Ubuntu i skolen - what to do?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2015, 02:41

Et ppa er et arkiv med opdateringer som nogen stiller tilrådighed som man så kan lægge oven på de officelle arkiver. Bagdelen er at der ikke stilles den samme garanti for vedligeholdensen og man kan med nogle risikere at de forsvinder fra den ene dag til den anden, eller at der kommer fejl med hvis et program ikke er blevet ordenlig testet. Jeg vil sige man skal vælge PPA'er med stor omhug og god begrundelse.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 12. dec 2015, 12:28

PPA'ere er personlige respositories - som er udgivet af enkeltpersoner/organisationer

https://help.ubuntu.com/community/Repos ... positories

Det er netop PPA'er der gør at man ikke skal bekymre sig om at følge med i ikke LTS versionerne, men hvor man kan sikre sig at man har den nyeste version af noget software. På den måde får man de 5 års sikkerhedsopdateringer på selve Ubuntu... og de nyeste versioner af den software man anvender.

Denne PPA giver f.eks. adgang til den nyeste stabile version af Libreoffice: ppa:libreoffice/libreoffice-5-0 (https://launchpad.net/~libreoffice/+arc ... office-5-0)

Angående det med at pxe boote på netværket:

Hvis man ikke har lagt windows images på PXE-serveren - så kan eleverne på ingen måde få fat i en windows ... Fordelen ved at PXE boote er jo netop, at man selv styrer de images eleverne skal have adgang til - og man kan lave forskellige images til indskolingen og udskolingen.

AJenbo skrev:Et ppa er et arkiv med opdateringer som nogen stiller tilrådighed som man så kan lægge oven på de officelle arkiver. Bagdelen er at der ikke stilles den samme garanti for vedligeholdensen og man kan med nogle risikere at de forsvinder fra den ene dag til den anden, eller at der kommer fejl med hvis et program ikke er blevet ordenlig testet. Jeg vil sige man skal vælge PPA'er med stor omhug og god begrundelse.


Ligesom med alt det andet vi installerer på Ubuntu maskiner, så hander det om trust.

Og netop PPA'er som udgives til f.eks. GIMP, Inkscape, Libreoffice, geany, virtualbox, owncloud er i mine øjne (og erfaring) lige så stabile som dem som følger med Ubuntu - og hvis man tager f.eks. owncloud, så får man en fuldstændig uddateret version ved at anvende den version som Ubuntu's officielle repositories stiller til rådig - fuld af sikkerhedshuller.

Man risikerer rent faktisk at stå med et langt mere ustabilt og usikkert system ved at anvende Ubuntu's respositories!.

http://www.linuxveda.com/2014/10/28/own ... mediately/
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2015, 13:12

thj01 skrev:Man risikerer rent faktisk at stå med et langt mere ustabilt og usikkert system ved at anvende Ubuntu's respositories!.

Du skal nok passe på med at skære det over en kam. Selve Ubuntu LTS kommer også fra de samme arkiver. De man måske bør holde sig før øje er om de individuelle pakker bliver vedligeholdt.
Pakker som modtager opdateringer i LTS perioden er markeret som sådan, hvilket man kan se i de forskellige programmer til håndtering af software.

Lige i tilfældet med owncloud er det da skuffende at owncloud ikke har gjort en indsats for at opdatere pakken i det officelle Ubuntu arkiv.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 12. dec 2015, 13:23

thj01 skrev:PPA'ere er personlige respositories - som er udgivet af enkeltpersoner/organisationer

https://help.ubuntu.com/community/Repos ... positories

Det er netop PPA'er der gør at man ikke skal bekymre sig om at følge med i ikke LTS versionerne, men hvor man kan sikre sig at man har den nyeste version af noget software. På den måde får man de 5 års sikkerhedsopdateringer på selve Ubuntu... og de nyeste versioner af den software man anvender.

Denne PPA giver f.eks. adgang til den nyeste stabile version af Libreoffice: ppa:libreoffice/libreoffice-5-0 (https://launchpad.net/~libreoffice/+arc ... office-5-0)

Angående det med at pxe boote på netværket:

Hvis man ikke har lagt windows images på PXE-serveren - så kan eleverne på ingen måde få fat i en windows ... Fordelen ved at PXE boote er jo netop, at man selv styrer de images eleverne skal have adgang til - og man kan lave forskellige images til indskolingen og udskolingen.

AJenbo skrev:Et ppa er et arkiv med opdateringer som nogen stiller tilrådighed som man så kan lægge oven på de officelle arkiver. Bagdelen er at der ikke stilles den samme garanti for vedligeholdensen og man kan med nogle risikere at de forsvinder fra den ene dag til den anden, eller at der kommer fejl med hvis et program ikke er blevet ordenlig testet. Jeg vil sige man skal vælge PPA'er med stor omhug og god begrundelse.


Ligesom med alt det andet vi installerer på Ubuntu maskiner, så hander det om trust.

Og netop PPA'er som udgives til f.eks. GIMP, Inkscape, Libreoffice, geany, virtualbox, owncloud er i mine øjne (og erfaring) lige så stabile som dem som følger med Ubuntu - og hvis man tager f.eks. owncloud, så får man en fuldstændig uddateret version ved at anvende den version som Ubuntu's officielle repositories stiller til rådig - fuld af sikkerhedshuller.

Man risikerer rent faktisk at stå med et langt mere ustabilt og usikkert system ved at anvende Ubuntu's respositories!.

http://www.linuxveda.com/2014/10/28/own ... mediately/


Ah - mange tak :)

Angående PPA, så vil jeg nok tage det i betragtning efterhånden som jeg lærer mere om dette. PXE ved jeg ikke rigtigt hvor aktuelt er - der er ingen server i skolen overhovedet - og den der kommer, skal i første omgang stå som en filserver. Computerne skal have sit eget styresystem uanset, da eleverne låner dem med sig hjem.

Som tidligere nævnt så er det vigtigste i første omgang at komme i gang med Ubuntu - og vi ruller ud computere med Linux efterhånden som de kommer ind for "service" eller det på anden måde passer sig. Gaber jeg for højt til at begynde med, og der bliver en masse bøvl og problemer er jeg bange for at det trækker indtrykket ned - og det vil jeg jo ikke :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 12. dec 2015, 14:28

@AJenbo

Owncloud har gjort alt de kunne - og det har faktisk været en større sag på internettet.

Det som owncloud har sagt de ikke vil er at vedligeholde den udgave som er låst fast til 14.04 - hvilket er version 6 så vidt jeg husker. Og de ville gerne have at repositoriet til 14.04 blev opdateret med den nyeste udgave hele tiden, da sikkerhedsopdateringerne og udviklingen kommer i en lind strøm. Men til gengæld vedligeholder de deres egen PPA konstant!

PPA'er er fremtiden, hvis man ønsker at have de nyest filtre og features - og firmaer som f.eks. Oracle (Virtualbox) og Libreoffice er mindst lige så troværdige som det canonicals egne officielle repositories kan tilbyde.

At påstå at PPA på nogen måde er mere usikker og "farlig" holder ikke. For som med alt andet man installerer på en Linuxmaskine, så er det administratorens "level of trust" til det man installerer der er i fokus - det det er lige i skabet på Linuxfilosofien!

Jeg ved godt der er en vis tilbageholdenhed overfor PPA blandt nogle ubuntufolk - men jeg synes den er MEGET forfejlet og undergraver det geniale at man både kan få i pose og sæk... hvis man vil. Men for os andre giver det væsentlige forbedringer både sikkerheds- og feature mæssigt.

For mig at se er netop PPA'erne løsningen for os der ønsker de 5 års garanti for sikkerhedsopdateringer - og samtidig kan få netop den programfalde vi ønsker.

@Dan Hansen

En filserver tager stort set ingen kræfter - så der er rigeligt med overskud til at den kan køre PXE samtidig. For mig at se er PXE-serveren den eneste rigtige løsning i den sammenhæng - for ethvert problem kan løses inden for 20-30 minutter ...

Er du utilfreds med ydelsen, så ligger det nok snarere i, at der mangler kapacitet på netværket ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2015, 15:43

Jeg har ikke noget imod ppa'er og bruger dem selv, men det skal vælges pga. Man har en grund til at benytte det software de måtte tilbyder og ikke bare fordi de er nyt og smart, det er ikke noget der kan generaliseres om, nogle ppa er gode for nogen og skidt for andre.

Pxe er Sådan set også blot en fil server, men det bliver svært at udvide en server der ikke er der...

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 12. dec 2015, 17:20

PXE er en tjeneste der kører på server ... ved siden af f.eks. SMB

Jeg har haft det til at køre ... og der virker upåklageligt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2015, 19:49

Jeg har også haft det til at køre ... på en server :P

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster