Opstarts problem

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Proko
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jan 2007, 16:55

Opstarts problem

Indlægaf Proko » 27. jan 2007, 17:03

Hej...


Jeg har lige installeret Ubuntu, og installationen gik også meget godt, men da jeg så genstartet, (som den sagde jeg skulle) så kom der den der "duel boot" op og valgte den første altså ubuntu, kommer den opstarts ting op hvor de skulle loade ubuntu op, men den står bare stille og den orange "pind" bevæger sig ikke.. Hvad kan det skyldes?

Jeg kan heller ikke komme ind på live cd'en mere, den loader lidt under opstart men den orange pind stopper efter et stykke tid med at loade...

Mvh..

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Opstarts problem

Indlægaf Balder » 27. jan 2007, 17:18

@ Proko:

For at komme på med live-CD'en kan du boote fra CD'en:

Når CD'en starter og begynder nedtællingen, tryk da på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Derefter trykkes på Enter. Nu skulle det gerne virke.

At den installerede Ubuntu heller ikke vil starte kan evt. skyldes pladsmangel på harddisken. For at se, hvor meget plads div. partitioner optager, kan du på live-CD'en gå til: System > Administration > Gnome Partition Editor. Dér kan du se om en partition evt. skal krympes for at få mere plads.

For resten! Hvor lang tid gav du den til at starte i? Første gang der startes kan godt tage lidt tid inden der begynder at ske noget...
Mvh. - Balder

Proko
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jan 2007, 16:55

Opstarts problem

Indlægaf Proko » 27. jan 2007, 18:19

Balder skrev:@ Proko:

For at komme på med live-CD'en kan du boote fra CD'en:

Når CD'en starter og begynder nedtællingen, tryk da på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Derefter trykkes på Enter. Nu skulle det gerne virke.

At den installerede Ubuntu heller ikke vil starte kan evt. skyldes pladsmangel på harddisken. For at se, hvor meget plads div. partitioner optager, kan du på live-CD'en gå til: System > Administration > Gnome Partition Editor. Dér kan du se om en partition evt. skal krympes for at få mere plads.

For resten! Hvor lang tid gav du den til at starte i? Første gang der startes kan godt tage lidt tid inden der begynder at ske noget...


Har prøvet at lade den stå i en 5-10 min uden der sker noget, den loader-bar, kommer op, men den starter ikke med at loade..

Det burde være plads nok på alle drev, der er ca. 2 gb fri på hver drev, og har lavet linux partitionen med 14 gb, skulle det ikke være nok?

Kan slet ikke komme ind på live cd'en.. den loader bare lidt der under opstart, også sker der ikke noget, kan det ha noget at gøre med cd'en er dårlig brændt eller mit cdrom drev er gammelt ? er bare mærkelig at den virket helt fint før installationen, startet den op en par gange..

Og tak for så hurtig service.. det er bare super.. :)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Opstarts problem

Indlægaf Balder » 27. jan 2007, 18:33

@ Proko:

En Linux partition på 14 GB burde være alt rigeligt.

Du skriver at live-CD'en loader lidt under opstart. Betyder det at den kommer så langt som til, at den orange loadbar rent faktisk ses i aktion? Hvis det er tilfældet bør du lige prøve det jeg skriver om; noapic nolapic

Det foregår nemlig som noget af det første når der bootes fra CD'en.

Du nævner også et gammelt CD-ROM drev. Hvor gammel er computeren da? Spekulerer på om du simpelthen mangler RAM.
Mvh. - Balder

Proko
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jan 2007, 16:55

Opstarts problem

Indlægaf Proko » 27. jan 2007, 18:45

Ja den orange loadbar når at kører lidt(2-3 sek), men stopper og så kan jeg ikke gøre noget og genstarter computeren.. Har prøvet at skrive "noapic nolapic" ved den menu fra cden af, så kommer jeg til den opstartsting, hvor den så går i stå igen der med den orangebar..

Den har 512 ram pc2100... burde det ikke være nok?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Opstarts problem

Indlægaf Balder » 27. jan 2007, 19:05

512 MB RAM er fint.

Det undrer at du har kunnet køre live-CD'en og så pludselig ikke kan længere...

Hvilken ISO fil brændte du på CD'en? Du er ikke kommet til at downloade 64-bit versionen?

Hvilken harddisk har du? - IDE eller SATA?

Og grafikkortet, nu vi er i gang. Hvad hedder det?
Mvh. - Balder

Proko
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. jan 2007, 16:55

Opstarts problem

Indlægaf Proko » 27. jan 2007, 19:20

Balder skrev:512 MB RAM er fint.

Det undrer at du har kunnet køre live-CD'en og så pludselig ikke kan længere...

Hvilken ISO fil brændte du på CD'en? Du er ikke kommet til at downloade 64-bit versionen?

Hvilken harddisk har du? - IDE eller SATA?

Og grafikkortet, nu vi er i gang. Hvad hedder det?



Jeg hentet iso filen fra ubuntu's hjemmeside 6.10 versionen.. og det er 32 versionen..

Det er en 120 gb seagate IDE.. og grafikkort er et GF ti 4200..

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Opstarts problem

Indlægaf Balder » 27. jan 2007, 19:37

ISO'en er en "ubuntu-6.10-desktop-i386.iso" og det er ok. IDE harddisk, - fint nok. NVidia grafik plejer der ikke at være noget i vejen med.

Hmm...

Prøv lige at boote fra CD'en og: Check CD for defects.

Har godt nok lidt svært ved at se, hvad der skulle være i vejen med CD'en når den har virket, men man ved aldrig.

Du kan også tjekke ISO filens md5 sum med Nero MD5 Verifier og dermed sikre dig at filen er intakt.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster