Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kennethmos
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. nov 2015, 08:16

Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf kennethmos » 1. nov 2015, 08:39

Hej allesammen.
Jeg har en bærbar med Ubuntu og mint på indtil igår hvor jeg formaterede den med den nyeste mint 17.2. Jeg vil nu have Ubuntu på den, det regner jeg ikke med er noget problem, men kæresten vil have Windows også, problemet er at nu er kan jeg tilsyneladende ikke lægge Windows på igen. Den fortæller mig at harddisk ikke har en ntfs partion, hvordan laver man en ntfs partion på hardisken igennem mint evt ubuntu? Jeg er ikke den helt store til det med computeren men syntes dog det er sjovt at rode med :)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. nov 2015, 09:17

Hej Kenneth og velkommen til forum.

Skal man lave en dual-boot, er det bedst at starte med Windows. Grunden er at Ubuntu lettere end Windows kan registrere, at der er et andet styresystem under installationen. Så mit råd må være: Slet hele disken og start med at installere Windows.

PS. Husk backup.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2015, 09:47

Du kan lave en ntfs partitionen med gparted fra en Ubuntu installations disk. Efter Windows er blevet installeret skal du så geninstallere GRUB for at kunne starte de 2 Linux systemer

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf Jimmyfj » 1. nov 2015, 10:25

Windows forventer, at det er det eneste system på disken, (første partition), og derfor er det en god idé at installere Windows før andre systemer. I dit tilfælde før Linux Mint, Ubuntu a.w.n.

Når du har installeret Windows skal du køre en defragmentering af disken da Windows (ntfs) stadig er kendt for at fragmentere filerne i stor stil.

Windows boot-loaderen kender kun egne systemer, hvilket vil sige, at du kan installere Win95, Win2000, XP o.s.v. hvor Windows-loaderen vil finde samtlige. Men Win-loaderen kender stadig ikke GNU/Linux. GRUB kender Windows, derfor er det ikke noget problem at lade den styre boot.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2015, 10:29

Windows forventer ikke at være på første partition (det skal dog være en primær) eller at det er eneste system.

Det er ikke nødvendigt at defragmentere inden man installerer andre systemer.

Det er rigtig at Windows bootloader ikke automatisk finder Linux systemer, det er dog muligt at indsætte dem i den manuelt.

kennethmos
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. nov 2015, 08:16

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf kennethmos » 1. nov 2015, 15:39

Tak for de hurtige svar.
Kan ubuntu lægges på en usb hardisken og derfra formatere hardisken i computeren til ntfs og herefter installere Windows. Og derefter de 2 linux distributioner?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf Kurt Christensen » 1. nov 2015, 16:15

kennethmos skrev:Tak for de hurtige svar.
Kan ubuntu lægges på en usb hardisken og derfra formatere hardisken i computeren til ntfs og herefter installere Windows. Og derefter de 2 linux distributioner?

Ja, men windows skal du have klonet hvis du skal gøre det fra usb-disken også, men det er vist heller ikke det du mener.
Når lejligheden byder sig.

kennethmos
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. nov 2015, 08:16

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf kennethmos » 1. nov 2015, 16:28

Nej Windows tar jeg på dvd. Men jeg har ikke lige en dvd jeg kan brænde den nye Ubuntu på så den skal på ekstern harddisk

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf Kurt Christensen » 1. nov 2015, 17:08

kennethmos skrev:Nej Windows tar jeg på dvd. Men jeg har ikke lige en dvd jeg kan brænde den nye Ubuntu på så den skal på ekstern harddisk

Så er det ingen grund til at køre usb-disk til at starte med. bare installer Windows på hele diske til at starte med.
Har du andet på usb-disken, for jeg ved ikke om man nemt kan åbne en ISO-fil med Ubuntu hvis der er andet på?
Når lejligheden byder sig.

kennethmos
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. nov 2015, 08:16

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf kennethmos » 1. nov 2015, 19:42

Nej men skulle jeg ikke bruge ubuntu iso på en ekstern harddisk og så starte op fra den og formatere til ntfs?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2015, 21:39

Windows installationen har mulighed for at slette eksisterende systemer og selv oprette partitioner

kennethmos
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. nov 2015, 08:16

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf kennethmos » 4. nov 2015, 06:23

har nu kikket lidt på gparted men kan desværre ikke lige finde ud af at formatere til ntfs. findes der nogle gode guides derude?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Partioner til Windows. Ubuntu. Mint

Indlægaf Kurt Christensen » 4. nov 2015, 16:29

Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster