Problem med installation af Ubuntu...

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 11:19

Ok, systemet rapportere stadig om 4 diske.

Disk 1 og 2 ser ud til at være to identiske diske. Der virker til at være lidt problemer med at læse partitions tabellen på den første disk.

Der ud over ser der også ud til at være sat noget RAID op. Billige RAID løsninger afhænger ofte af en Windows driver og er i realiteten blot et software raid. Hvis du har et sådan vil jeg forslå du slår det fra og sætter RAID op i Linux i stedet. Det ser du til at du har gjort det for at slå de 2 diske sammen til 1 stor disk. Det kan gøre bedre ved at vælge at installationen skal sættes op med LVM, så får du mulighed for at tilføje og fjerne diske dynamisk efter behov, hvilket normalt ikke er muligt med et RAID.

Aje
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:51

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf Aje » 4. jul 2017, 12:10

Du har ret, disk 1 og 2 er to hdd'ere på hver 250gb.

Synes ikke jeg kan få lov til at slå RAID fra, burde det ikke være muligt...?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 12:47

Jo, det vil normalt være en del af din BIOS/UEFI eller hvis du har et rigtig RAID kort vil den normalt komme med muligheden lige efter opstarten (inden den starter dit operativ system). Det vil sandsynligvis være beskrevet i manualen til maskinen. Hvis ikke du har den og har glemt modellen kan du se det ved at køre følgende terminal kommando i Linux:

Kode: Vælg alt

sudo dmidecode -t 2

Aje
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:51

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf Aje » 4. jul 2017, 12:59

ubuntu@ubuntu:~$ sudo dmidecode -t 2
# dmidecode 3.0
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 2.3 present.

Handle 0x0200, DMI type 2, 8 bytes
Base Board Information
Manufacturer: Dell Inc.
Product Name: 0CT017
Version:
Serial Number: ..CN7082974300AQ.

ubuntu@ubuntu:~$

Aje
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:51

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf Aje » 4. jul 2017, 13:01

Maskinen tillader ikke at sætte RAID til OFF i BIOS, aner ikke hvorfor...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 13:24

Det ser ud til at din maskine er en Dell, enten model Dimension 9200 eller XPS 410 (de er næsten ens).

Her er manualen til Dell Dimension 9200 hvor du på side 37-45 (side 39 ser mest relevant ud) kan se hvordan du kan slå RAID til og fra.
http://downloads.dell.com/Manuals/all-p ... _en-us.pdf

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 13:32

Får du under installationen mulighed for at vælge hvilken disk systemet skal installeres på?

Billede

Det er muligt at det eneste der skulle til at installere var at vælge RAID'en frem for en af de individuelle diske. Jeg tror muligvis dit raid heder noget i stil med "isw_chddecbjib_ARRAY" og er på ca. 465,6GB.

Aje
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:51

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf Aje » 4. jul 2017, 14:00

Har efterhånden prøvet så mange gange, men synes ikke at jeg får nogen valgmuligheder, før fejlmeddelelsen opstår. Der får jeg så flere muligheder, hvor en af dem hedder "vælg en anden enhed at installere opstartsindlæser på", men lige meget hvad jeg gør, sker der intet. Den ene valgmulighed ligner den du beskriver, men jeg kan udelukkende vælge en "enhed", når jeg trykker ok, sker der intet. Jeg kan ikke engang vælge en af de to andre muligheder: fortsæt uden opstartsindlæser eller annuler installation...

Bliver nødt til at tvangslukke computeren...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 14:20

Du kan også frakoble den ene af de 2 harddiske så vil maskinen se RAID konfigurationen som defekt hvilket nok vil gøre det rimelig tydeligt hvad der skal gøres for at fjerne det så du kan starte den. Du kan også udføre installationen med kun den ene disk da du jo altid kan tilføje den senere via LVM.

Aje
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:51

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf Aje » 4. jul 2017, 14:42

Jeg giver snart op, troede det ville være ret nemt, men tog fejl...

Når jeg prøver at frakoble en af hdd'ene, får jeg beskeden "der er ikke defineret noget rodfilsystem. Ret dette fra partitioneringsmenuen"...

Har prøvet begge drev, samme resultat.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med installation af Ubuntu...

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 14:53

Det er sandsynligvis pga. din BIOS ikke eksponere disken når RAID konfigurationen er ugyldig. Det hade jeg håbet den ville melde ud til dig så det var tydeligt at se hvilke muligheder der er for at deaktivere/slette RAID opsætningen så disken igen fremstår som en normal disk.
Beklager men det er lidt der den ligger ind til du finder ud af at få RAID slået fra på din maskine.

Jeg håber ikke du vil lade oplevelsen kaste en skygge over din oplevelse med Linux, da problemet du oplever er med det raid værktøj dell har leveret

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Spider] og 0 gæster