Afinstallering ved parallel OP'er Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Afinstallering ved parallel OP'er

Indlægaf leifjoha » 31. okt 2017, 11:09

Ved eksperimenterne med Lubuntu på den gamle Amitech havde jeg brug for afinstallere Lubuntu. Jeg valgte dumt nok Gparted og fjernede Ubuntu partionerne med det resultat at jeg ikke kunne starte Windows XP - grub rescue meldingen. Den har jeg lavet for mange år side og Ajenbo reddede mig dengang, men den manglende fil fra en aktiv installation havde jeg ikke nu. Det var helt uden betydning, da jeg bare kan begynde forfra, der var intet af betydning hverken under Windows eller Lubuntu.

Ønske: Kan der ikke laves en brugsanvisning til få en parallel installation tilbage til ren Windows?


Kommentarer
1. Forøvrigt en lille mærkelig bi-observation. Når Lubuntu/Ubuntu kører fra live disk eller ved parallel installation med grub finder Lubuntu/Ubuntu på det gamle lig fint den maximale skærmstørrelse (her 1024) men ved ren installation uden grub ender den på VGA (640). Lad være med at spilde kræfter på en løsning, det er ganske bestemt et maskin/bios problem.

2. Kun Lubuntu kan med fornuft installeres på denne 15 år gamle. Ubuntu kravler langsomt.

3. Lige en bemærkning til Lubuntu teamfolk. Installationsprogrammet's (dansk sprog) valgside kan ikke skrive, at der er Lubuntu på maskinen. Der skrives Ubuntu.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Afinstallering ved parallel OP'er  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 31. okt 2017, 11:22

Vi kan ikke distribuere Microsoft koden så det kræver du har Windows XP installations disken:
http://www.mysolutions.it/reinstall-win ... ootloader/

Hvis du installere Lubuntu på ny vil du igen kunne vælge at starte Windows.

1: Du kan ikke lave en installation uden GRUB, højest kan menuen vært skjult under opstart. Jeg gætter på det handler om at du enten kan have hardware acceleration eller fuld oplysning. Sandsynligvis har du et grafikkort fra en udbyder der aldrig har valgt at lave en ordentlig driver.

3: Lubuntu er Ubuntu med et bestemt prævalg af pakker.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Afinstallering ved parallel OP'er

Indlægaf leifjoha » 31. okt 2017, 12:27

Ja så takker jeg igen

Den Windows XP CD har jeg lige skaffet, den gamle var kylet ud forlængst, troede aldrig jeg skulle tilbage til den.
Grafikproblemet forstået - gammelt lort.

Det næste bliver vel at jeg skal have Ubuntu til en Commodore 64, den lavede jeg fysikinterface til i 80'erne med assemblerprogrammering og packman ind i mellem.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Afinstallering ved parallel OP'er

Indlægaf AJenbo » 31. okt 2017, 12:38


Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Afinstallering ved parallel OP'er

Indlægaf leifjoha » 31. okt 2017, 12:56

Ja hvorfor ikk'

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster