Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 11. feb 2008, 22:10

Hej,

Jeg er nybegynder hvad angår Linux, men har gennem længere tid været interesseret at prøve det af på min egen computer. Jeg har en bærbar computer med Windows Vista installeret, som jeg bruger meget hver dag (og som jeg ikke kan undvære!). Jeg er netop ved at downloade en .iso-fil til Ubuntu og vil i første omgang prøve det af uden at installere noget - Men jeg kunne godt forestille mig, at jeg ville prøve at installere det. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål:

- Fungerer nogle af styresystemerne, Windows eller Ubuntu, dårligere, når de begge er installeret på den samme computer, i forhold til hvis kun det ene af dem er installeret? Jeg er klar over, at det kan fungere, men fungerer det optimalt.

- Hvis det er det, jeg vælger at gøre, hvordan er da den optimale måde at installere Ubuntu for mig, når jeg i forvejen har Windows installeret?

- Hvilke forholdsregler skal jeg tage før en eventuel installation af Ubuntu startes?

Jeg har naturligvis selv kigget her på forummet og søgt på Google og læst af nogle af emnerne, og takker for svar og kommentarer.

Mvh Schindler

Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 12. feb 2008, 16:36

Jeg har nu hentet ISO-filen og brændt den ud på en CD. Jeg satte den i CD-drevet og genstartede computeren. Den starter bare op i Windows. Jeg har været inde i BIOS og sætte den til at læse CD-rom-drevet først. Hvad kan der være i vejen siden den ikke åbner Ubuntu fra CD'en?

På forhånd tak.

Mvh Schindler

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf ddv » 12. feb 2008, 17:20

Spørger måske dumt

Ved du om du har brændt iso filen som en data cd? Iso filen er et "billede" som skal brændes ud.

Hvis du er i tvivl prøv evt at læse denne tråd igennem
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1176

Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 12. feb 2008, 17:34

Jeg har et program, der hedder Roxio - Det er på dansk. Under menupunktet "Kopier" er der én, der hedder "Skriv spejling". Er det dét?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf eitreach » 12. feb 2008, 19:43

Mit gæt vil være at du har brændt iso-filen over på cd'en, og ikke indholdet og strukturen af den.

Jeg vil tro at det du nævner er det rigtige. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 12. feb 2008, 20:00

Nu brugte jeg i stedet ImgBurn til at brænde et image af filen - Det hele gik fint indtil mod slutningen, hvor der kom en fejlmeddelelse (Jeg har et billede af dette). Den gjorde det færdigt, og jeg var i tvivl, om det var blevet færdiggjort som det skulle. Jeg satte den i CD-drevet og genstartede computeren. Herefter åbnede den i Ubuntu-menuen. Når jeg så valgte at starte Ubuntu, skete der ikke mere. Billeder forblev det samme, bortset fra at jeg ikke længere kunne navigere rundt i menuen. Derfor tror jeg, at der kan være en fejl på disken. Hvordan kan dette tjekkes? Hvis nogen ved noget om det.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf eitreach » 12. feb 2008, 20:06

I samme menu, kan du så vidt jeg ved vælge "check cd for errors".
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Schindler
Indlæg: 218
Tilmeldt: 11. feb 2008, 22:00

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf Schindler » 12. feb 2008, 20:25

Desværre er resultatet det samme, nemlig at der ikke sker mere, men at skærmen fryser. Jeg begynder at overveje, om der kan være noget i vejen med den fil, jeg har hentet.

Hvis jeg nu vil begynde helt forfra, er der så nogen, der har en god guide til ting, man skal være opmærksom på, og som husker en nybegynder som mig på de vigtige ting undervejs?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Installation af Ubuntu på computer med Windows Vista

Indlægaf eitreach » 12. feb 2008, 20:37

Brug http://www.ubuntu.com at hente fra. :)

Brænd cd'en med lav hastighed - så er der større chancer for at der ikke sker fejl.

Hvis det stadig ikke virker, kan det være du skal prøve alternate-cd'en. Den kan hentes samme sted som den almindelige - der skal du bare afkrydse "alternate" før du trykker på download.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster