XP vil ikke boote Live USB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf Jacob Bahn » 5. dec 2015, 15:02

Hej.

Min mors gamle maskine kører XP (jeg har bedt hende købe en ny!)

Jeg ville lige prøve, hvordan den virker med fx Nembuntu eller Dabuntu, men jeg kan slet ikke få maskinen til at boote fra Live USB. Jeg synes, jeg har prøvet alt i BIOS, men måske jeg overser noget?

PS: Hvilken af ovenstående kan bedst anbefales til en dame på 66, der ikke bruger computer meget, men som skal kunne kommunikere med det offentlige, betale over nettet, tjekke bank osv.
Mvh Jacob

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf Toddvarg » 5. dec 2015, 15:17

måske kan den kun lave boot fra en dvd, det er ikke sikkert at den kan lave boot gennem usb, hvis bios ikke understøtter dette pga alder.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf Jacob Bahn » 5. dec 2015, 15:27

Tak.

Det har jeg også overvejet, men i BIOS har jeg mulighed for at vælge USB flash drive som 1ste boot option...
Mvh Jacob

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf Kurt Christensen » 5. dec 2015, 16:08

Kan den køre 64 bit hvis det er det du har hentet?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf AJenbo » 5. dec 2015, 16:29

Hvis usb sider i maskinen når du går i bios optræder de nogle gange som en harddisk du kan vælge

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf lath » 5. dec 2015, 21:04

Jacob Bahn skrev:Tak.

Det har jeg også overvejet, men i BIOS har jeg mulighed for at vælge USB flash drive som 1ste boot option...

Du husker at maskinen ikke ved at du har en USB disk i hånden/liggende på et bord eller lignende, og derfor aldrig vil vise USB i en boot menu, når der ikke er tilsluttet nogen USB diske før boot?

Du skal rent faktisk tilslutte USB disken til maskinen før at USB disken vil blive vist i en boot menu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf AJenbo » 5. dec 2015, 22:36

lath skrev:
Jacob Bahn skrev:Tak.

Det har jeg også overvejet, men i BIOS har jeg mulighed for at vælge USB flash drive som 1ste boot option...

Du husker at maskinen ikke ved at du har en USB disk i hånden/liggende på et bord eller lignende, og derfor aldrig vil vise USB i en boot menu, når der ikke er tilsluttet nogen USB diske før boot?

Du skal rent faktisk tilslutte USB disken til maskinen før at USB disken vil blive vist i en boot menu.

/Lars

det variere fra maskine til maskine

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf Jacob Bahn » 6. dec 2015, 09:07

Det er bla. mulighed for at tvinge OS'et til at se en FDD som en HDD, men jeg kan ikke rigtigt få det til at virke.

Det kan godt se ud som om, jeg må vride armen om på min gamle mor, og tvinge hende til at købe nyt!
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: XP vil ikke boote Live USB

Indlægaf AJenbo » 6. dec 2015, 09:15

Så harddisken i en anden maskine og lave installationen der, eller ofre penge på en dvd :P

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster