Er ubuntu gratis

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nikolaj
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14. aug 2007, 21:53
Geografisk sted: Nørresundby

Er ubuntu gratis

Indlægaf nikolaj » 23. feb 2008, 01:52

Jeg leger med tanken om at starte en lille virksomhed. Da jeg har brugt Windows privat, ved jeg det stinker, men jeg har også kørt linux, det virker! så tænkte jeg hvorfor knytte sig til en halv løsning når man kan få den hele gennem Linux(Ubuntu).
Det eneste problem er, jeg ved ikke om man kan frit bruge ubuntu til firma brug uden den koster noget?
Super godt forum i øvrigt :o
Mvh. Nikolaj

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf eitreach » 23. feb 2008, 03:14

Alle udgaver af Ubuntu er gratis, og frie at benytte. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf Jimmyfj » 23. feb 2008, 05:53

Som svar på dit, og måske andres, spørgsmål så står det at læse her: http://www.ubuntu.com/

The Ubuntu promise

* Ubuntu will always be free of charge, including enterprise releases and security updates.
* Ubuntu comes with full commercial support from Canonical and hundreds of companies around the world.
* Ubuntu includes the very best translations and accessibility infrastructure that the free software community has to offer.
* Ubuntu CDs contain only free software applications; we encourage you to use free and open source software, improve it and pass it on.


Hvilket betyder, at Ubuntu er gratis til alle formål, herunder også i private virksomheder. Jeg bruger selv Ubuntu server i mit firma og er rigtig glad for systemet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf Claus Henriksen » 23. feb 2008, 12:12

Jo, Ubuntu er skam gratis i anskaffelse. Men husk at arbejde med konfiguration, vedligehold, backup,..., altsammen koster dine arbejdstimer, hvis du ikke har en professionel Ubuntu/linuxsupporter ved din side.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

nikolaj
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14. aug 2007, 21:53
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf nikolaj » 23. feb 2008, 23:05

Jimmyfj skrev:Som svar på dit, og måske andres, spørgsmål så står det at læse her: http://www.ubuntu.com/

The Ubuntu promise

* Ubuntu will always be free of charge, including enterprise releases and security updates.
* Ubuntu comes with full commercial support from Canonical and hundreds of companies around the world.
* Ubuntu includes the very best translations and accessibility infrastructure that the free software community has to offer.
* Ubuntu CDs contain only free software applications; we encourage you to use free and open source software, improve it and pass it on.


Hvilket betyder, at Ubuntu er gratis til alle formål, herunder også i private virksomheder. Jeg bruger selv Ubuntu server i mit firma og er rigtig glad for systemet.


Hvilken slags server kører du, og hvor svar var det at få sat den op. Bare lidt info med dine oplevelser?
Mvh. Nikolaj

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf Jimmyfj » 24. feb 2008, 08:55

Jeg kører med en Ubuntu 6.06 LTS server. Code name Dapper Drake.

Min erfaring er, at Ubuntu server hører til markedets absolut letteste at sætte op. Blot skal du huske, at alle mennesker har forskellige erfaringsgrundlag, og hvad der synes let for mig, kan være et svært for en anden.

Selve installationen er overstået på små 20 minutter. Men det er kun installationen. Selve konfigurationen sker løbende, som de enkelte behov opstår hen ad vejen. Selve konfigurationen af de enkelte funktioner finder jeg også er lige til at gå til. Ikke fordi jeg er ekspert på server området, det er jeg, men fordi der på Ubuntus hjemmeside ligger et ocean af gratis information, skulle man komme i tvivl. Og ud over det har vi jo siderne her.

Har du lyst til at prøve kræfter med Ubuntu server vil jeg anbefale at du henter og installerer version 6.06 Dapper Drake. Den er stabil og ikke let at slå ud af kurs, når først den er sat op. God vind.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf Wikzo » 24. feb 2008, 10:32

Kender ikke til serverversionerne, men han kan da ligeså godt hente den nyeste udgave? Ellers kommer der en ny Long Term Supported til april: Ubuntu 8.04 :)
Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf Jimmyfj » 24. feb 2008, 11:39

Wikzo skrev:Kender ikke til serverversionerne, men han kan da ligeså godt hente den nyeste udgave? Ellers kommer der en ny Long Term Supported til april: Ubuntu 8.04 :)


Nu er en server ikke lige noget man installerer i tide og utide, altså hvert halve år. Det giver, som regel utilfredse brugere, og åbner for utilsigtede fejl i driften. Derfor er serveren det absolut vigtigste, man overhovedet har på netværket, og det man kun rører ved, skulle det være absolut nødvendigt. Ellers skal serveren bare stå og passe sig selv. Derfor må det være naturligt at have LTS-udgaven af serveren. Denne version af Ubuntu server, altså LTS-udgaven er understøttet frem til 2011, hvilket må være at foretrække.

Sådan har jeg det i hvert fald. Men det er muligt at andre har en anden opfattelse.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf Artificial Intelligence » 24. feb 2008, 13:09

Ja, det er nok en god ide at køre servers på LTS udgaven og så kun upgradere når en ny LTS udgave udkommer (hvis der er brug for det).

nikolaj
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14. aug 2007, 21:53
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Er ubuntu gratis

Indlægaf nikolaj » 25. feb 2008, 18:30

Mange tak for svarene det var lige dem jeg søgte.
:D forsæt den gode stil!
Mvh. Nikolaj

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster