Nogle problemer i Kubuntu ...

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Nogle problemer i Kubuntu ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 16:04

Hej alle

Jeg har netop installeret Kubuntu, og det ser indtil videre forholdsvis godt ud. Dog har jeg rendt ind i et par ting jeg gerne ville haft lidt hjælp til at løse.

Det ene er at det meste noget volapyk med en blanding af engelsk og dansk. Rigtignok lader det til at selve Ubuntu og KDE er oversat, men stort set alle program (Gimp, KDEnlive, Terminal bl.a) er en salig blanding. Chromium er dog dansk, mens FireFox kun er engelsk(?) - Det samme med LibreOffice, den klarer jeg heller ikke at få til at have dansk GUI.

Det andre er at når jeg logger ud, så kommer udlogningsbilledet op på den venstre skærmen, ikke den højre (som er sat op som "hovedskærm"). Nogen ideer om hvordan jeg kan ændre på dette?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Nogle problemer i Kubuntu ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 16:17

Typisk - så fandt jeg da lige svaret på det med sproget;

Kode: Vælg alt

sudo apt install language-selector-gnome


og derefter;

Kode: Vælg alt

gnome-language-selector


... skal lige reboote, så får vi se om det virker :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Nogle problemer i Kubuntu ...

Indlægaf Dan Hansen » 10. jun 2016, 19:31

Ja, det virkede.

Så rendte jeg lige ind i, at efter reboot, så "flyttede" KDE-panelet sig fra den højre til den venstre skærmen. Jeg ønsker imidlertid at det er den højre skærmen der skal være "hovedskærm", og da er der to ting man kan gøre. Man kan enten oprette et nyt panel på højre skærm og fjerne det på venstre, eller man kan gøre som nevnt på denne side; https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=356225

Som siger;

In $HOME/.config/plasma-org.kde.plasma.desktop-appletsrc there's a section "[Containments][1]". There within the option "lastScreen" often refers to the wrong screen, i.e. "1" instead of "0".


For at lave om på dette, valgte jeg at bruge "vi", med følgende kommando i terminalen i hjemmemappen (/homes);

sudo vi .config/plasma-org.kde.plasma.desktop-appletsrc


Derefter piltastede jeg mig ned til "lastScreen=1", mærkede "1", trykkede "r", ændrede "1" til "0" og derefter lukkede "vi" med kommandoen ":wq" og trykkede "enter". Rebootede, og voila, panelet flyttede sig fra venstre til højre skærm.

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan flytte udlogningen fra venstre til højre skærm, så burde den være der.

Nogen som har nogle tips? :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster