Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 16. jan 2016, 21:09

Jeg har lige brugt denne fra en tråd her fra Blueeyez

Blueeyez
Bare fra en anden tråd, hvor dette var løsningen med et Broadcom wifi kort:

Kode: Vælg alt
sudo apt-get purge bcmwl-kernel-source broadcom-sta-common broadcom-sta-source
sudo apt-get install b43-fwcutter firmware-b43-installer

Det får min PC til at virke med at lukke helt normalt ned :D
Nu mangler så det trådløse at komme til også at virke er der nogle der har nogle gode råd for dette ? :?:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf AJenbo » 16. jan 2016, 21:36

Det er nok ikke specefikt med HP (jeg har en HP probook der fungere fint) eller Broadcom (jeg har 2 maskiner med Broadcom, de fungere dog ikke helt uden problemer, men ikke samme som dit, og ikke de samme mellem de 2) men mere specefikt nettop det netkort du har. Kan du prøve at vise os resultatet af følgende kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i net

MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 16. jan 2016, 22:13

Hej Ajenbo
06:00.0 Network controller [0280]: Broadcom Corporation BCM4311 802.11b/g WLAN [14e4:4311] (rev 01)
08:08.0 Ethernet controller [0200]: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8100/8101L/8139 PCI Fast Ethernet Adapter [10ec:8139] (rev 10)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf lath » 17. jan 2016, 07:08

MrDong skrev:Prøvede at installere nye Broadcom driver via synaptic det ville den så ikke og fik en fejlmeddelelse her
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1504975

Nogle der kan hjælpe med at tyde denne ?
Og hvad er det Chris mener med at han har løst sit problem med det han her skriver ? Kan jeg muligvis bruge dette og hvad er det han gør ?

I manged to fix it pretty easily just by adding a ie_len parameter

cfg80211_disconnected(ndev, 0, NULL, 0,0, GFP_KERNEL);

I just set it to 0, which may be pretty silly, but at least my driver works :)


Jeg tror ikke at du kan skrive C programmeringssprog kode til Linux kernen, men jeg kunne blive overrasket.

Kode: Vælg alt

status:    New → Confirmed

... betyder at den fejl eksisterer. Jeg ved ikke om fejlen eksisterer for Ubuntu 14.04.n LTS, da jeg forsøger ikke at bruge Broadcom WiFi/WLAN hardware.

Det kan være at det kunne måske være en løsning at blackliste alle kernel-space Broadcom device drivere, og så bruge en USB Wifi adapter, som ikke bruger en Broadcom IC. En USB til WiFI adapter er ret billig.

Du kan bruge den som Raspberry Pi Foundation anbefaler til deres Raspberry Pi computere - den burde virke på Ubuntu, da Debian er far-distributionen til Ubuntu distributionen. De skriver at den virker meget bedre end de fleste andr, og at den har en BCM43143 IC, hvilket er en Broadcom IC: https://www.raspberrypi.org/products/usb-wifi-dongle/.
Det kan være at den Broadcom chip du har i din computer ikke er så udbredt, og derfor ikke så godt testet.
Broadcom 43143 kan være meget udbredt eller ældre, og derfor også mere testet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf AJenbo » 17. jan 2016, 11:55

Lige for en sikkerheds skyld, er du forbundet til internettet når du forsøger løsningerne?

Se om den her hjælper:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install linux-firmware-nonfree

MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 20. jan 2016, 18:51

Hej Ajenbo :)
jeg er Altid på nettet når jeg udfør disse kommandoer som i ber mig udføre.
Den sidste du bad mig om er:
linux-firmware-nonfree er allerede den nyeste version.
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.

Hej Lath
Som jeg læser dit indlæg som er det altså en slags maskinkode i C jeg skulle programmer det i, og det kan jeg heller ikke finde ud af :P
Du skriver også at bare gøre brug af et usb trådløs wifi og sætte det i for at løse problemet, og ja det var også en god ide :) `
Og den sidste ide med det der byggesæt ja er også en ide.

Jeg forstår bare ikke det er så svært at installere det Broadcom men jeg kan se og læse på nettet at det kan lade sig gøre men bare den rigtige installation :D

Når jeg kigger i Synaptic der kan jeg se at jeg kan installere Broadcom denne vej og hvad der er installeret på PC, men hvorfor bruger i ikke denne vej til installation da man jo slipper for at skrive alle de kommandoer ?
Og hvad bruger i Synaptic til ? især der hvor der står anbefalet ??

Og tak for al hjælpen her :D men altså stadigvæk ikke løst og igen er jeg tilbage til den ikke vil lukke ned da jeg jo har prøvet meget har åbenbart fået slette det at den kunne faktisk lukke rigtigt :cry:

Forresten har jeg kigget meget på denne side men er ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre for at opnå den rigtige installation, måske nogle der sidder derude og ved hvordan jeg skal gøre ville være sjovt og hyggeligt :D
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf AJenbo » 20. jan 2016, 22:41

Netværkskortet undersøtter i øvrigt kun b/g netværk hvilket ville være endnu en god grund til at prøve med et USB i stedet så du kan få n eller ac netværk hvilket er væsentlig hurtigere.

MrDong skrev:men hvorfor bruger i ikke denne vej til installation da man jo slipper for at skrive alle de kommandoer ?

Fordi det er enormt kluntet at skrive "og tryk på, og søg og tryk og tryk og find knappen og filtere efter og tryk på", frem for blot at skrive en kommando som du skal kopiere og køre. Det gør at der er mindre misforståelser når man kommunikere over tekst, så man er mere sikker på der bliver gjort det korrekt i første omgang. Brugeren kan også kopiere det præcise resultat tilbage til os i tekst form, så der heller ikke er misforståelser der.
Det er også praktisk at man i terminalen kan koble flere handlinger sammen hvilket gør det lidt hurtigere at hjælpe via den.

MrDong skrev:Og hvad bruger i Synaptic til ? især der hvor der står anbefalet ??

Se det er jo et rigtig godt eksempel hvor det ikke er let at kommunikere et visuelt program via tekst :) Hvor er det at du ser "anbefalet"? Hvis det er i egenskaber for pakkerne, så indikere det ofte at der er ekstra funktionalitet at hente ved at installere de yderligere pakker og så kan man jo læse op på om det er noget man kunne have lyst til også at installere. Den samme liste af anbefalinger kommer i øvrigt også når man installere via terminalen.

Synaptic er god til nogle ting, men der er også en del ved den jeg ikke rigtig bryger mig om. Jeg bruger mest synaptic til at rydde op i gamle pakker og nogle gange læse løge efter pakker jeg ikke kender på forhånd, men jeg bruger også software centeret og især terminalen (det er langt hurtigere).

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf lath » 21. jan 2016, 12:01

MrDong skrev:Hej Ajenbo :)
...
Hej Lath
...
Du skriver også at bare gøre brug af et usb trådløs wifi og sætte det i for at løse problemet, og ja det var også en god ide :) `
...


Jeg synes at du skal prøve at købe dig en USB til WiFi/WLAN adaptor.
Gør som Ajenbo skriver, og køb en med n/ac/g support: Gå efter at der står 802.11 g/n/ac - der kan være byttet rundt på g,n, og ac - men det er stadig det samme. Et eksempel kunne være 802.11 ac/g/n

Jeg har god erfaring med WiFi/WLAN hardware fra Atheros, som for mig altid har virket ud af boksen* sammen med Linux styresystemer.

Min netbook computer har en:
Qualcomm Atheros AR928X Wireless Network Adapter
- dog i PCIe udgave, men USB er bare et andet bus-system end PCIe, så det burde også virke.
Atheros AR928X virker ud af boksen med Xubuntu 14.04 LTS (x86/32-bit), og dermed også andre 14.04 LTS Ubuntu'er, og også i 64-bit udgave.

/Lars

ad *) "virker ud af boksen" betyder i den her sammenhæng:
Linux kernen finder selv ud af at hardwaren er til stede, og tager fuldautomatisk den korrekte device driver til hardwaren i brug - altså uden at du behøver at gøre noget for at det sker.
Når det er skrevet, så skal du selvfølgelig vælge det trådløse netværk der skal bruges, samt skrive adgangskoden til netværket - for både hvilket netværk der skal bruges og kodeordet kan computeren ikke gætte.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 22. jan 2016, 03:04

Hurra
Nu virker det næsten helt fik det til at virke ved at bruge denne tråd https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/bcm43xx

Kanppen lyser op på trådløs og den lukker rigtigt ned

Det som er nu er at jeg er nødt til at åbne en Terminal og der skrive sudo modprobe b43
Så tænder den for det Trådløse med knappen og det virker, altså er jeg nødt til at finde ud af hvordan jeg lige får den til at sætte den linje ind selv eller på anden måde.

Hurra

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf AJenbo » 22. jan 2016, 08:47

Ensure that the driver/modules you wish to use are not blacklisted in any of the other files in /etc/modprobe.d .

MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 27. jan 2016, 15:39

Hej Ajenbo
Ja du skriver godt nok hvad jeg skal gøre, men er du sød skrive det lidt tydliger, hvad du mener med det du henviser til i den linje du skriver der.

Når jeg nu skriver via terminal åben sudo modprobe b43 ja så virker trådløs altså , men er nødt til at åbne en terminal hver gang det da ikke smart kan man ikke fixe det på en måde ?

Nå jeg så har fået det til at virke trådløse så har jeg da opdaget en lille hyggelig fejl mere, at nu kollidere mit grafikkort en gang imellem der gør sådan at det er svært se på skærm men kun med browser åben altså at alt på browseren kan man ikke læse, så der må også være lidt konflikt der ? Men altså kun nu hvor man har skrevet sudo modprobe b43 hvis ikke virker pc oki man mangler selvfølgelig trådløs, det er status lige nu pt.
Nogle hjælpe ?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf AJenbo » 27. jan 2016, 17:11

Jeg har ikke lige så meget tid til at gå i detaljer pt.

Du kan søge om det er bleacklistet med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

grep -n 'b43' /etc/modprobe.d/*

(den skriver også hvor det er blacklistet)

MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 5. feb 2016, 15:17

Hej Ajenbo
Det helt ok jeg har selv haft meget at gøre så jeg har ikke selv tid, jeg har lige prøvet de kommando ser ud sådan.

/etc/modprobe.d/blacklist.conf:34:# replaced by b43 and ssb.
/etc/modprobe.d/broadcom-sta-dkms.conf:2:blacklist b43
/etc/modprobe.d/broadcom-sta-dkms.conf:3:blacklist b43legacy
jan@jan-HP-G5000-GH964EA-UUW:~$ sudo modprobe b43
[sudo] adgangskode for jan:
jan@jan-HP-G5000-GH964EA-UUW:~$ grep -n 'b43' /etc/modprobe.d/*
/etc/modprobe.d/blacklist.conf:34:# replaced by b43 and ssb.
/etc/modprobe.d/broadcom-sta-dkms.conf:2:blacklist b43
/etc/modprobe.d/broadcom-sta-dkms.conf:3:blacklist b43legacy

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2016, 16:18

Du skal fjerne linje nummer to i filen /etc/modprobe.d/broadcom-sta-dkms.conf, den ser således ud:
blacklist b43


Du kan redigere filen således:

Kode: Vælg alt

sudo nano +2 /etc/modprobe.d/broadcom-sta-dkms.conf

Men du kan også bruge et andet redigerings værktøj hvis du fortrækker.

MrDong
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5. jan 2016, 16:14

Re: Sluk knappen har ingen funktion ? HP G5050EO

Indlægaf MrDong » 5. feb 2016, 16:37

Hej Jenbo
Sådan ser den ud i redigeringsprogramet :
Skal jeg fjerne linje 2 : Blacklist b43legacy

Mener du at det er den linje der giver problem ?
Stadigvæk mange tak for hjælpen og du gider, dejligt man snart er blevet computerexpert bare for at skulle gøre brug af Ubuntu :D

# wl module from Broadcom conflicts with the following modules:
blacklist b43
blacklist b43legacy
blacklist b44
blacklist bcma
blacklist brcm80211
blacklist brcmsmac
blacklist ssb

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster