Automontering af disk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Automontering af disk

Indlægaf karl » 23. okt 2015, 08:56

Ja, det er også det, jeg når frem til. Det er min opsætning, som på en eller anden måde har nogle forkerte indstillinger.
Det er intet problem at installere igen, men vil det løse problemet? Jeg har lige nyinstalleret og efter første genstart, var problemet der. Det er som om den får en brugeropsætning et eller andet sted fra - men hvor.
Kan det være den interne harddisk, der har nogle informationer liggende?

Og hvis jeg opretter en ny bruger, vil det så give en masse rettighedsproblemer?
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Automontering af disk

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. okt 2015, 09:11

Er det root, som har rettighederne på disken?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Automontering af disk

Indlægaf AJenbo » 23. okt 2015, 09:12

Du kan også se om unity tweak kan hjælpe

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Automontering af disk

Indlægaf karl » 23. okt 2015, 10:15

Ja, jeg må prøve mig frem. Men hvor kommer brugeropsætningen fra. Det undrer mig, at jeg ikke kan lave en ren installation uden at få den gamle opsætning med. Nu er det tredje gang jeg laver en ren installation, som ikke fungerer rigtigt.
Det må vel være den ekstra harddisk, som gemmer nogle informationer?? Det kan vel ikke komme andre steder fra?
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Automontering af disk

Indlægaf karl » 23. okt 2015, 11:46

Klaus: Det er "mig", der har rettighederne.
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Automontering af disk

Indlægaf zob » 23. okt 2015, 14:19

Din brugers konfigurationsfiler (og dermed din brugeropsætning) ligger under din hjemmemappe, oftest i skjulte mapper under denne (dvs. mapper der starter med et punktum og som du kan se hvis du taster CTRL+H i nautilus eller sørger for at få -a option med når du bruger ls kommandoen. F.eks. ls -a eller hvis du gerne vil have information om ejerskaber og tilladelser ls -la).

Du kan derfor teste om det virker med en gæstebruger, hvis det gør det (og det siger du det gør i dette tilfælde), så er der en stor sandsynlighed for at det er netop disse brugerspecifikke konfigurationer (som jeg netop ligger i den aktuelle brugers hjemmemappe), der er problemet.

Derfor er mulige løsninger at lave en clean install (skal være helt clean i dette tilfælde - ikke noget med at bevare noget som helt - formatér disken under installation). Alternativt kan du, som foreslået af Ajenbo, oprette en ny bruger og bruge denne, da denne bruger vil få sin egen hjemmemappe og dermed sin egen konfiguration, vil problemet også være løst med dette.

Du kan sagtens lave en installation hvor din konfiguration bliver bevaret, men hvis du sikrer dig at din hjemmemappe bliver slettet under installationen komme der ikke noget af den gamle opsætning med.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Automontering af disk

Indlægaf AJenbo » 23. okt 2015, 17:34

Kort sagt, hvis du laver en reninstallation og der efter gendanner din bruger mappe fra et backup, er det ikke længere en ren installation.

Følgende kommando vil give dig en liste af skjulte mapper i din brugermappe.

Kode: Vælg alt

ls -Alh ~/


Det er som zob beskriver her de fleste af din bruger indstillinger vil ligge i (nogle enkelte programmers indstillinger er ikke skjulte). Størstedelen af indstillingerne for brugerfladen ligger i ~/.config så hvis ikke du vil komme til at savne nogle af dine tilpasninger kan du køre følgende:

Kode: Vælg alt

rm -r ~/.config

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Automontering af disk

Indlægaf karl » 24. okt 2015, 10:53

Ok, det lykkedes at lave en ren installation, hvor alting ser ud til at fungere, som det skal - næsten. Jeg har måttet opgive SSD- disken. Den gav fejl, så det er nok en del af forklaringen.
Jeg kan ikke se/ cd-romdrevet. Har det nogen betydning, hvilken port i bundkortet, den er tilsluttet. Den ene port er blå, og det går jeg ud fra er til masterdisken. Jeg har prøvet mig lidt frem, men det ser ikke ud til at gøre en forskel.
Vh
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Automontering af disk

Indlægaf AJenbo » 24. okt 2015, 14:37

hvis ikke der er en disk i drevet vil det ikke fremstå på listen, det har ingen betydning hvilket stik du sanvender. favern er sansynligvis pga du har porte med forskellig hastighed

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Automontering af disk

Indlægaf karl » 24. okt 2015, 14:44

Ok, så er det ikke stikket, der problemet.
Der er en cd i drevet. Jeg kan se drevet i diskhåndteringen og i BIOS , men jeg kan ikke få adgang til det. Heller ikke musikafspilleren kan finde drevet.
Vh
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Automontering af disk

Indlægaf karl » 25. okt 2015, 18:48

Ok, så har jeg har fået det op at køre igen. Jeg måtte opgive cdrom-drevet, men det har jeg heller ikke brugt i lang tid. Men mærkeligt kunne jeg se og bruge den, når jeg kørte på usb-sticket, når jeg så installerede Ubuntu, var det væk.
Men jeg afmonterede den og anbragte en ekstra disk i dens sted.
Jeg har undervejs installeret Ubuntu på fire forskellige harddiske. Og systemet er ikke helt ens på alle fire. Det er også pudsigt.
Men nu fungerer det. Tak til jer der hjalp undervejs
Vh
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster