Upgradering til 16.04 Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ubuntun00b
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. sep 2014, 12:24

Re: Upgradering til 16.04

Indlægaf ubuntun00b » 26. sep 2016, 22:16

Jeg kører 14.04. Min computer er begyndt at bede mig opdatere til 16.04.

Er der nogle risici ved dette? Vil jeg miste alt materiale på min computer? Vil det svare til at formatere den? Skal jeg lave sikkerhedskopier? Jeg er helt forvirret... har aldrig før opdateret Ubuntu.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Upgradering til 16.04

Indlægaf zob » 26. sep 2016, 23:00

Uanset om du skal opdatere eller ej, vil jeg bestemt anbefale at du laver en sikkerhedskopi. Jeg har tidligere mistet enorme mængder af data fordi min harddisk stod af.
Så lav en sikkerhedskopi.
Du bør måske overveje om du overhovedet har behov for at opdatere. 14.04 er også LTS og er understøttet indtil 2019.
Hvorom alting er, så vil en opdatering fra 14.04 til 16.04 der forløber normalt, bevare alle dine filer.

ubuntun00b
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. sep 2014, 12:24

Re: Upgradering til 16.04

Indlægaf ubuntun00b » 27. sep 2016, 00:03

zob skrev:Uanset om du skal opdatere eller ej, vil jeg bestemt anbefale at du laver en sikkerhedskopi. Jeg har tidligere mistet enorme mængder af data fordi min harddisk stod af.
Så lav en sikkerhedskopi.
Du bør måske overveje om du overhovedet har behov for at opdatere. 14.04 er også LTS og er understøttet indtil 2019.
Hvorom alting er, så vil en opdatering fra 14.04 til 16.04 der forløber normalt, bevare alle dine filer.


Tak! Jeg er som sagt meget n00b - så det med at lave en sikkerhedskopi er slet ikke noget jeg ved hvordan man gør, og jeg vil skulle sætte mig ind i rigtig mange ting for at gøre det. Så måske det er fint nok bare at forsætte med 14.04 :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Upgradering til 16.04

Indlægaf AJenbo » 27. sep 2016, 02:46

Du kopiere blot dine filer til en anden disk (eks en usb stik). Som zob skriver bør du virkelig gøre dette uanset om du opgradere eller ej.

Du er sikkert allerede vand til at installere de løbende opdateringer, du kan se 16.04 som en samlig af større opdateringer der er sket over de senste 2 år. Opgraderingen vil tage ca. 1 time. Du vil ikke miste dine filer, i værste fald ville computeren ikke kunne starte efterfølgende og du ville skulle bruge en installations disk for at tilgå dine filer.

ubuntun00b
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. sep 2014, 12:24

Re: Upgradering til 16.04

Indlægaf ubuntun00b » 27. sep 2016, 20:12

AJenbo skrev:Du kopiere blot dine filer til en anden disk (eks en usb stik). Som zob skriver bør du virkelig gøre dette uanset om du opgradere eller ej.

Du er sikkert allerede vand til at installere de løbende opdateringer, du kan se 16.04 som en samlig af større opdateringer der er sket over de senste 2 år. Opgraderingen vil tage ca. 1 time. Du vil ikke miste dine filer, i værste fald ville computeren ikke kunne starte efterfølgende og du ville skulle bruge en installations disk for at tilgå dine filer.


Det handler ikke om filer - alt hvad jeg har kan være i min lille Dropbox. Det handler om at jeg ikke har lyst til at geninstallere styresystem, genopsætte alle programmer, plugins osv. Jeg hører til den gruppe af befolkningen som foretrækker slet ikke at bruge tid på den slags :) Noget af det værste jeg ved er at få ny computer eller telefon og så skulle bruge de følgende uger/måneder på at sætte ting op løbende, som jeg skal bruge dem. Så... hvis min computer kan køre fint uden at opdatere til 16.04 og jeg samtidig kan risikere at skulle geninstallere det hele hvis min opdatering går galt, så vil jeg foretrække at fortsætte med status quo. Det har jeg det ganske fint med.

1973Grejluder
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. jul 2014, 20:31

Re: Upgradering til 16.04

Indlægaf 1973Grejluder » 2. nov 2016, 17:34

Jeg forsøgte at opdatere, men desværre kan jeg nu ikke logge ind på xubuntu. Desværre har jeg ikke back-up af mine tekstfiler.

Note til mig selv, undgå at opdatere noget der virker

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster