Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
KBH
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:43

Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf KBH » 27. dec 2015, 22:15

Hej med jer og tak for jeres kæmpe initiativ og arbejde.

Jeg er ny her, og jeg har ikke fulgt med udviklingen (teknologisk) i mange år. Så jeg håber I vil hjælpe en lidt "handicappet".

Jeg er en IT-bruger der elsker det så simpelt som muligt. Mit behov er med andre ord ikke særligt stort. Jeg fik derfor anbefalet Ubuntu, og derfor er jeg her på siden nu.

Jeg vil gerne installere Ubuntu på min gamle PC. Kan det lade sig gøre med følgende specs?:

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/publ ... =c01641089

Jeg kan se, at der er andre versioner end Ubuntu (fx Lubuntu og Kubuntu). Mit behov er egentlig kun:

- Surfe nettet med firefox og læse nyheder og lidt facebook mm.

- Skrive ansøgninger, så jeg har brug for et skriveprogram, hvor modtageren kan læse ansøgningen (filen) i WORD. Kan man egentlig få Wordpad til Ubuntu?

- Læse PDF-filer

- Downloade billeder fra internettet (med respekt for ophavsretten) og se dem på sin PC.

1. Jeg vil gerne overskrive det hele og slette XP. Men hvilken version har jeg brug for?

2. Kan jeg bruge et USB-modem (4G) på Ubuntu?

3. Her er mit største problem. Jeg aner ikke hvordan jeg installerer Ubuntu eller lignende version. Skal jeg bare downloade installationen/softwaren/operativsystemet på et USB og derefter kører den direkte på mit skrivebord i windows XP? Eller er der ikke noget med, at man skal trykke på en knap inden windows startes op, så man kommer ind i et DOS-agtigt mode, og så skal man installere Ubuntu derfra?

Findes der ikke en idiot-sikker måde at gøre det på, punkt for punkt?

Håber mine spørgsmål giver mening. På forhånd tak og god jul

Med venlig hilsen

KBH

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. dec 2015, 23:35

Hej KBH og velkommen til forum.

Jeg tror, at med kun 1 Gb RAM vil en fuld Ubuntu køre meget trægt. Jeg foreslår dig at prøve med Lubuntu, som kører med LXDE skrivebordsmiljø. Eller måske Nembuntu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf buddig » 27. dec 2015, 23:36

Hej
og velkommen her i forumet.
Jeg er 99% sikker på, at din PC kan køre Ubuntu.
Den letteste måde er at få fat i en Ubuntu live DVD.
Den kan sættes i og køre Ubuntu uden at installere det på harddisken.
Så kan du prøve, om computeren kan, inden du installerer det.

Forskellige steder i landet har vi nogle aktiviteter, hvor der tilbydes gratis hjælp til installation osv.
Det er rigtig godt også for nybegyndere, da vi hjælper hinanden.

Nederst i højre side på forsiden af https://ubuntudanmark.dk/ , er en kalender, hvor du kan se
mødetidspunkterog steder for møderne.

Ubuntu har ikke Wordpad, men Libre Office kommer automatisk med, når det installeres,
og det er efter min mening meget bedre end Wordpad og Microsoft Office pakken.

En PDF reader er også med i pakken.
Jeg har aldrig prøvet et 4G modem, så jeg ved ikke, hvad der skal til for at få det til at køre,
men en mobiltelefon kan bruges som 4G modem uden problemer.
God fornøjelse med at få Windows XP skiftet ud med Ubuntu.
/ Henning

KBH
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:43

Re: Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf KBH » 28. dec 2015, 00:21

Hej Begge og mange tak for svarene.

Som sagt, så er mit behov ikke særligt stort. Så hvis jeg kunne få Lubuntu til at køre smooth, så ville det være helt i oden.

Er Ubuntu så meget bedre når vi taler mine behov, jf. min start-post?

Den letteste måde er at få fat i en Ubuntu live DVD.
Den kan sættes i og køre Ubuntu uden at installere det på harddisken.
Så kan du prøve, om computeren kan, inden du installerer det.


Jeg har desværre ikke DVD/CD-drev på min pc. Men jeg tror jeg prøver lykken og installerer enten Lubuntu, Ubuntu eller Nembuntu.

Jeg skal bare lige finde ud af hvordan man installerer direkte fra et USB-stick.

Vil for eksempel Lubuntu køre smooth og hurtigt på min pc, ud fra de specs jeg har angivet?

Tusind tak

:-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf AJenbo » 28. dec 2015, 06:12

Din pc er jo ikke lige fem ny så hvis man sammenligner med en ny maskine vil nogle ting nok være lidt mere sløve men generelt tror jeg lubuntu burde være tilfredsstillende.

Fra Windows kan du bruge universal usb programmet (se download diden) til at overføre (l)ubuntu til en USB som du så kan starte computeren fra, her kan du både teste styresystemet (vil køre langsommere end når det er blevet installeret), samt installere det på computeren.

Hvordan du vælger at starte fra usb frem for harddisken med Windows er forskelligt mellem forskellige computere, men generelt skal man trykke på en tast lige efter man tænder computeren og så vælge usben.

Ikke alle 4g modemer er understøttet, men de fleste burde være det.

KBH
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:43

Re: Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf KBH » 28. dec 2015, 11:03

Hej igen

Hvis jeg installerer Lubuntu, vil youtube-oplevelsen så være ringere end da jeg brugte XP (pga LXDE)?

AJenbo

Fra Windows kan du bruge universal usb programmet (se download diden) til at overføre (l)ubuntu til en USB som du så kan starte computeren fra, her kan du både teste styresystemet (vil køre langsommere end når det er blevet installeret), samt installere det på computeren.


Skal man kun bruge dette "universal usb program", hvis man skal teste inden endelig installation?

Hvis jeg ikke har behov for at teste Lubuntu først, så behøver jeg vel ikke downloade "universal usb programmet"?

På forhånd tak og undskyld hvis jeg stiller for mange spørgsmål :-)

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Hjælp til en nybegynder - Installere Ubuntu eller lign.

Indlægaf Ivan » 28. dec 2015, 15:22

KBH skrev:Hvis jeg installerer Lubuntu, vil youtube-oplevelsen så være ringere end da jeg brugte XP (pga LXDE)?


Ikke efter min mening

KBH skrev:Skal man kun bruge dette "universal usb program", hvis man skal teste inden endelig installation?


Værktøjet bruges til at lave et installationsmedie på en usb pind (du har jo ikke cd / dvd drev i maskinen)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster