XP og Ubuntu 7.10 på samme Acer bærbar

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jesper Bech
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22. jan 2008, 08:31
Geografisk sted: Ebeltoft

XP og Ubuntu 7.10 på samme Acer bærbar

Indlægaf jesper Bech » 28. jan 2008, 22:02

Hej
Jeg er blevet så glad for ubuntu på min gamle stationær, at jeg vil have den på min Acer. Jeg har xp, som jeg bruger på mit arbejde. Jeg har prøvet at installere, men er ikke sikker på hvor Ubuntu vælger at installere sig. En Acer er leveret med 2 partitioner på harddisken. Den er ialt på 60 GB, men hvordan kan jeg sikre mig at Ubuntu ikke sletter min xp? Når jeg vælger største sammenhængende partition vælger den partition 1, hvor jeg tror xp ligger. Nok fordi den partition er et par GB større end den anden, som har brugt 760 mb til såkaldt acerdata)
Når jeg vælger den øverste mulighed (automatisk) virker det på størrelsen, som om den tager den partition med xp på og deler med 2. Ikke skide smart når jeg helst ville have Ubuntu på den anden partition, som næsten har 28 gb ledig plads. Hvad gør jeg?
Vh Jesper

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Re: XP og Ubuntu 7.10 på samme Acer bærbar

Indlægaf Volle » 29. jan 2008, 06:12

jesper Bech skrev:Hej
Jeg er blevet så glad for ubuntu på min gamle stationær, at jeg vil have den på min Acer. Jeg har xp, som jeg bruger på mit arbejde. Jeg har prøvet at installere, men er ikke sikker på hvor Ubuntu vælger at installere sig. En Acer er leveret med 2 partitioner på harddisken. Den er ialt på 60 GB, men hvordan kan jeg sikre mig at Ubuntu ikke sletter min xp? Når jeg vælger største sammenhængende partition vælger den partition 1, hvor jeg tror xp ligger. Nok fordi den partition er et par GB større end den anden, som har brugt 760 mb til såkaldt acerdata)
Når jeg vælger den øverste mulighed (automatisk) virker det på størrelsen, som om den tager den partition med xp på og deler med 2. Ikke skide smart når jeg helst ville have Ubuntu på den anden partition, som næsten har 28 gb ledig plads. Hvad gør jeg?


Hvis du kan brænde en backup af acerdata og slette den 2. partition er der ikke de store udfordringer i det, ellers skal du nok bruge et program som eks. partitionmagic. Sletning af din 2. partition kan du gøre således: Start - højreklik denne computer - tryk administrer - marker diskhåndtering - slet logisk drev . Så skulle den partition stå som IKKE ALLOKERET. Derefter kan du i ubuntu installationen vælge størst tilgængelige frie plads og den vil selv vælge den 2. p<rtition.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

jesper Bech
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22. jan 2008, 08:31
Geografisk sted: Ebeltoft

Skal jeg grine eller græde

Indlægaf jesper Bech » 29. jan 2008, 15:49

Hej igen
Nu har jeg både xp og ubuntu på min acer og det virker fint. :)
Jeg kvajede mig desværre et par gange med partitionerne under installationen. Der er små 20 GB jeg ikke kan se, fordi det vist endte med 5-6 opdelinger :? . Kan jeg få dem genetableret igen? Jeg har ikke brugt partition magic,
Da den første del af installationen var overstået, Gik jeg under system/partitionsprogrammet og forsøgte, at slette de spildte partitioner. Dernæst færdiggjorde jeg installationen hvor jeg valgte største friplads muligheden. Det hele gik fint derfra, men jeg mangler altså 1/3 del harddisk.
Ved godt jeg har været et fjols :oops: Findes der en løsning?
Vh Jesper

jesper Bech
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22. jan 2008, 08:31
Geografisk sted: Ebeltoft

Det går "godt det her"

Indlægaf jesper Bech » 29. jan 2008, 16:11

Nu kan jeg heller ikke regne mere. Min hardisk er på 60 GB.......der er ca. 8,5 GB væk.
Ubuntu er på nr. 1 (12,7 GB)
Nr. 2 - ? Kan ikke se denne partition
XP på nr. 3 (26,3 GB)
Nr. 4 - ? Kan ikke se denne patition
Acer data på nr 5 (12,5 GB)
Vh Jesper

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

XP og Ubuntu 7.10 på samme Acer bærbar

Indlægaf ddv » 29. jan 2008, 16:26

Du kan prøve "gparted" der er et program lidt ligesom partition magic i windows. Du finder det i System-->Administration-->"Partition editor"

Det skulle give et overblik

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

XP og Ubuntu 7.10 på samme Acer bærbar

Indlægaf Stra » 29. jan 2008, 19:51

ddv skrev:Du kan prøve "gparted" der er et program lidt ligesom partition magic i windows. Du finder det i System-->Administration-->"Partition editor"

Det skulle give et overblik


Men du skal måske først have det instaleret, hvilket gøres via "synaptic"

mvh
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster