Windows i/uden om Ubuntu Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 13:45

Tak igen for tips og links.

Det er ingen klage, men I foreslår - så vidt jeg kan gennemskue - forskellige metoder eller i hvert fald formater. Gør det nogen forskel for mig, om jeg vælger VDI, WMDK eller VHD?

Det link, Anders, du postede fører til

Udklip.PNG
Udklip.PNG (9.86 KiB) Vist 92 gange


hvor man kun danner et image af én partition. Men jeg får vel brug for at lave et samlet image af SYSTEM_DRV og Windows7_OS (C:)?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 15:03

/dev/sda er HELE harddisken, en partition ville være /dev/sda1.

VDI: er en kopi af en harddisk i VirtualBox format.
VHD: er en kopi af en harddisk i Microsoft Virtual Machine format, den får du ikke meget ud af ved mindre du har tænkt dig at køre Windows inden i Windows (det er dig der er kommet frem til den).
VMDK: (ikke WMDK) er en henvisning til den fysiske disk.

Fordelen ved VMDK er at du ikke skal kopiere harddisken og der med kan komme i gang hurtigere og ikke har brugt for et sted at gemme den virtuelle disk, samtidig vil den også køre en lille smugle hurtigere. Bagdelen er at Windows så vil låse til det hardware der er i din Virtuelle maskine og muligvis ikke vil kunne starte på normal vis uden at køre sysprep igen.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 15:11

Ok. Jeg holder mig til VDI i denne omgang.

Hvis jeg laver en kopi af hele harddisken får jeg pladsproblemer! Jeg har ikke fundet et entydigt svar på det, men er det rigtigt forstået, at kopien 'kun' bliver af den installerede software og altså ikke af alle de GB tom plads, der ligger ved siden af?
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 15:14

Jeg er ved at øve mig vha en virtualbox installeret på Windows7. Inden i den er jeg ved at installere linux mint. Når installationen er færdig, kan jeg så kopiere harddisken til VDI via linux i VB umiddelbart efter at have kørt sysprep i Windows7?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 15:25

Jacob Bahn skrev:Hvis jeg laver en kopi af hele harddisken får jeg pladsproblemer! Jeg har ikke fundet et entydigt svar på det, men er det rigtigt forstået, at kopien 'kun' bliver af den installerede software og altså ikke af alle de GB tom plads, der ligger ved siden af?

Det kan nok lade sig gøre, men jeg er ikke sikker på hvordan.

Jacob Bahn skrev:Jeg er ved at øve mig vha en virtualbox installeret på Windows7. Inden i den er jeg ved at installere linux mint. Når installationen er færdig, kan jeg så kopiere harddisken til VDI via linux i VB umiddelbart efter at have kørt sysprep i Windows7?

Øh, den har jeg lidt svært ved at forstå.

Hvis du oprettet en virtuel maskine i Windows under VirtualBox vil dens harddisk være i VDI format. Du kan så kopiere/flytte VDI-filen til en hvilken som helst anden computer hvor der er installere VirtualBox og køre den der uden at skulle gøre noget særligt for det.

sysprep bruges til at gøre den aktuelle Windows, som du køre fra, generisk så den kan flyttes til en anden maskine, den har der med ikke noget at gøre med virtuelle maskiner der måtte være installere, lige som den heller ikke påvirker dine ferie billeder.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 15:35

Her er en kommando til at køre sysprep så den gør maskinen klar til kloning:

Kode: Vælg alt

sysprep.exe /generalize /shutdown /quit

(husk at navider til mappen hvor sysprep ligger inden du køre kommandoen)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 15:45

Følgende link har en forklaring til hvordan man gør så kopien af disk ikke rummer alt den tomme data:
http://cecildt.blogspot.dk/2011/07/virtualbox-tips-and-tricks.html
(tip 4)

Bemærk at hvis du har Linux installeret på den samme disk skal du også sørge for at fjerne den helt inden du kan genvinde den del af den virtuelle harddisks plads.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 15:46

Jeg beklager mine uklare formuleringer! - de hænger naturligvis sammen med, at jeg endnu ikke har helt styr på, hvad det er jeg laver!

Nu har jeg en w7 maskine med VB installeret og en Virtuel Linux Mint i den.

Jeg vil gerne lave et image af windows, der altså er installeret på den fysiske maskine.

Hvis jeg kører

sysprep.exe /generalize /shutdown /quit

i windows command, lukker windows ned. Hvordan kommer jeg ind og laver et VDI-image? (det var her, jeg tidligere var ude i at bruge WinPE+imagex)
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 15:57

Bemærk at Windows vist kun tillader at man laver sysprep manøvren 3 gange før de begynder at stille spørgsmål til licensen, normalt skal man blot ringe ind til dem og forklare hvad man laver før de så giver en adgang igen.

Efter Windows lukker ned skal du starte et andet system (må helst heller ikke være installeret på samme harddisk, hvis det er vil det system nok ikke virke fra den virtuelle disk), som har VirtualBox installeret og køre kommandoen til at oprettet VDI-kopien. Det kunne eventuelt være Ubuntu-installationsdisken hvor du så vælger "Prøv Ubuntu" og installere VirutalBox.

Kode: Vælg alt

VBoxManage convertfromraw /dev/sda MyImage.vdi --format VDI

Du skal rette "MyImage.vdi" til stien hvor du vil gemme kopien af disken.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 16:08

Og når jeg genstarter windowsmaskinen virker den normalt igen?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 16:26

Ja, så snart Windows starter vil den låse til den maskine (eks. VirtualBox) hvor den starter op, og så der efter burde den fungere som før.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 16:29

Når jeg kører sysprep (som administrator) får jeg beskeden: 'Der opstod en alvorlig fejl under forsøget på at køre sysprep på computeren'!
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 6. maj 2015, 16:32

Det er en Lenovo ThinkPad SL510 som jeg købte med Window7 præinstalleret. Jeg har (selvfølgelig) af og geninstalleret w7 fra genoprettelses-disk. Jeg har brugt windows eget diskmanager til at formindske C: partitionen fra 250 GB til ca 120 GB.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2015, 17:20

Det er ikke en særlig informativ fejlbesked og jeg kender desværre ikke nok til Windows til at vide hvad den kan dække over, ej heller hvor jeg ville kunne slå den op.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 7. maj 2015, 13:05

Jeg fandt ud af det. Jeg har lavet en 'opskrift', for problemløsning hvis Sysprep giver den lidet informative besked 'Der opstod en alvorlig fejl under forsøget på at køre sysprep på computeren'.

'Opskriften er et ekstrakt af viden fra: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/425bd101-8a87-488c-b2e2-9f2f8113a0d9/sysprep-fatal-error-occurred-while-trying-to-sysprep-the-machine?forum=w7itproinstall

Man skal så at sige forberede systemet på Sysprep!
Mvh Jacob

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster