Ubuntu 18.04.4 LTS hjælp
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ubuntu 18.04.4 LTS hjælp
nemes543 skrev:/dev/mmcblk0boot0 (skrivebeskyttet)
/dev/mmcblk0boot1 (skrivebeskyttet)
de to her på billed, er der lige meget om jeg formater disken, forbliver de der, jeg kan ikke låde dem op...
De er vist en del af den interne UEFI, men det er ikke dem der er din ESP hvis det er det du tænker. Tror ikke der er nogen grund til at rode med dem.
Igen prøv at lave en GPT/MBR tabel på mmcblk0, installer Ubuntu ren og vis os hvordan det ser ud (vi skal også vide om det er UEFI eller Legacy din bios er sat til). Så kan vi hjælpe dig med at installere GRUB manuelt.
-
Så er den med windows 10 lavet om!
sådan ser den ud inde install ubuntu!
GPT.. men om jeg formater den eller ej er den GPT i windows 10 også?
sådan ser den ud inde install ubuntu!
GPT.. men om jeg formater den eller ej er den GPT i windows 10 også?
-
sådan så disken ud fra windows inde jeg slettet alt.
-
så det auto install..
lader ubuntu klare det med partition.
lader ubuntu klare det med partition.
-
efter lidt tid ca 15-20 min.
og andet tekst efter fejl.
og så problem report.
og andet tekst efter fejl.
og så problem report.
-
men sådan ser den ud efter install. auto install
-
jeg har i bios Disabled fast Boot. Disabled Secure Boot!
og fik lavet SATA Mode om..
EMMC MODEL NAME: Hynix HCG4a2
SATA MODE: AHCI
jeg har også prøvet system boot mode med select an UEFI file as trusted for executing, og addet de som er i efi mappen på Ubuntu live Cdén... logger bare ind i grub 2, noget med sort skærm har prøvet, med de som var der, grubex64.efi og mmxx64.efi... uden held..
men som sagt så ved jeg at jeg kan bruge shimx64.efi og sæt den til først at boot i bios.. så kommer jeg direkte på den usb Kingston SDD HD... som jeg også have fejl med at installere på pga det med grub fejl.. men fik den op og køre aligevel ved at smide den i boot/efi mappen den shimx64.efi. men den kan boot op i fast boot osv
men det kan jeg ikke med den ubuntu install jeg har lavet på C drevet? for så opstår der en masse fejl og programmet lukker ned eller går ud?
og fik lavet SATA Mode om..
EMMC MODEL NAME: Hynix HCG4a2
SATA MODE: AHCI
jeg har også prøvet system boot mode med select an UEFI file as trusted for executing, og addet de som er i efi mappen på Ubuntu live Cdén... logger bare ind i grub 2, noget med sort skærm har prøvet, med de som var der, grubex64.efi og mmxx64.efi... uden held..
men som sagt så ved jeg at jeg kan bruge shimx64.efi og sæt den til først at boot i bios.. så kommer jeg direkte på den usb Kingston SDD HD... som jeg også have fejl med at installere på pga det med grub fejl.. men fik den op og køre aligevel ved at smide den i boot/efi mappen den shimx64.efi. men den kan boot op i fast boot osv
men det kan jeg ikke med den ubuntu install jeg har lavet på C drevet? for så opstår der en masse fejl og programmet lukker ned eller går ud?
-
- Admin
Ok det ser rigtig ud. problemet kan måske løses ved at manuelt installere GRUB. Det vil jeg prøve at beskrive lidt i morgen, nu hvor vi ved hvad dvs paritioner heder efter installationen.
Er ikke sikker på hvad du spørg om her, men Windows understøtter GPT hvis det er det du spørg om.
Har du prøvet at sætte den til Legacy on installere når den er i den tilstand? Så er der nemmelig ikke brug for ESP eller grub-efi.
(kan se Aser også nogle gange kalder det for CSM boot mode)
c-drevet er den primæer partition i en Windows installation, jeg er ikke hel sikker på hvad det er du refere til her. Mener du den interne disk (mmvblk0), (c-drevet var mmcblk0p4).
Kan du eventuelt vise nogle af disse?
Fik du prøvet med MBR frem for GPT?
nemes543 skrev:GPT.. men om jeg formater den eller ej er den GPT i windows 10 også?
Er ikke sikker på hvad du spørg om her, men Windows understøtter GPT hvis det er det du spørg om.
nemes543 skrev:jeg har i bios Disabled fast Boot. Disabled Secure Boot!
Har du prøvet at sætte den til Legacy on installere når den er i den tilstand? Så er der nemmelig ikke brug for ESP eller grub-efi.
(kan se Aser også nogle gange kalder det for CSM boot mode)
nemes543 skrev:men det kan jeg ikke med den ubuntu install jeg har lavet på C drevet?
c-drevet er den primæer partition i en Windows installation, jeg er ikke hel sikker på hvad det er du refere til her. Mener du den interne disk (mmvblk0), (c-drevet var mmcblk0p4).
nemes543 skrev:for så opstår der en masse fejl og programmet lukker ned eller går ud?
Kan du eventuelt vise nogle af disse?
Fik du prøvet med MBR frem for GPT?
-
fik gparted til at funger.. samt andre programmer

Kode: Vælg alt
sudo apt-get install --reinstall libgtkmm-2.4-1v5 libatkmm-1.6-1v5 libpangomm-1.4-1v5 libglibmm-2.4-1v5 libsigc++-2.0-0v5 libcairomm-1.0-1v5
-
- Admin
Det er måske en god ide at køre følgende på den:*
sudo apt install -f
-
- Admin
AJenbo skrev:Ok det ser rigtig ud. problemet kan måske løses ved at manuelt installere GRUB. Det vil jeg prøve at beskrive lidt i morgen, nu hvor vi ved hvad dvs paritioner heder efter installationen.
Prøv at køre følgende efter installationen fejler:
sudo grub-install --root-partition=/target /dev/mmcblk0p2
Hvis ikke det virker så mount ESP som /target/boot/efi og kør følgende:
sudo grub-install --root-partition=/target /dev/mmcblk0p2 --efi-directory=/target/boot/efi
-
okay det forsøger jeg lige sener
for lige nu har jeg fået ubuntu 18 op og køre på usb kingston SDD. selv om jeg får følgende fejl under install.
også selv om jeg har brugt boot repair fra live cd, og den lokale disk ikke har partition fik jeg stadig den besked.
så prøvet at følge forslaget med at lave en ny opsætning af efi med Gparted og køre boot repair igen. og fik fejlen igen med Locked-ESP, med den opsætning gav flere fail report, efter jeg var logget ind.
men den her opsætning ser sådan ud.

for lige nu har jeg fået ubuntu 18 op og køre på usb kingston SDD. selv om jeg får følgende fejl under install.
grub-efi-amd64-signed’ package failed to install into /target/
også selv om jeg har brugt boot repair fra live cd, og den lokale disk ikke har partition fik jeg stadig den besked.
Locked-ESP detected. You may want to retry after creating a /boot/efi partition (FAT32, 100MB~250MB, start of the disk, boot flag). This can be performed via tools such as gParted. Then select this partition via the [Separate /boot/efi partition:] option of [Boot Repair].
så prøvet at følge forslaget med at lave en ny opsætning af efi med Gparted og køre boot repair igen. og fik fejlen igen med Locked-ESP, med den opsætning gav flere fail report, efter jeg var logget ind.
- /dev/sda1 "efi"
/dev/sda2 "swap"
/dev/sda3 "ext4"
men den her opsætning ser sådan ud.
- /dev/sda1 "efi" flag boot,esp
/dev/sda2 "1MiB ukendt" flag bios_grub
/dev/sda3 "swap" linux-swap
/dev/sda4 "ext4" /
sudo apt-get install --reinstall libgtkmm-2.4-1v5 libatkmm-1.6-1v5 libpangomm-1.4-1v5 libglibmm-2.4-1v5 libsigc++-2.0-0v5 libcairomm-1.0-1v5
-
det er fra live cd for kan ikke boote, jeg har provet dit forslag.
-
brugte boot repair bagefter dit forslag, og saa provet jeg dit forslag igen saa kom den her besked... nu maa vi se.
-
- Admin
Hvis du kigger på fejlbeskeden kan du se at kommandoen ikke gjorde noget, selv om du forsøg 6 gange, da den ikke kender " --root-partition" delen. Jeg har vist også fået overset at du først skal montere /dev/mmcblk0p1 (din ESP). Så prøv følgende i stedet. (men jo boot repair ser ud til at have fundet den rigtige ESP for en gangs skyld)
Her er også et par alternative du kan prøve hvis du bliver desperat:
sudo mount /dev/nvme0n1p1 /mnt
sudo grub-install --efi-directory=/mnt /dev/mmcblk0p2
Her er også et par alternative du kan prøve hvis du bliver desperat:
sudo grub-install /dev/mmcblk0p2
sudo grub-install --target=x86_64-efi --efi-directory=/mnt --bootloader-id=GRUB