Java opdatering. Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Skovmanden
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17. feb 2015, 13:52

Java opdatering.

Indlægaf Skovmanden » 16. jul 2015, 22:54

Jeg har en udfordring med at få opdateret Java Plug-in 11.45.2. Den er pt blokeret da den er farlig pga. manglende sikkerheds opdatering. Når jeg I tilføjelser, plugins vælger at klikke på opdater bliver jeg ledt ud på hjemmesiden for download. Der henter jeg så pakken for Linux (Ikke RPM eller 64 bit) Efter download udpakker jeg dem.

Så kan jeg ikke få det til at funger med at opdater Java.

Hvad gør jeg forkert?

Har været forbi Guiden har https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/29/java-og-flash-understottelse-mangler/ men det hjælper heller ikke.

Skovmanden.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Java opdatering.

Indlægaf AJenbo » 16. jul 2015, 23:05

Jeg undre mig lidt over den version du henviser til, normalt skal versionen være noget i stil med "7 update 79". Hvor ser du det hende?

Har du forsøgt dig med både løsning 1 og løsning 2?

Husk at genstarte browseren efter hver forsøg/installation/opdatering.

De fleste programmer i ubuntu opdateres lettets ved at åbne Opdateringshåndteringen, det gælder også for Java.

Skovmanden
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17. feb 2015, 13:52

Re: Java opdatering.

Indlægaf Skovmanden » 16. jul 2015, 23:30

Jeg har prøvet begge løsninger, uden at det lykkes.

Det er 11.48.2 der skal opdateres. Den pakke der bliver downloadet er 8.51 som jeg så ikke kan få installeret. Det er netop gennem opdateringens håndteringen jeg ikke kan få den installeret.

Lars Madsen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Java opdatering.

Indlægaf AJenbo » 17. jul 2015, 00:01

Hvad går der galt i Opdateringshåndtering? Hvor går du i stå? Hvad ser du?

Der er ikke noget der heder Java version 11 så jeg vil stadig gerne vide hvor du ser dette?

Den java du henter installeres betydelig nemmere med løsning 2. Her er en lidt kortere udgave der tilgendgæld ikke løser andre eventuelle problemer:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java; sudo apt-get update; sudo apt-get install oracle-java8-installer

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Java opdatering.

Indlægaf zob » 17. jul 2015, 00:44

Versionsnummeret må han have fisket fra firefox about:plugins

Kode: Vælg alt

Java(TM) Plug-in 11.45.2

    Fil: libnpjp2.so
    Sti: /usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/lib/amd64/libnpjp2.so
    Version: 11.45.2
    Tilstand: Aktiveret
    Next Generation Java Plug-in 11.45.2 for Mozilla browsers


Hvordan han er kommet på idéen om at opgradere denne plugin manuelt, kan han måske selv forklare.

@Skovmanden
Jeg mener jeg kører seneste version af java, og har samme plugin version som dig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Java opdatering.

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2015, 12:10

Vi skal have fuld log på dine output fra Terminalen. Skift derfor først indstillingen for Rulning som beskrevet i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=20188

Jeg kan ikke debugge uden en log og/eller output ved kørsel, og derfor ikke lige hjælpe dig vedr. Java.

Kan du åbne en Terminal og kører "Løsning 2 (oracle-java8-installer)". Kopier hele resultatet og send det herind i et indlæg. Så skal jeg nok teste guiden og prøve at finde fejlen for dig.

PS: Et tip. Hvis at et output fylder meget, kan man bruge forums "Code" funktion, når at indægget oprettes. Så fylder det max 10 linjer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Java opdatering.

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2015, 12:21

Jeg har lige opdateret løsning 2 i artiklen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Java opdatering.

Indlægaf AJenbo » 17. jul 2015, 12:53

zob skrev:Versionsnummeret må han have fisket fra firefox about:plugins

Ok, det må så afspegle versionen på plugin delen og ikke selve java, det er da lidt upraktisk.

zob skrev:Hvordan han er kommet på idéen om at opgradere denne plugin manuelt, kan han måske selv forklare.

Det er sådan alle guides der er beregnet til Windows forslår man gør.

Hvad får du hvis du køre følgende i terminalen:

Kode: Vælg alt

java -version

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Java opdatering.

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2015, 12:57

Jeg smed lige et 'j' på:

Kode: Vælg alt

java -version
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Skovmanden
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17. feb 2015, 13:52

Re: Java opdatering.

Indlægaf Skovmanden » 17. jul 2015, 15:57

Tak for svarene.

Det med 11.45.2 er Java (TM) Plugin. Det er det som hævder det er forældet. Og når man følger linket til at få det opdateret kommer man ud og downloade pakken.

Jeg har kørt koden for at se hvilket Java version jeg har.

"java version "1.8.0_45"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_45-b14)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 25.45-b02, mixed mode)
"

Når jeg køre løsning 2, så får jeg sidst dette.

"Oracle JRE 8 browser plugin installed
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Beregner opgraderingen ... Færdig
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke."

Hvis det hjælper.

Lars.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Java opdatering.

Indlægaf AJenbo » 17. jul 2015, 16:48

Det ser rigtig nok ud til at WebUpd8 teamet ikke har fået pakket den seneste udgave af Java, jeg vil gætte på dem der styre det er i ferie tilstand i øjeblikket. Det giver dig 3 muligheder:

1: Skift til Løsning 1 som bruger den Java der kommer med Ubuntu.

2: Vent på at opdateringen til Oracel Java bliver tilgængelig fra WebUpd8. I mellem tiden kan du bande over at Oracel ikke tillader at Canonical distribuere Oracel Java, og Oracel ikke stiller en installation til Ubuntu/Debian til rådighed.

3: Installere den manuelt ved at følge det temmelig besværlige instrukser fra Oracel. Bemærk at dette er temmelig avanceret og du nok kun kan få begrænset hjælp til det her.

Skovmanden
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17. feb 2015, 13:52

Re: Java opdatering.

Indlægaf Skovmanden » 17. jul 2015, 19:39

Tak for svaret.

Løsning 1 har jeg prøvet, men det funger heller ikke.

Jeg har også forsøgt mig med manuel installation, men det kan jeg ikke få til at funger. Muligvis fordi jeg har begrænset viden om Ubuntu.

Jeg må se hvad jeg finder ud af, eller om der kommer flere gode forslag til løsning.

Mvh.

Lars.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Java opdatering.

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2015, 19:46

Man kunne jo også prøve Oracle-9. Godt nok er den under udvikling, og helt sikkert ikke en løsning som at jeg permanent anbefaler, men hvis at den evt indeholder nyere pakker, er det måske et forsøg værd.

Er du frisk på et forsøg med oracle-9? Jeg kan nemt få dig tilbage til 8 igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Java opdatering.  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2015, 19:50

Script til Oracle-9 (bør kun benyttes hvis intet andet virker):

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre-lib; sudo apt-get purge -y openjdk-6-doc; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre-lib; sudo apt-get purge -y openjdk-7-doc; sudo apt-get purge -y sun-java6-jdk; sudo apt-get purge -y sun-java6-bin; sudo apt-get purge -y sun-java6-fonts; sudo apt-get purge -y sun-java6-jre; sudo apt-get purge -y sun-java6-plugin; sudo apt-get purge -y sun-java7-jdk; sudo apt-get purge -y sun-java7-bin; sudo apt-get purge -y sun-java7-fonts; sudo apt-get purge -y sun-java7-jre; sudo apt-get purge -y sun-java7-plugin; sudo apt-get purge -y icedtea-plugin; sudo apt-get purge -y icedtea-7-plugin; sudo apt-get purge -y oracle-java7-installer; sudo apt-get purge -y oracle-java8-installer; sudo apt-get purge -y oracle-java9-installer; sudo apt-get autoremove; sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java; sudo apt-get update -y; sudo apt-get install oracle-java9-installer && sudo apt-get upgrade

Script til Oracle-8:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre-lib; sudo apt-get purge -y openjdk-6-doc; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre-lib; sudo apt-get purge -y openjdk-7-doc; sudo apt-get purge -y sun-java6-jdk; sudo apt-get purge -y sun-java6-bin; sudo apt-get purge -y sun-java6-fonts; sudo apt-get purge -y sun-java6-jre; sudo apt-get purge -y sun-java6-plugin; sudo apt-get purge -y sun-java7-jdk; sudo apt-get purge -y sun-java7-bin; sudo apt-get purge -y sun-java7-fonts; sudo apt-get purge -y sun-java7-jre; sudo apt-get purge -y sun-java7-plugin; sudo apt-get purge -y icedtea-plugin; sudo apt-get purge -y icedtea-7-plugin; sudo apt-get purge -y oracle-java7-installer; sudo apt-get purge -y oracle-java8-installer; sudo apt-get purge -y oracle-java9-installer; sudo apt-get autoremove; sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java; sudo apt-get update -y; sudo apt-get install oracle-java8-installer && sudo apt-get upgrade
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Java opdatering.

Indlægaf AJenbo » 17. jul 2015, 20:30

Skovmanden skrev:Løsning 1 har jeg prøvet, men det funger heller ikke.

Du bliver nød til at give os lidt mere at arbejde med, hvordan virker den ikke? Får du samme fejl om at den er forældet? Kan du se at du bruger Open JDK7 frem for Oracel Java 8 når du benytter Løsning 1?

Oracel Java 8 (via Løsning 2) burde blive opdateret om ikke alt for længe så du kan få det fikset ved blot at køre Softwareopdatering.

Hvad er det du skal bruge Java til?

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster