Ubuntu i skolen - what to do?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 26. sep 2015, 20:51

Ubuntu mate fordi den passer til maskinernes hardware. ... Og fordi brugerfladen er bedre end Lubuntus IMHO
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 20:58

AJenbo skrev:Ok, du må lige snakke med dem om muligheden for at få port 22 forwarded til serveren, eller eventuelt en anden port ellers bliver det svært at komme i kontakt med serveren. Måske kan noget lade sig gøre med landscape.


Det er ikke noget problem - det "bestemmer" jeg mer eller mindre selv. Problemet er vel heller at netværket slukkes om aftenen når alle går hjem, så der kommer ny ip-adresse hver morgen.

Heldigvis står serveren her hjemme hos mig nu - og jeg har to separate internetlinjer, så der er rigeligt med muligheder for at teste.

Claus Henriksen skrev:
Dan Hansen skrev:Men nu da vi er inde på temaet - hvad anbefales at bruge hvis jeg skal hjælpe elever (eller lærere) med deres computere (enten den køre Ubuntu eller Windows?)...


X2go server. Se x2go egen vejledning med ppa installation.
Herefter kan du bruge x2go client hjemmefra mod x2go serveren på skolen og herfra ssh ind på selve elevens ubuntu pc. Eventuelt x2go server på alle pcerne. Formoder der er en eller anden cisco? Vpn opsætning til skolen også.


Jeg husker ikke hvad slags router der står i skolen, men det er ikke en Cisco.

Der skal imidlertid også skilles mellem elevernes computere og dem der står i netværket på skolens computerrom.

Computerne i computerrommet har Windows 7 Pro som styresystem, og passer mer eller mindre sig selv. Elevernes computere har også Windows 7 Pro, og de bruger stort set kun LibreOffice og nogle web-baserte program (Clio Online bl.a). Ingen af computerne, hverken dem i computerrommet eller elevernes computere, har anden tilgang end til internet.

Når der kommer server, skal de have hver sit område til lagring af dokumenter, og tilgang til en printer. That's it ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 20:59

thj01 skrev:Ubuntu mate fordi den passer til maskinernes hardware. ... Og fordi brugerfladen er bedre end Lubuntus IMHO


Har lastet ned og køre en live-udgave af LTS versionen 14.02. Tror det er den rigtige til dette bruget. Tusind tak for tip :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 21:16

... lille opfølgerspørgsmål: er Ubuntu Mate på dansk ved installation? I live-udgaven er der en salig blanding av dansk og engelsk ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Blueeyez » 26. sep 2015, 23:03

Efter installationen og opsætning af sprog + hentning af opdateringer vil du se hvo meget der er dnask :-)

Personligt kører jeg dog standard Ubuntu..
Hvis det er tungt, så kan du jo bare slå effekter i Ubuntu fra.. (Er selv rigtigt glad for Unity)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 27. sep 2015, 00:52

Jeg tror ikke oversættelserne er lige så dækkende som med eks gnome 3 eller standard ubuntu. Jeg ved ikke hvordan den er i forhold til lubuntu men der mangler der også et par programmer

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 27. sep 2015, 08:05

At alt er dansk - og korrekt dansk - er meget vigtigt.
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Claus Henriksen » 27. sep 2015, 08:49

Hvis maskinerne har 2 GB ram ville jeg køre Ubuntu Gnome (aka gnome3). Mate som er ==Gnome2 har som jeg selv har erfaret stadig Gnome2s underlige gnomesettings daemon fejl.
Ubuntu Gnome har heldigvis classic mode som får den til at ligne Gnome2.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 27. sep 2015, 13:59

Man kan vælge GUI som man vil. Men rent brugermæssigt så rammer mate rigtig godt. Jeg har en 8 årig der anvender det uden stor besvær.

Unitu (som jeg selv bruger og holder af efterhånden) er i mine øjne ikke god til indskoling/mellemskole, simpelthen fordi menu systemet er fraværende.

Jeg kender intet til gnome3, men mine små forsøg med at bruge det er endt i voldsom irritation og af installering. Der er for meget man skal vide før man kan anvende det ordentligt. Og jeg er i en "jeg gider ikke lære nyt for at gøre noget jeg kan" mode - og det er rigtig mange skolelærere også. De vil have et redskab der dur uden bøvl - og det leveret mate
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 30. sep 2015, 16:48

Ok, en lille opdatering. Jeg har nu installeret Ubuntu Mate på en lille Acer Aspire One, og den har virkelig kviknet til og fået nyt liv. Det eneste minus jeg har fundet, er at kalkulatoren er på engelsk, men det regner jeg med er nemt at lave om på - eventuelt downloade en anden. Dette indlæg er skrevet i Google Chrome i Mate og det bare køre der ud af.

Nu genstår der så bare at finde ud af / gøre følgende;

1) at installere Ubuntu Mate i Hyper-V i Windows 10, så jeg kan supportere det om nødvendig.
2) at strippe installationen så den bliver så "clean" som muligt (fjerne al bloatware)
3) konfigurere så eleverne ikke kan lave ændringer eller installere noget (det bedste er hvis de kun har tilgang de programmer der ligger ude på skrivebordet, og sin egen hjemmekatalog.
4) lave en installationsdisk (diskimage?) så der er nemt at installere på flere computere

Nogle gode råd med på vejen? Alle tip modtages med stor tak

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 30. sep 2015, 17:01

0) Du kunne også oversætte programmet.

1) MS har efterhånden rimelig ok undersøttelse af Linux, men hvorfor låse sig fast til deres platform, hvad med at bruge VMware eller Virtualbox i stedet så du også kan køre den fra andre systemer... eks Linux.

2) det vil jeg næsten fraråde, programmer der ikke køres kræver kun en lille smugle harddiskplads og hvis du fjerner standard pakkerne tager det ofte meta pakker med i købet hvilket kan have betydning for senere opgraderinger/opdateringer der fungere gennem disse.

3) de har som standard ikke adgang til at skrive nogen steder uden for deres egen hjemmemappe så det er sådanset allerede løst.

4) jeg ville nok bruge dd og gparted, men du kan også bruge Clonezilla

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 30. sep 2015, 17:16

0) Sagtens - hvis jeg bare ved hvordan. Det kan måske gøres med poedit?

1) Godt spørgsmål. Jeg har erfaringer med VMWare i Ubuntu fra tidligere af - men Hyper-V følger med Windows 10 native. Men helt klart et pointe - hvorfor lære noget nyt, når jeg allerede kender en løsning. Som du skriver - virker på tvers af platformene. Ellers er jeg desværre "låst" til Windows på grund af video- og fotoredigeringsprogrammer, plus at jeg pt deler computer med fruen i huset :)

2) Ok, jeg lader dem bare være så. Måske en god idé, for så kan elevene gå på "opdagelsesferd" på computeren, og se hvad Linux egentlig er.

3) Nej, det er jo sandt. Hvis de ikke kender passwordet til superuser ...

4) Jeg læser mig op på disse.

Tusind tak. Jeg skal der op i løbet af ugen, så har vi vel en eller to computere oppe at køre med Mate i løbet af næste uge. Så får vi se hvad de siger til det :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf zob » 30. sep 2015, 20:57

0) Misforstår jeg noget? Er det ikke oversat: https://github.com/mate-desktop/mate-calc/blob/master/po/da.po

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 30. sep 2015, 21:02

Angående det med at "låse" computere. Jeg synes det er en uskik at gøre ... Elever skal også lære at opføre sig ordentligt på en computer. Som oftest skal de kun ødelægge det for sig selv en gang, før de stopper med det...

Og ja - det giver "sjove" situationer en gang imellem - men det lærer eleverne faktisk også noget af ... nemlig at de skal tænke sig om,.....

Og på en skole bør systemet være sat op, så man i løbet at kort tid kan genetablere en computer ved at hente et nyt image ned. Enten ved hjælp af PXE-boot eller ved et færdigkonfigureret image eller ved e nyinstallation+script!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 30. sep 2015, 21:32

zob skrev:0) Misforstår jeg noget? Er det ikke oversat: https://github.com/mate-desktop/mate-calc/blob/master/po/da.po


Det ved jeg ikke. Her hos mig er den på engelsk (galculator, tror jeg den hedder) ...

thj01 skrev:Angående det med at "låse" computere. Jeg synes det er en uskik at gøre ... Elever skal også lære at opføre sig ordentligt på en computer. Som oftest skal de kun ødelægge det for sig selv en gang, før de stopper med det...

Og ja - det giver "sjove" situationer en gang imellem - men det lærer eleverne faktisk også noget af ... nemlig at de skal tænke sig om,.....

Og på en skole bør systemet være sat op, så man i løbet at kort tid kan genetablere en computer ved at hente et nyt image ned. Enten ved hjælp af PXE-boot eller ved et færdigkonfigureret image eller ved e nyinstallation+script!


En gang i mellem er det nødvendig. Én ting er at eleven (måske) lærer sig at tænke sig om, en anden ting er at det ofte er de samme eleverne der gør det igen og igen, og som regel gør de det fordi "nogen fortalte dem at ..." etc.

Og så hjælper det ikke at det er hurtig at reetablere computeren - når jeg ikke kommer der oppe mere end et par gange i måneden ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster