Tabt GRUB igen

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Tabt GRUB igen

Indlægaf leifjoha » 1. aug 2016, 06:09

Jeg ved I har før svaret på det. Der ligger en beskrivelse fra 2011, men jeg kan desværre ikke brugen den. Der findes også et program "Lost GRUB" men igen er man omkring Ubuntu 11.

Jeg tabte en Windows 10 installation kunne ikke boote og troede det var hardware. Jeg reddede mine dokumenter ved at køre Ubuntu 16.04 live og besluttede så at installere den ved siden af den tabte Windows, perfekt det virkede med GRUB boot, hvor der også stod Windows 10, men start med den var jo ikke bedre end før, så det var en "ren" Ubuntu maskine. Næste trin var så at prøve at geninstallere Windows 10 fra DVD jeg havde brænt. Det lykkedes fint i den partionen hvor den gamle Windows 10 lå og nu kører jeg Windows. Men GRUB forsvandt. Ved brug af Ubuntu 16.04 live USB kan jeg via gparted stadig se Ubuntus partion som /dev/sda 4 og inden i den /dev/sda 6. Jeg prøvede så genetablering af GRUB ud fra jeres beskrivelse, der startede med mount i terminalen fra live USB men fik ikke de ventede informationer fra beskrivelsen og ved eksperiment med install kom der error bl.a. manglende cow.

Det er åbenbart er problem, hvilket kan ses ud fra Googling af lost GRUB, men de beskrivelser jeg finder er som jeres fra Ubuntu 11 tiden. Var det muligt at få en beskrivelse i samspillet Windows 10 /Ubuntu 16? Jeg tager på "ferie" i en måned så ta' det bare med ro.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tabt GRUB igen

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2016, 09:02

Følg guiden, processen er uændret, skriv hvor du går i stå og præcis hvad du får når du skriver kommandoen.


https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/ ... ler-grub2/

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Tabt GRUB igen

Indlægaf leifjoha » 1. aug 2016, 11:05

Tak som sædvanlig. Jeg pakker campingvogn nu, men jeg prøver senere. Så vidt jeg husker, kan jeg ikke finde noget i udskriften fra mount sidste linier, der minder om det du nævner. Det kan skyldes, at udskriften slutter med udskrift af de USB enheder, som er tilknyttet PC (HD'er).

Jeg vender tilbage i nattens mulm og mørke, som nævnt får jeg først brug for det i september.

Leif

her kommer noget tekst:
ubuntu@ubuntu:~$ mount
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=2053432k,nr_inodes=206635,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=413332k,mode=755)
/dev/sdd on /cdrom type iso9660 (ro,noatime)
/dev/loop0 on /rofs type squashfs (ro,noatime)
/cow on / type overlay (rw,relatime,lowerdir=//filesystem.squashfs,upperdir=/cow/upper,workdir=/cow/work)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd,nsroot=/)
pstore on /sys/fs/pstore type pstore (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices,nsroot=/)
cgroup on /sys/fs/cgroup/hugetlb type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb,nsroot=/)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=35,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime)
tracefs on /sys/kernel/debug/tracing type tracefs (rw,relatime)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime)
tmpfs on /run/user/999 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=413332k,mode=700,uid=999,gid=999)
gvfsd-fuse on /run/user/999/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=999,group_id=999)
/dev/sdb1 on /media/ubuntu/TOSHIBA EXT type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)
/dev/sdc1 on /media/ubuntu/IOMEGA_HDD type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,uhelper=udisks2)
/dev/sdi1 on /media/ubuntu/UUI type vfat (rw,nosuid,nodev,relatime,uid=999,gid=999,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,showexec,utf8,flush,errors=remount-ro,uhelper=udisks2)
ubuntu@ubuntu:~$

Kopieret fra GParted

/dev/sda1 ntfs
/dev/sda2 ntfs
/dev/sda3 ntfs
/dev/sda4 extende
/dev/sda5 linux swap
/dev/sda6 ext4

noegle er sd4 sd5
sd6 ligger inde i sd4

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster