Ubuntu på CD eller DVD

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
beritnathalie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jan 2008, 14:09
Geografisk sted: Sverige

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf beritnathalie » 1. feb 2008, 13:10

Hej alle

Med fare for at spørgsmålet er stillet 100 gange før :? jeg finder det bare ikke..

Har i installeret ubuntu 7.10 fra cd eller dvd og fortæl meget gerne om fordele/ulemper for at overgå så smertefrit/nemt som muligt til ubuntu.

Jeg har forstået at der ligger mange flere programmer på dvd, feks en masse kodecs og (hvis jeg har forstået ret) så virker det fine grafikskrivebord med det samme, eller??

Ligger sprogpakkerne i ved installation? Så jeg bare kan vælge dansk?

Mvh
Berit

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf Wrapper » 1. feb 2008, 13:57

Jeg installerede fra CD.
Havde ikke hørt om at der var ekstra sorftware på dvden.

Men alle de codecs og sprogpakker du har behov for ligge også i ubuntus såkaldte repository, så det vil ku hentes ned. Du kan vælge dansk under installationen som første punkt, og derefter vil installationen fortsætte på dansk og systemet vil derefter være på dansk, dog er ikke alt oversat.
Mht. det fine skrivebord, så er det sat til som standard hvis dit grafikkort supporter det - hvilket de fleste gør. Du skal dog som regel installere driveren til kortet, men det plejer Ubuntu gerne at være "behjælpelig" med...
Billede

Billede

beritnathalie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jan 2008, 14:09
Geografisk sted: Sverige

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf beritnathalie » 2. feb 2008, 09:39

Har den alm. udgave af ubuntu 7.10's programmer som Open Office osv også fuldstændig understøttelse af dansk, som den her udgave har
http://www.danielnylander.se/2007/10/19/ubuntu-710-gutsy-nordic-remix-edition-med-fullstandigt-sprakstod/

Dog står der at det ikke går at tjekke denne fil med winMd5Sum.

Nogen som har erfaringer med denne udgave?

Mvh
Berit[/url]
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.
Lydkort: Creative SB Audigy LS.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf Jimmyfj » 2. feb 2008, 09:51

Har du allerede installeret Ubuntu i version 7.10, og alle programmer fungerer optimalt er der ingen grund til at køre et MD5-check på noget. MD5SUM er for at kontrollere at den hentede .iso-fil er intakt og uden fej FØR du brænder iso-filen ud på cd.

Ubuntu bygger på Debian GNU/Linux på Stable-branch, og har som sådan adgang til over 27.000 program-pakker via Internet. Alle pakker er tilgængelige gennem de officielle Repositories og kan downloades/installeres gennem Synaptic, hvilket er langt den smarteste måde at installere nye programmer på. Men normalt er det ikke nødvendigt at udføre MD5-tjek på filerne på et fungerende system.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

beritnathalie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jan 2008, 14:09
Geografisk sted: Sverige

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf beritnathalie » 2. feb 2008, 10:01

Tak for svar..

Jeg har ikke installeret Ubuntu endnu, mit problem lige nu er nemlig at de filer (både en "alm ubuntu 7.10 og en nordic edition") jeg downloadede ikke blev "godkendt" i winMd5Sum og altså heller ikke kørte når jeg forsøgte installere nogen af dem..

Måske er problemet at jeg kopierede filerne over på min eksterne USB harddisk først, som jeg på det tidspunkt havde lidt problemer med kabelmæssigt, men som nu er i orden.. Så jeg har nok lavet alle de begynderfejl jeg kan

Oveni kommer at jeg brændte filerne på høj hastighed, så alt i alt må jeg prøve forfra senere idag med at downloade Ubuntu og brænde den med lav hastighed,
men det store spørgsmål var mere om det var en fordel sprogmæssigt at downloade den nordiske udgave, om nogen evt. havde erfaringer med den.
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.

Lydkort: Creative SB Audigy LS.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf Jimmyfj » 2. feb 2008, 10:12

For at sikre at sofwaren i den hentede .iso-fil er i orden vil det absolut kunne anbefales at hente Ubuntu fra http://www.ubuntu.com som er det officielle site. Der er ingen grund til at hente specielt tilpassede nordiske installere, da den officielle installer fra ubuntu understøtter dansk. Jeg har aldrig haft problemer med sproget i nogen af de versioner jeg har haft installeret, og min første Ubuntu-installation var Ubuntu 6.06 LTS som nu er to år gammel.

I øjeblikket sidder jeg på en Ubuntu 8.04 Aplha 4 som også har fuld understøttelse af sproget. Dog skal du, som Wrapper siger, være opmærksom på, at ikke alt er oversat til dansk endnu, men der arbejdes på sagen. Så hent iso-filen fra Ubuntu.com og brænd den ud med 4x eller 8x speed på brænderen. Selv om det i dag ikke er noget specielt problem at brænde på fuld speed. Better safe than sorry U Know.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

beritnathalie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jan 2008, 14:09
Geografisk sted: Sverige

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf beritnathalie » 2. feb 2008, 10:32

Vil det sige at den nordiske version "bare" har den fordel at Open Office og andre programmer er oversat til dansk med det samme??

Er det ikke meget smart for en førstegangs Ubuntu bruger, jeg mener der er programmer/pakker nok du skal have installeret når du kommer så langt.

Jeg ved godt at I skriver det er hammerlet at installere nye programmer, så langt så godt men med programmerne på dansk fra start så slipper du at tænke på det eller??

Er det mig der ser en forskel som ny bruger (og ja det er da et lille bitte punkt i det store hele, det er jo stort nok at helt skifte styresystem) og især hvis downloadningen af programmerne på dansk foregår med et museklik.

kunne det slet ikke tænkes at være en fordel, jeg mener en lille smule mindre at tænke på når du skal opsætte dit nye system.. Een pakke-Download?? mindre at downloade når du vel er kommet ind..

Tanker fra
Berit

:)
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.

Lydkort: Creative SB Audigy LS.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf Jimmyfj » 2. feb 2008, 11:26

Installerer du Ubuntu på dansk, så er openoffice.org også på dansk. De to følger hinanden under installationen. Men langt de fleste programmer som følger med er på dansk, dog er der nogle stykker, som endnu ikke er oversat til dansk, og disse kommer, som regel på engelsk.

Men for at svare kort: Ja. Programmerne er på dansk, når du vælger dansk som install-sprog. Openoffice.org er dansk, firefox, aMSN, Pidgin og alle de andre er også dansk. Det er ikke mange, som ikke er. Men de som ikke er, er endnu ikke oversat.

Og netop one-click-install er styrken ved Ubuntu, og Linux som et hele, når vi taler installation. Ingen endeløse klik for at godkende dit og dat. Blot markere de programmer, du ønsker installeret, klik Anvend og afgiv dit root-password. Mere skal du ikke tænke på. Systemet klare resten for dig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

beritnathalie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jan 2008, 14:09
Geografisk sted: Sverige

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf beritnathalie » 2. feb 2008, 11:45

Tusind tak for svar..

Jeg vælger så at downloade fra "original side"

Men undrer mig da så over om den oversættelse Daniel Nylander har gjort er fuldstændig ligegyldig og spild af hans tid, hvilket jeg ikke forstår da han jo virker meget dygtig indenfor Linux, men ok, jeg kan jo spørge ham selv

:)

Mvh
Berit
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.

Lydkort: Creative SB Audigy LS.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf Jimmyfj » 2. feb 2008, 12:15

Jeg vil nu ikke sige hans arbejde på nogen måde er spildt. Der er sikkert rigtig mange mennesker, som har fået, eller får glæde af hans arbejde.

Jeg har det selv sådan, at intet arbejde, så længe det udføres under Open Source på nogen måde vil være spildt. Der er mange måder at gøre tingene på, derfor er der helt sikkert også brug for alles bidrag. Og en oversættelse er en oversættelse, lige meget hvor den ligger uploadet. Dog vil jeg mene, at de officielle repos altid er de bedste, og mest sikre at bruge. Det giver, efter min mening, den mest stabile drift af systemet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

beritnathalie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. jan 2008, 14:09
Geografisk sted: Sverige

Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf beritnathalie » 2. feb 2008, 12:31

Ok nu forstår jeg bedre. Det er på den måde du mener...

Tusink tak for oplysninger :)
Bundkort: Asrock P4VT8, Intel Pentium 4 2,66 GHz, 1024 mb Ram, Grafikkort: Nvidia Geforce 6200 AGP 8X. 2 Stk. Harddiske: Maxtor 40 Gb, Quantum 7 Gb. Ekstern Usb Harddisk: One 250 Gb.

Lydkort: Creative SB Audigy LS.

yeager
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. feb 2008, 16:14
Geografisk sted: Stockholm

Re: Ubuntu på CD eller DVD

Indlægaf yeager » 28. feb 2008, 16:53

Hej alla.

Ubuntu Nordic Remix-skivan innehåller danska (och andra nordiska) språkpaket, vilket inte originalskivan gör (på grund av platsbrist).
Det går bra att installera från originalskivan men då måste språkpaketen hämtas via Internet istället för från skivan.
Annars är det ingen skillnad på skivorna.

Mvh
Daniel Nylander

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster