Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 11. feb 2008, 22:10

Hej,

Jeg er nybegynder hvad angår Linux, men har gennem længere tid været interesseret at prøve det af på min egen computer. Jeg har en bærbar computer med Windows Vista installeret, som jeg bruger meget hver dag (og som jeg ikke kan undvære!). Jeg er netop ved at downloade en .iso-fil til Ubuntu og vil i første omgang prøve det af uden at installere noget - Men jeg kunne godt forestille mig, at jeg ville prøve at installere det. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål:

- Fungerer nogle af styresystemerne, Windows eller Ubuntu, dårligere, når de begge er installeret på den samme computer, i forhold til hvis kun det ene af dem er installeret? Jeg er klar over, at det kan fungere, men fungerer det optimalt.

- Hvis det er det, jeg vælger at gøre, hvordan er da den optimale måde at installere Ubuntu for mig, når jeg i forvejen har Windows installeret?

- Hvilke forholdsregler skal jeg tage før en eventuel installation af Ubuntu startes?

Jeg har naturligvis selv kigget her på forummet og søgt på Google og læst af nogle af emnerne, og takker for svar og kommentarer.

Mvh Schindler

Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 12. feb 2008, 16:36

Jeg har nu hentet ISO-filen og brændt den ud på en CD. Jeg satte den i CD-drevet og genstartede computeren. Den starter bare op i Windows. Jeg har været inde i BIOS og sætte den til at læse CD-rom-drevet først. Hvad kan der være i vejen siden den ikke åbner Ubuntu fra CD'en?

På forhånd tak.

Mvh Schindler

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf ddv » 12. feb 2008, 17:20

Spørger måske dumt