Retur til ren Ubuntu mysterium! Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf leifjoha » 8. mar 2015, 21:52

Nu har jeg prøvet såvel KDE desktop som Cairo dock. Men konservativ som jeg er, vil jeg tilbage til ren Ubuntu. Den gamle PC blev langsommere med disse tilføjelser så:

Jeg fjernede med remove og purge kubuntu-desktop og cairo-dock, lavede derpå en autoremove. De enkelte forløb fungerede og meldte tilbage at der var fjernet filer. Meeen det var der ikke. ved genstart var det kubuntu, der kom frem , og alle tre skrivebordsmiljøer (Unity, KDE og Cairo/Gnome) var der stadig og kunne vælges og fungerede. Jeg gentog oprensning, men fik det svar at der ingen filer var.

Jeg tør ikke lave en
sudo apt-get purge kubuntu

Selvfølgelig kan jeg bare vælge "autostart til" i Unity , men jeg får stadig meddelelse om at jeg er i Kubuntu. Med andre ord, hvordan ruller jeg mine eksperimenter tilbage??

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf zob » 8. mar 2015, 22:02

Hvad er output på

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove kubuntu-desktop

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf leifjoha » 8. mar 2015, 22:12

leif@leif-Latitude-E6400:~$ sudo apt-get remove kubuntu-desktop
[sudo] password for leif:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Package 'kubuntu-desktop' is not installed, so not removed
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.


og jeg har lige skiftet fra kubunut-desktop til Unity for at kører terminalen der.

Mit danske tastatur skal vælges når jeg kommer tilbage til Unity og der er opstået nogle uregelmæssigeheder i den øverste menulinie, eksempelvis underpunkterne under "slukkeknap" er blevet svækket. De kan sagtens vælges og kommer frem sort på en rød-orange baggrund eksempelvis når der skal lukkes ned. Der er også kommet to nye felter med "parkering forbudt skilt" det ene indeholder tegnvalg, tastatur e.c. sort tekst på sort baggrund men rød-orange når der scrolles Det andet felt opfører sig på samme måde og omhandler mus, batteri visning m.m. i menulinien

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2015, 22:48

leifjoha skrev:Jeg fjernede med remove og purge kubuntu-desktop og cairo-dock, lavede derpå en autoremove. De enkelte forløb fungerede og meldte tilbage at der var fjernet filer. Meeen det var der ikke.

apt-get arbejder med pakker og ikke enkelt filer, der er blevet fjernet pakker, men ikke alle dem du hade ønsket/håbet.
leifjoha skrev:Jeg gentog oprensning, men fik det svar at der ingen filer var.

Nej, for de var allerede blevet fjernet ved forrige kørsel.
leifjoha skrev:Jeg tør ikke lave en
sudo apt-get purge kubuntu


Den vil ikke gøre noget for der er ikke nogen pakke der blot heder kubuntu.



kubuntu-desktop trækker en masse ekstra pakker ind som installeres selvstændigt og erstatter ubuntu-desktop pakke og der for fjernes de ikke igen automatisk selv om du fjerner hoved pakken.

Hvis du hade gemt advarslen som du skulle svare ja til da du oprindeligt installerede kubuntu-desktop kunne vi blot vende den om for at få dig tilbage igen, nu må vi se om vi kan hekse noget sammen på anden vis. Start med at installere ubuntu-desktop. Se der efter i installations historikken (eventuelt via software centeret) hvilket pakker der blev installeret og fjernet på det tidspunkt du lavede installationen af kubuntu-desktop.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf leifjoha » 8. mar 2015, 22:59

Jeg har forlængst lavet installation af Ubuntu-desktop.

I følge mine kilder skulle Kubuntu og Cairo også være parallelt til Unity, hvad det også blev og stadig er. Forøvrigt fik jeg kun spørgsmål, om jeg ville installere, det kostede så og så meget i hukommelse.


Jeg er inde i Historik og har en lang-lang liste over ændringer lavet i dag, men hvordan kan jeg få den liste gjort overførbar. Kan den kopieres?
Senest rettet af leifjoha 8. mar 2015, 23:07, rettet i alt 1 gang.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf Claus Henriksen » 8. mar 2015, 23:04

Har ikke selv problemer med flere Desktop miljøer installeret. Men hvis du vil have en helt ren desktop igen, er det ofte hurtigere at backe dit hjemmekatalog op, geninstallere og derefter genskabe hjemmekataloget fra backup.
Hvis du har en trang til at eksperimentere med flere installationer bør du overveje at have en seperat partition til home som du båd kan montere fra din stabile og dine "bobler" versioner. En ubuntu install partition fylder typisk kun 12-20 G, så man kan have ret mange på en standard harddisk.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2015, 23:04

Ud fra den advarsel jeg får på min 14.10 maskine skulle det være følgende der er nødvendigt for at få dig tilbage. Bemærk at det også kan være at du strander med et system der ikke helt fungere længere og at det kan afinstallere programmer du måske har installeret som jeg ikke har (det burde dog ikke berøre konfigurationen af disse).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove about-distro akonadi-backend-mysql akonadi-server akregator amarok amarok-common amarok-utils apport-kde apturl-kde ark baloo-utils baloo4 bluedevil ca-certificates-java cdparanoia cdrdao colord-kde consolekit cryptsetup cryptsetup-bin default-jre default-jre-headless docbook-xsl dolphin dragonplayer fonts-dejavu-extra freerdp-x11 freespacenotifier gnupg-agent gnupg2 gpgsm gstreamer-qapt gtk2-engines-oxygen gtk3-engines-oxygen gwenview ibus-qt4 java-common k3b k3b-data kaccessible kaddressbook kamera kate kate-data katepart kcalc kde-base-artwork kde-baseapps-bin kde-baseapps-data kde-config-gtk-style kde-config-tablet kde-config-telepathy-accounts kde-config-whoopsie kde-runtime kde-runtime-data kde-style-oxygen kde-telepathy kde-telepathy-approver kde-telepathy-auth-handler kde-telepathy-contact-list kde-telepathy-data kde-telepathy-declarative kde-telepathy-desktop-applets kde-telepathy-filetransfer-handler kde-telepathy-integration-module kde-telepathy-minimal kde-telepathy-send-file kde-telepathy-text-ui kde-touchpad kde-wallpapers-default kde-window-manager kde-window-manager-common kde-workspace kde-workspace-bin kde-workspace-data kde-workspace-kgreet-plugins kde-zeroconf kdegraphics-strigi-analyzer kdelibs-bin kdelibs5-data kdelibs5-plugins kdemultimedia-kio-plugins kdenetwork-filesharing kdepasswd kdepim-kresources kdepim-runtime kdepimlibs-kio-plugins kdesudo kdoctools khelpcenter4 kinfocenter kio-audiocd kio-mtp klipper kmag kmail kmenuedit kmix kmousetool knotes konsole kontact korganizer krdc kscreen ksnapshot ksysguard ksysguardd ksystemlog ktorrent ktorrent-data kubuntu-debug-installer kubuntu-desktop kubuntu-docs kubuntu-driver-manager kubuntu-notification-helper kubuntu-settings-desktop kubuntu-settings-netbook kubuntu-web-shortcuts kwalletmanager libaccounts-qt1 libakonadi-calendar4 libakonadi-contact4 libakonadi-kabc4 libakonadi-kcal4 libakonadi-kde4 libakonadi-kmime4 libakonadi-notes4 libakonadi-socialutils4 libakonadiprotocolinternals1 libao-common libao4 libatk-wrapper-java libatk-wrapper-java-jni libattica0.4 libbaloocore4 libbaloofiles4 libbaloopim4 libbalooqueryparser4 libbaloowidgets4 libbalooxapian4 libbluedevil1 libbonobo2-0 libbonobo2-common libboost-program-options1.55.0 libboost-thread1.55.0 libcalendarsupport4 libchm1 libck-connector0 libcln6 libdebconf-kde0 libdlrestrictions1 libdmtx0a libepub0 libeventviews4 libflac++6 libfollowupreminder4 libgconf2-4 libgles2-mesa libgnome2-0 libgnome2-bin libgnome2-common libgnomevfs2-0 libgnomevfs2-common libgpgme++2 libgps21 libgrantlee-core0 libgrantlee-gui0 libhsqldb1.8.0-java libibus-qt1 libincidenceeditorsng4 libindicate-qt1 libindicate5 libiso9660-8 libk3b6 libkabc4 libkactivities-bin libkactivities6 libkalarmcal2 libkateinterfaces4 libkatepartinterfaces4 libkblog4 libkcal4 libkcalcore4 libkcalutils4 libkcddb4 libkcmutils4 libkcompactdisc4 libkdcraw-data libkdcraw23 libkde3support4 libkdeclarative5 libkdecorations4abi2 libkdecore5 libkdepim4 libkdepimdbusinterfaces4 libkdesu5 libkdeui5 libkdewebkit5 libkdgantt2-0 libkdnssd4 libkemoticons4 libkephal4abi1 libkexiv2-11 libkexiv2-data libkfbapi1 libkfile4 libkfilemetadata4 libkgapi2-2 libkholidays4 libkhtml5 libkidletime4 libkimap4 libkio5 libkipi-data libkipi11 libkjsapi4 libkjsembed4 libkldap4 libkleo4 libkmanagesieve4 libkmbox4 libkmediaplayer4 libkmime4 libknewstuff2-4 libknewstuff3-4 libknotifyconfig4 libkntlm4 libkolab0 libkolabxml1 libkonq-common libkonq5-templates libkonq5abi1 libkontactinterface4 libkparts4 libkpeople3 libkpgp4 libkpimidentities4 libkpimtextedit4 libkpimutils4 libkprintutils4 libkpty4 libkresources4 libkrosscore4 libksane-data libksane0 libksba8 libkscreen1 libkscreensaver5 libksgrd4 libksieve4 libksieveui4 libksignalplotter4 libktexteditor4 libktnef4 libktorrent-l10n libktorrent5 libktpcommoninternalsprivate7 libkubuntu0 libkunitconversion4 libkwineffects1abi5 libkwinglesutils1 libkwinglutils1abi3 libkworkspace4abi2 libkxmlrpcclient4 liblastfm1 liblightdm-qt-3-0 libloudmouth1-0 libmailcommon4 libmailimporter4 libmailtransport4 libmessagecomposer4 libmessagecore4 libmessagelist4 libmessageviewer4 libmicroblog4 libmodemmanagerqt1 libmuonprivate2 libmusicbrainz5-0 libmygpo-qt1 libnetworkmanagerqt1 libnoteshared4 libntrack-qt4-1 libntrack0 liboath0 libokularcore5 libopenconnect3 liborbit-2-0 libpam-ck-connector libperl4-corelibs-perl libphonon4 libpimcommon4 libpkcs11-helper1 libplasma-geolocation-interface4 libplasma3 libplasmaclock4abi4 libplasmagenericshell4 libpolkit-qt-1-1 libpoppler-qt4-4 libprison0 libprocesscore4abi1 libprocessui4a libpth20 libqaccessibilityclient0 libqalculate5 libqalculate5-data libqapt2 libqapt2-runtime libqca2 libqca2-plugin-ossl libqgpgme1 libqimageblitz4 libqjson0 libqmobipocket1 libqoauth1 libqrencode3 libqt4-qt3support libqt4-sql-mysql libqtglib-2.0-0 libqtscript4-core libqtscript4-gui libqtscript4-network libqtscript4-sql libqtscript4-uitools libqtscript4-xml libreoffice-base libreoffice-base-drivers libreoffice-java-common libreoffice-kde libreoffice-sdbc-firebird libreoffice-sdbc-hsqldb libreoffice-style-oxygen libruby2.1 libscim8c2a libsendlater4 libservlet3.0-java libsignon-qt1 libsolid4 libsoprano4 libstoken1 libstreamanalyzer0 libstreams0 libsyndication4 libtag-extras1 libtaskmanager4abi5 libtelepathy-logger-qt4-1 libtelepathy-qt4-2 libtemplateparser4 libthreadweaver4 libtomcrypt0 libtommath0 libvcdinfo0 libweather-ion6 libxcb-composite0 libxcb-damage0 libxcb-record0 libxcb-xtest0 libxerces-c3.1 libxml2-utils libyaml-0-2 libzip2 lightdm-kde-greeter muon-common muon-discover muon-notifier muon-updater network-manager-openvpn network-manager-openvpn-gnome network-manager-vpnc ntrack-module-libnl-0 okular okular-extra-backends openjdk-7-jre openjdk-7-jre-headless openvpn oxygen-cursor-theme oxygen-icon-theme p7zip-full pam-kwallet partitionmanager phonon phonon-backend-gstreamer phonon-backend-gstreamer-common pinentry-gtk2 pinentry-qt4 plasma-dataengines-addons plasma-dataengines-workspace plasma-desktop plasma-netbook plasma-nm plasma-runner-telepathy-contact plasma-scriptengine-javascript plasma-widget-folderview plasma-widget-kimpanel plasma-widget-lancelot plasma-widget-menubar plasma-widgets-addons plasma-widgets-workspace plymouth-theme-kubuntu-logo plymouth-theme-kubuntu-text polkit-kde-1 print-manager python3-dbus.mainloop.qt python3-pykde4 python3-pyqt4 python3-sip qapt-batch qapt-deb-installer quassel quassel-data ruby ruby2.1 rubygems-integration scdaemon skanlite socat software-properties-kde soprano-daemon systemsettings ttf-dejavu-core ttf-oxygen-font-family tzdata-java ubuntu-release-upgrader-qt usb-creator-kde user-manager vcdimager vpnc

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-desktop synaptic aptitude

Kode: Vælg alt

sudo aptitude full-upgrade

Åben synaptic, vælg Status. Fra menuen vælger du Rediger->reparer ødelagte pakker. Anvend. Marker alt under Installeret (fjernes automatisk), samt alt under Installeret (Tilbageblivende konfiguration) som du ikke ønsker igen, til fuldstændig fjernelse. Anvend, og håb på det bedste næste gang du genstarter.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2015, 23:08

Efterfølgende kan du eventuelt også, i synaptic under installeret (manuelt) sortere efter pakker uden Ubuntu emblem og fjerne dem du ikke mener du har brug for.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!  Emnet er løst

Indlægaf leifjoha » 9. mar 2015, 00:49

Jeg har forsøgt at følge dig, men det ser en lille smule anderledes ud i 14.04 LTS. Jeg har genindlæst en masse pakker herunder sikkert nogle som skulle være fjernet. Men Kubuntu er der stadig og de tre skriveborde ligeledes.

Det er lidt ejendommelig at pakkerne til kubuntu-desktop og cairo-dock begge ikke findes men alligevel er begge skriveborde aktive. Har Ubuntu ikke et problem med oprensning efter sletning af pakker.

Indtil videre bruger jeg Unity valgt ved autologin. En pseudoløsning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf AJenbo » 9. mar 2015, 01:00

kubuntu-desktop er en meta pakke der hiver et stort antal pakker ind. kubuntu-desktop indeholder ikke noget i sig selv og det gør der for ikke den store forskel om du fjerner den, det er de pakker den hiver ind du skal fjerne hvis du efterfølgende ønsker at afskaffe KDE-skrivebordsmilijøet fra dit system.

Tænk på det som at du stadig har alle de nødvendige ingredienser til at lave lørdagskyldig i dit køleskab selv om du har forsøgt at returnere Fakta posen, som du bar varerne hjem i, tilbage til butikken. Desuden mangler du din kvitering (den advarsel du skulle godkende ved installationen) så det bliver svært for både dig og butikken at finde frem til hvilket vare du egentlig købte og der med returnere køleskabet til præcis samme tilstand som før du gik på indkøb.
(nej det er ikke en perfekt analogi)

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf leifjoha » 9. mar 2015, 07:25

Jo jeg har forstået analogien, men det ændre ikke ved, at det en mangel ved Ubuntu, at indholdsfortegnelsen for pakker forsvinder efter installation og ikke umiddelbart kan findes.
Der mangler for mig den funktion, som fremstiller en indholdsfortegnelse af metapakker altså

sudo apt-get content kubuntu-desktop

Selvfølgelig er det aktuelt installerede på min pc afhængig af, hvad der ligger i forvejen. Men det ville være en mulighed for at slette de pakker, som kaldes ud fra metapakken. Du taler også en del om den advarsel, som skulle godkendes ved indlæsningen. Men er det ikke logisk, at hvis man vil afprøve noget, siger man ja til at installere det? Ellers kommer man jo aldrig frem til afprøvningen.

Jeg kan trods alt ikke lade være med at tænke på, at gode Windowsprogrammer altid har et uninstall.exe med

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf Claus Henriksen » 9. mar 2015, 09:03

leifjoha skrev:Jeg kan trods alt ikke lade være med at tænke på, at gode Windowsprogrammer altid har et uninstall.exe med

Der er også maser af 'hysterese' ved uninstall i windows :-) Her gælder det også at en re-install tit er hurtigere end clean-up.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf AJenbo » 9. mar 2015, 09:03

Du kan fint se listen af afhængigheder for meta pakken eventuelt via synaptic, men den afhænger også af grundsystemet så du skal modspiller denne det du i øvrigt har brug for hvis ikke du vil ende med at slette alt. Der kan også meget vel være komponenter som ikke blot er til føjet men som har erstattet andre.

Jeg skriver på intet tidspunkt at du skal svare nej til advarslen blot at du skal gemme den som en kvittering til hvis du ønsker at ømstøde ændringerne senere.

Din hukommelse omkring Windows er vist lidt lyserød, for det første er det op til hvert program om de at lave en afinstallation (og hvor godt den virker) og for det andet findes der ikke nogen måde at afinstallere system komponenter hvilket er hvad du har rodet dig ud i her.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Retur til ren Ubuntu mysterium!

Indlægaf leifjoha » 9. mar 2015, 10:48

Tak for jeres kommentarer ja Windows 7 er pt lidt lysegrønt hos mig, men jeg er ikke mørkerød over Ubuntu. Men jeg har lige downloadet isobilledet af 14.04 og overvejer meget at starte forfra. Ubuntu er god på min langsomme gamle labtop

Af skade bliver man klog og jeg er klar over at man ikke skal blande eksperimenter og nysgerrighed sammen med daglig stabil drift på samme maskine. når jeg ikke er ekspertbruger.

Jeg er dybt imponeret over jeres frivillige indsats. Jeg vil håbe ikke blot for jer men også for hele sagen, at der ikke bliver for mange projekter, der står og falder med en person. Og det gælder både for Ubuntuverden og SourceForge til Windows samt masser af andre "gode sager"

Også stopper jeg med diskussionen her, jeg fjerne mit "følgehak"

Leif

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster