Installere ny version af Ubuntu dual boot W7

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Installere ny version af Ubuntu dual boot W7

Indlægaf cali1 » 12. mar 2016, 11:20

Hej jeg kører en dual boot med W7 og Ubuntu 14.10. Nu kommer der jo snart en 16.04, hvordan installerer jeg nemmest den som clean installation uden at pille ved W7 og bootloader?

På forhånd tak.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Installere ny version af Ubuntu dual boot W7

Indlægaf Jimmyfj » 12. mar 2016, 12:23

En clean installation vil slette din harddisk, Win7 inkl.

Når 16.04 bliver frigivet kan du opgradere din eksisterende Ubuntu installation, og her er der flere metoder:

Du kan køre denne kommando i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo update-manager -d


Den metode bruger jeg selv.

Den anden er den officielle:

Kode: Vælg alt

sudo dist-upgrade
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Installere ny version af Ubuntu dual boot W7

Indlægaf zob » 12. mar 2016, 14:29

Jimmyfj skrev:En clean installation vil slette din harddisk, Win7 inkl.


Det kommer an på hvordan man definerer "clean". I min verden kan man da sagtens, under installationen (eller inden), vælge at slette den partition der indeholder ubuntu 14.04, og installere 16.04 på den, samtidig med at man bevarer sin windows partition.

Jeg synes det er et udmærket bud at bruge update-manager til at opgradere til en ny version.

Jeg tror dog ikke at dist-upgrade ville være den officielle anbefale på ubuntu (måske på debian?), da dist-upgrade ikke opgraderer til et nyt release med mindre man selv på forhånd ændrer repos i /etc/apt/sources.list.

En officiel anbefalet command line metode er nok nærmere

Kode: Vælg alt

sudo do-release-upgrade

(Tilføj parametret -d hvis man ønsker at opgradere til en development version, hvilket ikke anbefales i et produktionsmiljø).
kilde: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide ... ading.html

@cali1
Der er uhyggelig mange tutorials på nettet der beskriver netop installationsprocessen, med fine screenshots og det hele (og videoer på youtube). Er der noget bestemt du er i tvivl om, eller er det engelsk det kniber med?
Du vil nok ønske at opgradere bootloaderen til seneste version i forbindelse med install. Dette sker automatisk når du installerer ubuntu fra f.eks. en usb (eller hvis du opgradere som Jimmyfj anbefaler), hvis du bruger grub i forvejen - og det gør du jo nok.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere ny version af Ubuntu dual boot W7

Indlægaf AJenbo » 12. mar 2016, 17:48

Du kommer ikke udmildbart til at kunne opdgradere da du køre 14.10 og ikke 14.04 LTS. 14.10 er desuden allerede udløbet fra support så du bør faktisk opgradere til 15.10 eller nedgradere til 14.04.

For at lave en ny installation er den simple metode (efter min mening) at lave et backup af din /home. Når du så køre installationen vælger du "Noget andet" og markere din nuværrende root (/) partition som det nye root og sætter den til formatering. Hesten brude her efter være som normalt.

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Installere ny version af Ubuntu dual boot W7

Indlægaf cali1 » 13. mar 2016, 12:18

Mange tak for gode bud og råd fra alle 3, nu kan jeg med sindsro upgradere når den nye version kommer :-)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster