Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520 Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf Klaus Rasmussen » 22. apr 2017, 22:45

marie@idiomatic skrev:Ja, det giver god mening. Jeg tror jeg venter til Anders eller en anden har givet mig nøjagtige instruktioner om hvad jeg bør gøre først, for jeg skulle nødig komme til at lave ulykker i BIOS'en bare fordi jeg LIIIGE vil prøve selv ...

ALT i UEFI eller BIOS kan genskabes. Selvfølgelig er det dog smart at skrive ned hvad man ændrer og fra hvad.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2017, 22:59

Du kan også normalt vælge at ændre alle indstillinger i uefi tilbage til fabriksstandart.

Windows i sigselv afhænger ikke af raid, men hvis det har været sat op med en særlig raid indstilling under installationen kan det dog betyde at det skal installeres på ny hvis man ønsker at ændre det. Jeg syndes det er det næste du skal prøve. Er du heldig vil det ikke engang være nødvendigt at geninstallere efter du deaktivere raid.

Virkede wifi heller ikke fra 17.04, var det der du kørte netværkskort kommandoen?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2017, 23:04

Secure boot forhindre systemer der ikke er godkendt af Microsoft fra at starte på computeren, men ubuntu er godkendt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2017, 23:05

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:https://postimg.org/gallery/23qmq2x3k/

Det 2 sidste beskeder er 1 der mangler en driver til din ssd, 2 der mangler en driver til dit nvidia GeForce grafikkort.

2 kan løses ved at installere nvidias proprietære driver efter systemet er installeret.


Og tænker du at 1 også kan løses? Er det i den forbindelse af jeg skal prøve at deaktivere RAID?
Det er det vi prøver på :-)

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 22. apr 2017, 23:08

Jeg kørte netværkskort-kommandoen i 16.04, så måske skulle jeg også prøve den i 17.04 før jeg går ind og laver ændringen i UEFI?

Grafikkort-kommandoen kørte jeg i både 16.04 og 17.04 med samme resultat:
IMG_3948.JPG
IMG_3948.JPG (1.04 MiB) Vist 177 gange


Men dét med netkortet er nok vigtigere ... Så det tester jeg i morgen tidlig, og derefter vover jeg mig ind i UEFI efter jeres beroligende ord :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2017, 23:09

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:Personen der købte en ssd mistede ikke plads, han men når systemet ikke har kombineret ssd med hdd til en hybrid vil det under nogle omstændigheder køre langsommere (og nogle gange hurtigere), der for udskiftede han hdd med en ssd så maskinen altid køre hurtigere (også hurtigere end oprindeligt).


Hvis jeg forstår dig rigtigt, mister jeg altså ikke plads, men højst en smule hastighed ved at droppe RAID - og hvis jeg er heldig, bliver systemet endda lidt hurtigere af det. Snakker vi kun en ubetydelig forskel i hastighed?

Hvis jeg forstår dig rigtigt, burde der heller ikke være nogen risiko forbundet med at deaktivere RAID (eller RST) i forhold til at kunne få Windows til at virke igen bagefter, og hvis jeg er heldig, bliver det måske endda ved med at virke.

Bør det så være mit næste trin at forsøge at deaktivere RAID, synes du? Og hvis ja, hvad skal jeg så helt præcis gøre nu?

Jeg skal ind i BIOS (eller UEFI, hedder det vel) - og hvad skal jeg så gøre derinde? Er der kun den ene indstilling jeg skal ændre, eller følger der noget andet med som også skal ændres?

Skal jeg droppe dét med at deaktivere SecureBoot, eller skal jeg gøre dét også?

Og bør vi have styr på dét med netkortet før jeg begynder at eksperimentere?

Det er rigtig forstået

jeg kan ikke give en præcis guide til uefi da menuen er forskellig fra model til model, men prøv at se i din manuel.

Det er oftest nemmest at se på netværket efter systemet er installeret. Men søg for at du har en anden maskine hvor du kan kontakte os fra.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2017, 23:11

Ja, prøv at se hvordan netværket ser ud fra 17.04, det er et Intel kort, hvilket ofte er godt understøttet, så når det ikke automatisk virker vil jeg tro det er pga det er nyre end udgaven af ubuntu.
Er det i øvrigt 16.04.2 eller en tidligere udgaver af 16.04?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 22. apr 2017, 23:15

AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:https://postimg.org/gallery/23qmq2x3k/

Det 2 sidste beskeder er 1 der mangler en driver til din ssd, 2 der mangler en driver til dit nvidia GeForce grafikkort.

2 kan løses ved at installere nvidias proprietære driver efter systemet er installeret.


Og tænker du at 1 også kan løses? Er det i den forbindelse af jeg skal prøve at deaktivere RAID?
Det er det vi prøver på :-)


Tak. Så begynder billedet at hænge sammen :-)

AJenbo skrev:Secure boot forhindre systemer der ikke er godkendt af Microsoft fra at starte på computeren, men ubuntu er godkendt.


OK, så fik jeg også dét på plads. Der er så mange begreber i spil at jeg hurtigt bliver forvirret, men nu er det som om der begynder at tegne sig et lidt klarere billede, takket være jeres mange svar på mine mange spørgsmål.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 22. apr 2017, 23:25

AJenbo skrev:jeg kan ikke give en præcis guide til uefi da menuen er forskellig fra model til model, men prøv at se i din manuel.

Det er oftest nemmest at se på netværket efter systemet er installeret. Men søg for at du har en anden maskine hvor du kan kontakte os fra.


Jeg antager at jeg kan finde manualen på nettet (fx Lenovos hjemmeside eller lign.) - søger i morgen. Hvis jeg skal finde den på maskinen, er jeg jo nødt til at boote Windows. Men det kunne jeg selvfølgelig også gøre for at finde manualen, og så gemme den på en usb.

Jeg kontakter jer i forvejen fra en anden maskine, da jeg jo ikke kan komme på nettet på den nye. (Jo, hvis jeg booter Windows, kan jeg godt, men jeg er bedre tilpas med at sidde ved min gamle Ubuntu 12.04-maskine, som for øvrigt også er en Lenovo).

AJenbo skrev:Ja, prøv at se hvordan netværket ser ud fra 17.04, det er et Intel kort, hvilket ofte er godt understøttet, så når det ikke automatisk virker vil jeg tro det er pga det er nyre end udgaven af ubuntu.
Er det i øvrigt 16.04.2 eller en tidligere udgaver af 16.04?


Det er den hvor navnet slutter på "LTS" - tænkte at det var bedst at gå efter den. Ubuntu 16.04.2 LTS.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf Klaus Rasmussen » 22. apr 2017, 23:36

Undskyld Marie det er mig der har lavet en tanketorsk og givet dig en forkert kommando. Den rigtige er:

Kode: Vælg alt

lspci | grep Network

I stedet for fotos, kunne du så copy/paste resultaterne hertil?

Din 12.04 udløber supporten på den 28.04.17
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2017, 04:06

16.04.2 er den seneste udgave af 16.04 så det er fint. Den har samme drivere som 16.10.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 23. apr 2017, 10:12

Jeg er i færd med at (forsøge at) boote 17.04-live-systemet igen for at køre netværkskommandoen igen, men denne gang kom der en meddelelse jeg ikke har set før. Den forsvandt hurtigt igen, men det var noget i retning af

Your system is running in low graphics mode. You will need to configure [???] yourself.

Nu har jeg skiftevis helt sort skærm og sort skærm med en lille blinkende hvid markør øverst i venstre hjørne. Jeg har prøvet om jeg så kunne skrive noget, når markøren er der, men det kan jeg ikke. Den kommer og går. Jeg ved selvfølgelig ikke om der på et tidspunkt sker noget andet, men lige nu virker det som om det bare går i ring. Markøren er kommet og forsvundet igen en tre-fire gange mens jeg har skrevet dette.

Hvad bør jeg mon gøre?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 23. apr 2017, 10:31

Kom til en login-mulighed med Ctrl + Alt + F1 og tastede "ubuntu" som brugernavn og intet password (dvs. trykkede bare return). Det gav en kort velkomsttekst, og nu har jeg en kommandoprompt. Men hvad skal jeg skrive? Husker "halt -p" fra gamle dage som en sidste udvej. Skal jeg prøve dét? Eller "shutdown"? Eller noget helt tredje?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 23. apr 2017, 10:37

Fik lov at genstarte med
sudo shutdown -r now
Nu prøver jeg lige igen.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Installer finder ikke SSD og HDD: Ubuntu 16.04 LTS på Lenovo Y520

Indlægaf marie@idiomatic » 23. apr 2017, 11:10

Har fundet denne side ved at søge på maskinens serienummer:

http://pcsupport.lenovo.com/dk/en/produ ... h=PF0MZFGY

Er det her jeg finder manualen? Jeg skulle jo se i manualen for at finde ud af hvordan jeg slår RAID fra i UEFI. Har fundet denne manual:

https://download.lenovo.com/consumer/mo ... 201701.pdf

Men der står ikke ret meget om UEFI/BIOS, så vidt jeg kan se. Der står hvordan man kommer ind, men ikke noget om hvad man kan foretage sig derinde (ud over at ændre boot-mode).

Skulle jeg måske bare prøve at gå derind og prøve mig forsigtigt frem? Det må jeg vist hellere hvis jeg nogen sinde skal komme videre ...

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster