Ubuntu 14.04 på Macbook 4.1

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
gegl11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. sep 2015, 13:23

Ubuntu 14.04 på Macbook 4.1

Indlægaf gegl11 » 7. sep 2015, 13:33

Hej Allesammen

Dette er mit min første post, men har tidligere haft store glæde af siden - et fedt forum med mange gode tips og tricks.
Jeg har tidligere installeret Ubuntu på computere, både stationære og bærbare, og dette har fungeret uden problemer. Ihvertfald har der ikke været nogen mangler jeg har lagt mærke til.

Nu har jeg imidlertid kasted mig over en Macbook 4 1 (http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-2.1-white-13-early-2008-penryn-specs.html )
Og ikke alt fungerer fejlfrit. Eksempelvis virker tastaturet ikke helt optimalt. Det er bla. ikke muligt at lave snabel a. Delete knappen er væk osv. Hvordan kan dette løses?

Noget andet er touchpad'et der virker helt dødt. Hvis man virkelig presser igennem kan man langsomt bevæge musen, men det er slet ikke brugbart i dagligdagen. LIgeledes er højreklik ikke muligt. Hvordan sættes dette op i ubuntu, og hvordan indstilles det korrekt? Indstillingerne i systemindstillinger, virker ikke rigtigt.

TLDR: Ubuntu 14.04 på macbook 4 1 , hvordan får jeg tastatur og touchpad til at fungere optimalt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 på Macbook 4.1

Indlægaf AJenbo » 7. sep 2015, 16:24

Velkommen indenfor i forummet.

Valgte du Mac tastatur under installationen? Ellers vil @ side som på et IBM tastatur (alt-gr+2, eller shift+2). Ellers kan du tilføje "Dansk (Macintosh)" under Systemindstillinger->Tekstindtastningsfelt og fjerne Dansk.

Mht. touchpadden så burde højerklik fungere ved et tryk med 2 fingre.

Er det Ubuntu 14.04.3 du har installeret? Prøv eventuelt om pegepladen fungere bedre i 15.04 fra en live disk.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 på Macbook 4.1

Indlægaf AJenbo » 7. sep 2015, 16:34

Følgende kommando burde justere følsomheden for din touchpad så den passere bedre til Macbook 4.1:

Kode: Vælg alt

synclient FingerLow=10
synclient FingerHigh=20

gegl11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. sep 2015, 13:23

Re: Ubuntu 14.04 på Macbook 4.1

Indlægaf gegl11 » 7. sep 2015, 20:58

Yes! Det virker. Tusind tak

Først og fremmest var jeg en idiot ifht. til snabel a, da det jo som du siger bare ligger med alt-gr + 2.. @@@@@
Dine indstillinger har givet mig touchpad'et tilbage. Endte med -10 i fingerlow før jeg synes den var der. Jeg kan også scrolle op og ned med to fingre, hvilket er kanon.

Det næste problem er dog at jeg ikke kan klikke blot med tab, men skal bruge knappen. Ydermere kan jeg heller ikke højreklikke. Click with tab er slået til, men virker åbenbart ikke. Og ctrl+touchpad knappen giver heller ikke en højrekliks menu...

Er der en måde at løse det på?

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster