Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom

Indlægaf Jann.L » 15. dec 2015, 10:28

Undertegnede absolut nybegynder har netop prøvet at installere Ubuntu GNOME på en gammel PC fra 2005 med 500 MB RAM. Jeg installerede ud fra en minimal CD hentet fra de officielle Ubuntu-sider, hvor det meste skulle hentes på internettet og med sletning af hele harddisken, da computeren alligevel ikke kunne køre tidssvarende Windows.
Jeg er virkelig positivt overrasket over at dette lykkedes, så jeg nu har en maskine, som kører fint. Således fx LibreOffice og Firefox uden problemer.
Dog er computeren ikke vildt hurtig, selv om den ikke er uacceptabelt langsom. Og her vil jeg spørge om der er noget, man kan gøre for at få den til at køre hurtigere. Jeg forstår at der måske er mindre ressourcekrævende typer som måske Kubuntu. Men jeg vil godt prøve at blive fortrolig med Ubuntu GNOME først. Lige nu prøver jeg at lære systemet at kende og har også prøvet nogle af de mindre farlige terminal kommandoer. For en måned siden vidste jeg ikke andet om Linux end navnet og at det var Open Source. Jeg ser også frem til at jeg på et tidspunkt får mod til at installere Ubuntu på en af mine nye computere.
Min computers specifikationer er:
Hukommelse: 493,7 MiB
Intel Core 2 CPU T5500@1,66 GHz x 2
Grafik: VESA: G73 Board-e463h10
OS: 32-bit
Disk: 58,4 GB

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom

Indlægaf Klaus Rasmussen » 15. dec 2015, 11:07

Hej Jann og velkommen til forum.

Er det en laptop? Navn og type?

Hukommelsen er umiddelbart meget beskeden, kan du udvide?

Prøv med en SSD i stedet for HD, men det er vel meget at bruge på en gammel PC.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2015, 11:45

Hverken Kubuntu eller Gnome (og heller ikke standard Ubuntu) er specielt letvægtige. Med kun ca. 500MB ram vil jeg forslå at du bruger eks. Lubuntu i stedet.

En anden ting du kan gøre for at forbedre maskinen er at installere grafikkort driveren, pakken til det heder nvidia-304-updates.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom

Indlægaf thj01 » 15. dec 2015, 20:25

Når man i stallerer et moderne operativsystem på en 10 år gammel computer, ja så bliver den langsom.

Så umiddelbart er svaret at den ikke kan gøres hurtigere, med de to brugerflader du ønsker.

Ubuntu mate kan måske give dig en god oplevelse, ligesom lubuntu eller Xubuntu kan.

Moderne Linux operativsystemer er lavet til moderne hardware og sætter deres krav til hardware. Linux har aldrig været og bliver aldrig gamle computeres operativsystemer - selvom de klarer det bedre end nyere Windows operativsystemer
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom

Indlægaf Jann.L » 17. dec 2015, 11:46

Tak for svarene
Jeg vil godt prøve at installere grafikkort-driveren med pakken nvidia-304-updates som foreslået, men ved ikke hvordan jeg gør. Jeg kan klikke på linket og er blevet spurgt hvilket program jeg vil køre, men får ingen mulighed for at vælge et sådant.
Mvh.
Jann.L
Jeg vil godt understrege, at det jeg har ønsket er at se, hvor godt Ubuntu kan køre på min gamle maskine.
At jeg installerede på denne gamle maskine skyldtes to ting:
- Dels at jeg ikke havde noget at tabe. Jeg risikerede ikke at miste data eller andet, da det værst tænkelige uheld, at maskinen blev ødelagt for evigt, var til at bære.
- Dels at jeg kunne installere uden at bekymre mig om at partitionere.
Hermed opnåede jeg (hvilket jeg må understrege endnu en gang!) en absolut tilfredsstillende ting - nemlig at tingene virkede!
Dette gør mig nu i stand til at arbejde med Ubuntu og prøve mig frem uden nogen risiko.
Ind til videre vil jeg bruge denne gamle maskine.
Så på et tidspunkt vil jeg nok installere Ubuntu på en af mine nye computere, hvor jeg på den ene har en hel ubrugt harddisk, en firkerne processor samt 8 GB RAM (Så det er ikke harware jeg mangler).
Men dette vil jeg vende tilbage til med nyt spørgsmål, når det bliver aktuelt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 17. dec 2015, 11:52

Du kan åbne linket med gdebi eller Ubuntu Software Center, men det er ikke sikkert de er installeret med Ubuntu Gnome. Du kan også installere den via en terminal kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nvidia-304-updates

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Ubuntu 14.04 LTS på gammel computer er langsom

Indlægaf Jann.L » 6. jan 2016, 11:47

Det gik fint med at installere grafikdriveren med apt-get. Jeg synes at min gamle computer kører rimeligt med Ubuntu og vil efter nu at have arbejdet med Ubuntu i et godt stykke tid prøve at installere Ubuntu på en af mine nye computere med masser af RAM og masser af plads på harddiskene. Men det vender jeg tilbage til i et nyt spørgsmål.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster