Windows i/uden om Ubuntu Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 21. apr 2015, 14:28

Jeg er ved at være godt træt af, at den ene af mine to arbejdspladser tvinger mig til (også) at bruge windows. Løsningen er en dual-boot, men det er temmelig irriterende at skulle logge ud af linux for at komme på det lokale netværk (bl.a. til print mm), og ud af windows igen og tilbage til Linux for at arbejde. Jeg har aldrig prøvet at arbejde med virtuelle maskiner, men er begyndt at overveje det - jeg er ikke den store it-tekniker, så jeg er nervøs for, om der ligger alt for mange forhindringer i at få det til at virke?

Men, hvis jeg skal gøre forsøget, giver det så mest mening at installere Linux i en virtuel maskine under windows eller omvendt?
Mvh Jacob

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. apr 2015, 14:32

Bruger Ubuntu med Windows i Virtualbox. Kan anbefales.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2015, 15:17

Jeg ville jo nok vælge at have Windows i den virtuelle maskine, især hvis det er den du bruger mindst. Det er temmelig lige til at sætte op.

Det man skal være opmærksom på er at den virtuelle maskine ikke vil have direkte adgang til det hardware man sætter til maskinen (usb kan lade sig gøre). Det vil dog ikke være en hindring for ting der er på netværket, så som printere etc.

Det burde dog også være muligt at få din Ubuntu maskine på det lokale netværk, men det er jo nok ikke noget teknikeren i firmaet vil hjælpe med. Kan du eventuelt oplyse hvad det er for en slags netværk?

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 22. apr 2015, 08:53

Tak for svar.

Jeg er glad for at høre, at I foreslår Ubuntu yderst - jeg er dog blevet opmærksom på et yderligere problem, som nok hænger sammen med Anders' spørgsmål: Da jeg modtog maskinen var den præinstalleret (deployed) fra it-afdelingen. De er ikke villige til at frigive oplysninger om netværk osv. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal svare på spørgsmålet, men kan forsøge sådan her:

Det er UCC, der ejer og har leveret maskinen. Da jeg modtag den, skulle jeg logge på første gang via UCC's netværk, hvorefter opsætning af netværk, mail osv foregik automatisk.

Er der nogle informationer, jeg kan kigge efter, der kan hjælpe? Man kan vel ikke klone windowspartitionen ind i en virtuel maskine?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2015, 09:27

Sjovt nok sider jeg og udvikler nogle ting for UCC, det forgår så ikke på Windows maskiner :)

Når de ikke vil af med oplysninger om netværket går jeg heller ikke ud fra at de har lyst til at give dig et deploy image, eller at køre det ind på din VM :)

Windows har et værktøj der heder sysprep.exe som kan bruges til at fjerne bindingen til hardware så det kan flyttes til en anden maskine, eks. en virtuel.

Det kunne nok godt lade sig gøre at finde configurationen for de fleste programmer og der efter sætte tilsvarende op på din Ubuntu installation, men det er ikke noget jeg lige kan overkomme gennem forummet.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 22. apr 2015, 11:55

Verden er lille :-)

Hvis man bruger sysprep.exe til det, er man så på den, hvis man en dag vil lave en fresh install eller fx. skifte distro?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2015, 12:25

Når først Windows er flyttet til VM kan den køres fra en hvilkensomhelst maskine med en tilsvarende VM opsætning da de ser ens ud fra gæstens synspunkt. Du skal blot huske at kopiere konfigurations filen og filen for den virtuelle harddisk.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 22. apr 2015, 21:05

Der tabte du mig! Men det lyder godt, hvis det kan lade sig gøre.

Når du skriver om at flytte Windows, mener du det så ordret, at man flytter, hvad der ligger på windowspartitionen?
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 22. apr 2015, 21:32

PS: Ville det være muligt at lave en test uden at 'ødelægge' den oprindelige windowsinstallation?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2015, 23:13

Ja, hele systemet kopieres over til den virtuelle maskine.

Systemet vil stadig være tilstede, og skulle starte op uden problemer efterfølgende. Desværre på grund af at Windows låser til det hardware det installeres på er det nødvendigt at køre sysprep først så det kan ikke gøres helt uden at berør systemet.

Hvis det virker som for stor en udfordring at overføre Windows kan det også være det lettest for dig er at installere Ubuntu inden i Windows i stedet, da du jo ved hvordan man sætter det op fra bunden.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 23. apr 2015, 11:18

Jeg synes, det lyder som en fin udfordring - problemet er bare tid. Jeg vil lige at se, om jeg ikke har en gammel maskine stående, som jeg kan prøve det på. Hvor meget plads skal sådan en VM have?

Hvor stor er risikoen for at ødelægge den oprindelige installation?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2015, 11:56

Den skal bruge så meget plads som du bruger på VM'ens harddisk. Normalt kan den sættes til dynamisk at øge datamængden men når du kloner en fysisk maskine kan det godt være at du får brug for også at gemme den ubrugte plads, alt efter hvordan du vælger at klone disken.

Risikoen er rimelig lille, sysprep kan dog også bruges til at fjerne licens nøglen fra Windows så du bør nok sætte dig ind i hvordan den bruges korrekt så den kun fjerner hardware bindingen.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 26. apr 2015, 14:22

Løber man ikke ind i problemer ift. licensen? Jeg mener, ellers kan jo bare kopiere installationen til flere computere?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2015, 18:29

De skal nok være nogle spidsfindigheder omkring hvad man må og ikke må, men jeg tror nu det du gør her er helt ok.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Windows i/uden om Ubuntu

Indlægaf Jacob Bahn » 28. apr 2015, 09:51

Lidt spørgsmål, hvis det lykkes mig at flytte min windows 8 installation til en VM på linux (ubuntu eller mint)

1) vil det så være muligt at køre alle de programmer, der er installeret under windows?

2) vil det være muligt at installere nye programmer under windows

3) kan sige noget om, hvad det kommer til at betyde for computerens arbejdskraft?

4) jeg kunne godt tænke mig at slanke windowsinstallationen ved at fjerne en række programmer, som jeg alligevel ikke bruger. Men Microsofts programmer står ikke listet under programhåndtering i kontrolpanelet. Hvordan mon jeg kan fjerne dem?
Mvh Jacob

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster