Windows blokerer for Ubuntu 16.04 installation Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Windows blokerer for Ubuntu 16.04 installation  Emnet er løst

Indlægaf Finn Bjerke » 20. aug 2016, 18:40

Jeg får kun tilgang til BIOS ved at slukke min nye ACER ASpire 15 E laptop og holde F2 nede. WIN10 er præinstalleret, det kunne jeg ikke blive fri for. Så er der to muligheder i BIOS opstart:

1. UEFI
2. Legacy

Jeg får ikke startet fra USB med U 16.04 i UEFI mode, uanset boot rækkefølge. Så er jeg tvunget til at installere i "legacy" mode? Microsoft irriterer mig en smule må jeg indrømme .. MIster jeg noget på den måde - Det er som om at dual boot er helt umuligt: Jeg læser følgende om problemet: (https://help.ubuntu.com/community/UEFI )

if you're dual-booting with a pre-installed Windows 8 but have problems getting a UEFI version of GRUB to work, you'll be in a bind. As a general rule, though, UEFI mode works better in dual-boot setups with pre-installed versions of Windows 8. If you're installing Ubuntu as the sole OS on a computer, either mode is likely to work, although BIOS mode is less likely to cause problems.


og her

Case when Ubuntu must be installed in UEFI mode

Having a PC with UEFI firmware does not mean that you need to install Ubuntu in UEFI mode. What is important is below:

if the other systems (Windows Vista/7/8, GNU/Linux...) of your computer are installed in UEFI mode, then you must install Ubuntu in UEFI mode too.

if the other systems (Windows, GNU/Linux...) of your computer are installed in Legacy (not-UEFI) mode, then you must install Ubuntu in Legacy mode too. Eg if your computer is old (<2010), is 32bits, or was sold with a pre-installed Windows XP.
if Ubuntu is the only operating system on your computer, then it does not matter whether you install Ubuntu in UEFI mode or not.


Vore venlige supportere skriver ikke dato på deres information hvad jo kunne være relevant.

Kan det passe af UEFI mode er blokeret af Win10 på bios niveau? At jeg er tvunget til at droppe dual boot og installere "Ubuntu only" i legacy mode ?
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows blokerer for Ubuntu 16.04 installation

Indlægaf Finn Bjerke » 20. aug 2016, 20:24

Løsning Installere i "legacy mode" og droppe WIN10 helt og ingen dual boot
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows blokerer for Ubuntu 16.04 installation

Indlægaf AJenbo » 21. aug 2016, 04:37

Windows blokere ikke for boot af andre systemet (så længe de er godkendt til secure boot, hvilket Ubuntu er). Der kan være flere årsager til hvor for du ikke kan starte fra din USB is UEFI tilstand, hvordan har du oprettet USB'en?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Windows blokerer for Ubuntu 16.04 installation

Indlægaf Kurt Christensen » 21. aug 2016, 10:51

Det er ikke for at W10 lukker ned med en quikstartmappe? Det kan godt drille lidt.
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster