Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf CityTop » 10. okt 2016, 18:11

Acer Aspire One Cloudbook 11 er en lille notebook med Intel Celeron N3050 og 2GB RAM til ca. 1600 kroner. Den leveres med Windows 10 præinstalleret, men jeg købte den med henblik på at installere Ubuntu 16.04 LTS, hvilket jeg også har gjort.

Jeg har desværre meget svære stabilitetsproblemer med den, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at løse problemerne.

Der er tre problemer:

1. Den hænger tit ved opstart, så man må slukke og tænde, for at få den til at boote.

2. Den “fryser” pludseligt, så man må slukke og tænde for den igen. Det betyder, at jeg er nødt til at gemme mit arbejde meget tit, da jeg aldrig er sikker på, hvornår den bryder ned.

3. Skærmen går tit i sort og begynder at flimre med hvide streger, hvorefter man må slukke og tænde for den igen. Også her går alt ikke-gemt arbejde naturligvis tabt.

Det er helt klart 2 og 3, der er de værste problemer. Jeg har selvfølgelig svært ved at bruge computeren til seriøst arbejde, så længe den ikke kører mere stabilt.

Lidt om opsætningen.

Jeg har installeret 16.04 fra USB, idet jeg med gparted dannede ny partitionstabel (gpt) og formaterede notebook’ens ”harddisk” (som reelt er et 32GB SD-kort inden i maskinen), hvorefter jeg installerede Ubuntu med kryptering af disk. Grunden til kryptering er, at jeg tit har notebook’en med på arbejde, blandt andet til møder, og jeg bruger den blandt andet til at arbejde med fortrolige dokumenter. Partitioneringen ser således ud:

Billede

På grund af den begrænsede lagerkapacitet, har jeg desuden formateret og krypteret et 128 GB kort, som sidder permanent i maskinens udvendige SD-slot. Her gemmer jeg for det meste mine data.

Hvad angår skærmflimmer læste jeg i en blog, at det kunne have noget med hardware acceleration at gøre og har indsat følgende i filen /usr/share/X11/xorg.conf.d/20-intel.conf:

Kode: Vælg alt

Section "Device"
    Identifier "Intel Graphics"
    Driver "intel"
    Option "AccelMethod" "sna"
    Option "TearFree" "true"
    Option "DRI" "3"
EndSection


...men det ser ikke ud til at gøre nogen forskel.

Alle forslag til afhjælpning af disse problemer vil blive modtaget med stor taknemmelighed!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2016, 18:30

Prøv at skifte sna til uxa, jeg ville nok også undlade DRI indstillingen til efter du har prøvet at skifte væk fra sna (som er standard)

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf CityTop » 10. okt 2016, 19:46

Tak. Skal jeg blot slette linien med DRI?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2016, 21:04

Kode: Vælg alt

Section "Device"
    Identifier "Intel Graphics"
    Driver "intel"
    Option "AccelMethod" "uxa"
EndSection

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf CityTop » 11. okt 2016, 11:06

Mange tak. Er rettet. Indtil nu ingen nedbrud, men det plejer nu heller ikke at ske regelmæssigt, endsige hver dag. Jeg vender tilbage efter nogen tids brug af computeren.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf CityTop » 11. okt 2016, 20:21

Har arbejdet på computeren hele dagen i dag - foreløbig uden et eneste crash :)

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Meget ustabil Ubuntu 16.04 på Acer Aspire One Cloudbook

Indlægaf CityTop » 12. okt 2016, 13:53

To crash i dag. En gang gik skærmen i sort (denne gang dog ingen flimrende hvide linjer), og en gang "frøs" computeren. Begge gange var eneste mulighed at lave en "rå" nedlukning med power on/off. Så jeg er desværre "back to square one" :cry:

Alle idéer og forslag modtages med taknemmelighed.

Mange tak! Og tak til AJenbo for forsøg, som virkede lovende.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster