Ubuntu i skolen - what to do?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 21. sep 2015, 22:06

Hej. Så skal der installeres Ubuntu på nogle skole-pc'er i en skole jeg hjælper, og spørgsmålet er ganske enkelt; er der noget specielt jeg bør/skal huske/tænke på?

Computerne er nogle HP 2530 med 2GB RAM og 80 GB HDD - og skal stort set kun køre Libre Office og Clio Online (via browser).

Alle idéer og tip modtages med stor tak :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Claus Henriksen » 21. sep 2015, 22:35

Clonezilla kloning af master installation / geninstallation
Backup homedirs med rsnapshot mod central share når de har lan eller usbforbindelse
Oem install mode
Brug af kerberos/libpamkrb5/nis/winbind til centraliseret login
X2go server/client
Remmina RDP mod windows
20 gode OpenSource spil... FrozenBubble er vigtig :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 22. sep 2015, 02:13

xRDP til at køre Windows programmer via Remote Application

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf thj01 » 22. sep 2015, 06:36

Brug Ubuntu mate ...
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 11:35

Claus Henriksen skrev:Clonezilla kloning af master installation / geninstallation
Backup homedirs med rsnapshot mod central share når de har lan eller usbforbindelse
Oem install mode
Brug af kerberos/libpamkrb5/nis/winbind til centraliseret login
X2go server/client
Remmina RDP mod windows
20 gode OpenSource spil... FrozenBubble er vigtig :-)


Huh? Denne smørrebrødlisten må jeg kigge nærmere på lidt senere tror jeg :)


AJenbo skrev:xRDP til at køre Windows programmer via Remote Application


Behøver jeg det når der ikke køres noget remote?

thj01 skrev:Brug Ubuntu mate ...


Hvorfor lige den?

Ellers skal I have tak for alle svar. Har snuppet en computer med hjem i weekenden der skal prøveinstalleres på. Kommer tilbage med mere når den er klar :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2015, 14:16

Nævnte den blot pga "Remmina RDP mod windows " blev nævnt og jeg kender nogen der sprang fra pga Remmina ikke kan lave remote app

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 16:04

Hvad bruger man det til - egentlig?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2015, 16:12

Windows fjernskrivebord (RDP). Forskellen ved Remote App er at den kun viser 1 bestemt program fra en Windows maskine frem for helle skærmen.

X2go ser ud til at være noget ligende men blot mellem Linux maskiner og ikke Windows.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 16:29

Ah - ok. Så hvis jeg har en Windowsmaskine med RDP, så kan vedkommende se hele mit skrivebord, men med Remote App, så kan vedkommende kun se et bestemt program? I Linux? Og modsat?

Er det noget ala TeamViewer?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2015, 16:51

Alle Windows maskiner har RDP indbygget. Remote App intergere også med klient maskinen, så man kan åbne og gemme filer lokalt genne programmet på Windows maskinen, og der benyttes også lokale printere. Med andre ord så får det det til at virke som om programmet fra Windows maskinen er installeret lokalt, men selvfølgelig med den forsinkelse som der nu er over netværket.

Ja det er meget lige som teamviewer. Men det er nok mere korrekt at sige at TeamViewer er lige som RDP da RDP har været med i Windows NT siden 1998 og TeamViewer først kom til verdnen i 2005. Jeg tror grunden til den store fremgang for TeamViewer skyldes at de forbinder gennem deres centrale server og der der for ikke er behov for at konfiguere netværket (åbne for porten i router/firewall) som der er for RDP og mange andre protokoller.
VNC er en endnu ældre protokold som ofte kommer med Linux (skribebordsdeling i Ubuntu) og Mac systemer.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 17:05

Jeg troede ikke "home-editions" havde RDP, men sjovt nok har jeg heller aldrig brugt den der har været indebygget i Windows. Har af en eller anden grund altid valgt Citrix og et andet program jeg ikke længer husker hvad hedder. TeamViewer har jeg egentlig heller ingen erfaring med, ud over at jeg lige har prøvet det.

Men nu da vi er inde på temaet - hvad anbefales at bruge hvis jeg skal hjælpe elever (eller lærere) med deres computere (enten den køre Ubuntu eller Windows?)

Sidder og skal sætte op en Ubuntu server til skolen også, og det er nok ingen dum ide hvis jeg kan komme ind på den hjemmefra og ikke behøver at køre der op for at kigge på den ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2015, 18:27

Til serveren er der jo ssh, hvis du har brug for at tilgå den grafisk kan du forwarde X11 ved at skrive "ssh -X" når du forbinder, så kan du køre programmerne fra serveren på din egen skærm.

Til at hjælpe på elevernes maskine kan du også bruge Gitso som lader dem ringe til din IP frem for at du logger ind. Det gør at du kun skal sætte dit eget netværk op og ikke behøves lave nogen ændringer på skollen. Ellers er TeamViewer vel også en løsning i den hensende.
Jeg har ikke erfaring med Citrix, ved blot at de var hoved konkurent til RDP og Microsoft vist satte dem i en ubehalig situation.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Dan Hansen » 26. sep 2015, 19:42

Tror ikke det er så nemt, for maskinerne står i et internt netværk oppe i skolen, mens jeg er hjemme :)

Ellers tror jeg ikke den har x installeret - ren kommandolinje (lige så godt lære det først som sidst)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2015, 20:07

Ok, du må lige snakke med dem om muligheden for at få port 22 forwarded til serveren, eller eventuelt en anden port ellers bliver det svært at komme i kontakt med serveren. Måske kan noget lade sig gøre med landscape.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu i skolen - what to do?

Indlægaf Claus Henriksen » 26. sep 2015, 20:48

Dan Hansen skrev:Men nu da vi er inde på temaet - hvad anbefales at bruge hvis jeg skal hjælpe elever (eller lærere) med deres computere (enten den køre Ubuntu eller Windows?)...


X2go server. Se x2go egen vejledning med ppa installation.
Herefter kan du bruge x2go client hjemmefra mod x2go serveren på skolen og herfra ssh ind på selve elevens ubuntu pc. Eventuelt x2go server på alle pcerne. Formoder der er en eller anden cisco? Vpn opsætning til skolen også.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster