ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ann1979
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2008, 21:48
Geografisk sted: 9600

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf ann1979 » 8. feb 2008, 21:58

jeg har problemer efter jeg har installeret ubuntu på min bærbar!!!! Det skal lige siges at jeg er 110 % nybegynder, og generelt er jeg ikke særligt god til sådan noget med computere.

men nu til mine problemer indtil videre......

- jeg kan næsten aldrig komme på nettet (så jeg skynder mig at skrive herinde nu jeg en sjælden gang kan)

- jeg kan ikke installere plug ins (hvad det så end er :oops:), Er det, det der gør at jeg ikke kan høre musik og se video?.

- når min computer opstarter så den flere minutter med næsten helt sort skærm før den tænder.


er der nogen der har nogen ide om hvorfor min computer skaber sig sådan??????

er det drivere der skal installeres måske?


jeg håber det bare er begyndervanskeligheder, for bortset fra nævnte problemer er jeg helt vild med ubuntu!!!!

på forhånd tak

venlig hilsen Ann
__________________ :oops:

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf Wrapper » 8. feb 2008, 22:33

ann1979 skrev:- jeg kan næsten aldrig komme på nettet (så jeg skynder mig at skrive herinde nu jeg en sjælden gang kan)

- jeg kan ikke installere plug ins (hvad det så end er :oops:), Er det, det der gør at jeg ikke kan høre musik og se video?.

- når min computer opstarter så den flere minutter med næsten helt sort skærm før den tænder.


1:
Ikke et problem jeg umiddelbart kender til, så skal bruge noget mere info. Er det trådløs eller kablet, hvilken model er netkort osv.

2:
Hmm du bruger Totem? Nå men installer Audacious, enten via synaptics (system > administration > synaptic) eller via apt-get i en terminal (sudo apt-get install audacious), det er et afspiller program der minder meget om Winamp. I fald du bruger totem som er en defaul afspiller så spørger den normalt om man vil søge efter disse plugins, og så installere dem, det er en mulighed. Men personligt kan jeg ikke lide totem som afspiller. Til video kan du evt. installere vlc som man også kender fra windows.

3:
løsning findes her: http://samiux.wordpress.com/2007/11/05/ ... buntu-710/
- Det er en fejl i systemet der har været lige siden 7.10 kom ud. Forstår ikke hvorfor den endnu ikke er rettet.
Billede

Billede

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf sådanUBUNTU » 9. feb 2008, 00:39

Jeg ville også installere vlc og desuden installere "Ubuntu Restricted Extras" gennem Programmer->Tilføj/fjern...

Denne pakke indeholder en stor mængde codecs, java mv.

Ubuntu Restricted Extras kan klart anbefales!

ann1979
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2008, 21:48
Geografisk sted: 9600

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf ann1979 » 9. feb 2008, 15:03

sådanUBUNTU skrev:Jeg ville også installere vlc og desuden installere "Ubuntu Restricted Extras" gennem Programmer->Tilføj/fjern...

Denne pakke indeholder en stor mængde codecs, java mv.

Ubuntu Restricted Extras kan klart anbefales!



Det er et indbygget netkort jeg har i min toshiba tecra A4 bærbar. Jeg ved faktisk ikke hvad det hedder, men det må jeg kunne finde ud af. Det er trådløst internet jeg kører.

når mit internet virkede fint i windows, burde det så virke automatisk når ubnuntu er installeret eller skal der instillinger til?

Det er bare underligt for af og til virker nettet fint (sådan ca. 1 ud af 5 gange) mystisk!


og forresten tak for hjælpen :D

ann1979
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2008, 21:48
Geografisk sted: 9600

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf ann1979 » 9. feb 2008, 15:04

hov! Det var det forkerte indlæg jeg kom til at citere! :oops:

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf sådanUBUNTU » 9. feb 2008, 15:16

I terminalen (Programmer -> Tilbehør -> Terminal) skriver du:

Kode: Vælg alt

lspci


og post resultatet til forum. I den smøre der kommer ud skulle navnet på dit trådløse kort gerne stå et sted.

Trådløs netværk er en af de største svagheder i linux. Der udgives utrolig mange chipsets, og producenterne skriver ofte kun drivere til windows. Nogle producenter holder endvidere specifikationerne tæt til kroppen, så det nærmest er umuligt at skrive open source drivere til linux. Så mht. til wlan kan man ikke automatisk forvente, at det virker, selvom det ofte er tilfældet. Situationen er ved at rykke sig til fordel for linux.

ann1979
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2008, 21:48
Geografisk sted: 9600

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf ann1979 » 11. feb 2008, 11:53

jeg er lige midlertidigt gået tilbage til windows, da det er svært at få hjælpen til problemerne når internettet ikke virker. :cry:

men jeg vender stærkt tilbage til ubuntu med det samme jeg har fået fat i en ny netværksnøgle til den stationære computer, så jeg kan komme på internettet på den.

så kan jeg lettere rode med at få ubuntu til at virke på denne her computer og samtidig få hjælp herinde via den anden computer.



/Ann :D

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf sådanUBUNTU » 11. feb 2008, 19:34

Så må du hellere få købt en der er kompatibel med linux... ;-)

Er der nogen derude, der har gode erfaringer med (billige) usb-dongles fra f.eks. edbpriser.dk? Jeg er selv lidt nysgerrig...

Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf Kvik » 11. feb 2008, 22:47

RJ-45 virker for mig, normalt netværks kort :)
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

ubuntu- nybegynder med problemer!!!

Indlægaf Jimmyfj » 12. feb 2008, 08:50

Når du kigger efter trådløst netkort til Linux er det en rigtig god ide at kigge efter enten D-Link eller Thrust. Begge er understøttet i Linux, men kig lige på http://www.edbpriser.dk inden du handler. De har nogle rigtig gode beskrivelser af specs.

Og BTW: RJ45 er et stik, en connector som bliver brugt på twisted pair kabler . Det er det stik du propper i dit PCI/Onboard netkort. Det noget mindre, som minder om RJ45 hedder RJ47, og er det du kobler til et high-speed modem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster