Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2015, 01:32

Jeg valgte i dag at opgradere Windows 7 til Windows 10.

Under processen skriverer den:
PC'en genstarter flere gange, laen dig tilbage og slap af.

Det er letter sagt end gjort for efter soerste gang den genstartede roeg den i GRUB RESCUE>, det skyldes at opdateringen har slettet linux partitionen!!!!!!!!!!!!!!!111111111 men samtidig vaeret dum nok til ikke at opdatere bootloader, saa nu er der ingen af systemerne der kan starte. Jeg kan ogsaa se paa nettet at jeg ikke er den eneste der er rent ind i det her problem. Det er godt nok straenkt at det roere ved partitioner de ikke undersoetter :evil:

Saa hvis andre skulle have lyst til at opgradere til Windows 10 saa soerg for at tage backup og vaer klar paa at skulle installere Ubuntu forfra som foelge af en Windows opdatering.

Jeg skal lige proeve om jeg kan gendanne partitionen via test disk her fra en Ubuntu live disk.

Windows har oprettet en 70GB partition efter sign egen, jeg kan kun haabe at den har gjort det ved at skrumpe sin egen frem for at destruere Linux paritionen ved at overskrive de foerste 70GB her af.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2015, 02:31

Godt nyt testdisk fandt paritionen og det var mulight at gendanne den der igennem, dog ville den ikke acceptere at bibeholde swap partitionen samtidig saa den maatte lade livet. Efterfoelgende har paritionen faaet ny GUID saa GRUB skal installeres paa ny. Her er fremgangsmaaden til hvis andre skulle rende ind i dette problem.

Start maskinen fra en Linux live disk.
Aaben Software & Updates, aktiver Community og Software restricted by copyright, Close, Reload.
AAben en terminal, koer foelgende:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install testdisk
sudo testdisk

Vaelg [Create]
Vaelg din disk.
Vaelg disk format (sansynligvis Intel som er det samme som MBR).
Vaelg Analyse
Bemaerk dig her tegnet ud for hver partition.
Vaelg Quick Search

Testdisk burde nu finde den manglende Linux parition (samt de oevrige paritioner), du skal nu markere dem som vaerende Primaer+boot (*), primaere (P), eller logiske (L). Dette goeres med pile tasterne. Op/Ned for at vaelge parition og venstre hoejer for at skifte fortegn.

Hvis du ikke kan huske om din Linux parition var logisk eller primaer kan det hjaelpe at aabne gpartet og se om det unallocated omraade hvor din Linux partion burde vaere ligger inden i en extended parition (saa er den L) eller ej (saa skal den vaere P). Resten af partitionerne markere du saa blot som de saa ud foer du koerte Quick Search.

For mig kom det til at se saadan her ud:

Kode: Vælg alt

Disk /dev/sda - 256 GB / 238 GiB - CHS 31130 255 63
     Partition               Start        End    Size in sectors
 * HPFS - NTFS              0  32 33    12 223 19     204800 [Reserveret til sys
 P HPFS - NTFS             12 223 20 21949 156 31  352413696
 P HPFS - NTFS          21949 156 32 22006 217 35     919552
 L Linux                22006 250  5 30091 163 24  129880064
 L Linux Swap           30091 163 25 31130 223  5   16695296

Det ville test disk dog ikke vaere med til (Structure: Bad), saa jeg vagte istedet at saette Linux Swap til blank hvilket betyder at den vil blive slettet.

Tryk enter for at fortsaette, vaelge Write, og afslut der efter programmet ved at vaelge Quit.

Du skal nu genstarte computeren, og starte igen fra live disken.

Hvis du lige som mig mistede din swap saa aaben Gpartet og opret den paa ny (jeg gaar ikke ud fra dette er den store udfordiring for de fleste, men spoerg hvis du ikke kan gennemskuge det).

Du skal nu geninstallere GRUB hvilket kan goeres ved at foelge denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/ ... ler-grub2/

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2015, 19:27

Hmmm, jeg har opgraderet to install med dualboot til W10, men den fejl har jeg ikke set. Begge install beholdt Grub og kunne boote Ubuntu uden problemer, og der er intet ændret i partitionerne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2015, 19:32

Btw. Du ender helt sikkert snart ligesom mig selv, og bander Windows nye opdateringssystem langt væk. Det er en belastning af de helt store at, man ikke selv kan styre opdateringerne i W10, hvilket ikke gør oplevelsen af en dualboot bedre, da W10 pludseligt kan finde på at opdatere ...... i meget lang tid ..... lige når at man vil skifte OS.

Jeg har slået det helt fra med løsning nr 1 fra denne artikel http://www.forbes.com/sites/gordonkelly ... d-updates/

Det er så får egen regning at huske at slå det til, når at man manuelt vil opdatere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2015, 23:43

Bruger det efterhånden ikke særlig ofter der kan snilt gå et par måeder hvis ikke lige jeg er igang med et spil

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf NickyThomassen » 16. nov 2015, 07:44

Jeg har været smart og samle hardware sammen til en dedikeret Windows-maskine :)

Så kan den tændes ~15 minutter før den skal bruges, opdateringer generer ikke (ret meget) og hvis lortet går ned, så tager den ikke noget med. Mus, tastatur og skærm bliver delt med en KVM-switch af den her type
https://www.computersalg.dk/i/558572/at ... sq=kvm+swi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2015, 10:24

Problemet opstår vist kun hvis Linux partitionen et logisk, hvilket er standart når man installerer ved siden af Windows...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2015, 12:37

Christian.Arvai skrev:Btw. Du ender helt sikkert snart ligesom mig selv, og bander Windows nye opdateringssystem langt væk.

Windows 10 har installeret en opdatering af Flash til Internet Explorer, det kræver at jeg skal genstarte computere... ok, lidt vidt den kræver en genstart af computeren for et plugin til et program jeg ikke har brugt.
I mellemtiden kræverede det ikke en genstart af computeren for at installere en opdateret grafik driver, så 1/1?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf NickyThomassen » 25. nov 2015, 09:01

Hvad med rygterne om, at Microsoft går i Googles fodspor nu, og følger med i hvad man laver?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel mod at opgradere Windows til 10

Indlægaf AJenbo » 25. nov 2015, 10:07

De har da længe haft automatisk feedback på mange af deres programmer, jeg bruger så nærmest heller ikke Windows efter hånden, det er kun til nogle enkelte spil i perioder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster