Lave installations medie med 14.04 på en USB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 20. feb 2015, 10:14

Der er også flere måder at hente/downloade Iso på, og da du allerede hade fået gjort det 2 gang tænkte jeg det ikke behøvedes uddybes.

Nå men det lyder til at du har fået oprettet USB'en korrekt. Wubi forventer rigtig nok at den er på en dvd (.iso er en kopi af en CD/DVD, Universal USB Installer konvatere den så til en USB), men du skal heller ikke bruge wubi så det er uden betydning.

Det eneste du mangler nu er at sætte din computer til at starte fra USB. Som sagt er det individuelle fra computer til computer hvordan man gør dette, og du har stadig ikke oplyst hvilken computer du vil køre det på så vi har ikke en chance for at hjælpe dig her. Jeg kan kun sige at generelt foregår det ved at trykke på en bestemt tast (often en af F-tasterne, esc eller del) kort efter du tænder computer (inden du ser Windows logoet) og så vælge USB'en som første opstarts enhed i UEF/BIOS.

Det ville i øvrigt heller ikke hjælpe dig at få en DVD da den eneste forskel, på nuværende tidspunkt, er at du så ville skulle sætte opstartsenheden på din computer til DVD frem for USB.

Mht hvordan jeg kender dit arbejde så er der efterhånden mange informationer der ligger frit tilgængelig på nettet, jeg ville nok sige dit job er det mindste af det.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf martin joergensen » 20. feb 2015, 13:24


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 20. feb 2015, 13:49


Her er et link til samme video men hvor den er spolet frem til det punkt du er nået til:
https://www.youtube.com/watch?v=FfEbsf06IwU#t=4m21s

Bemærk at ham i video har en lidt ældre Lenovo ThinkPad, hvis ikke det er samme type maskine du har vil det som sagt være anderledes hvordan du skal gøre det på din maskine.

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 1. mar 2015, 14:27

Hej!

Det var intet stort problem at fumle BIOS-rækkefølgen til rette, så nu er der frit valg mellem DVD og USB, jeg har haft begge varianter oppe at køre, MEN det berømte allestedsnærværende men:

Firefox virker ikke på nogen af dem. Den melder:

Problem loading page (fane)

i vinduet står:

Server not found
Firefox can´t find the server at start.ubuntu.com

Lige nu er det meget rart at jeg har to bærbare, en til kommunikationen og en til linuxtest.

Gode idéer er mere end velkomne, fejlmeldingen siger mig ikke noget

mvh
Joehan60

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 1. mar 2015, 14:50

Jeg tror måske problemet er at du ikke er koblet på internettet, hvordan er du normalt forbundet?

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 1. mar 2015, 15:20

Jeg er på nettet med en WLAN.

Første impuls var at checke at den var tilsluttet og havde passwordet rigtigt, men det hjalp mig ikke, der er stadig ikke hul igennem

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 1. mar 2015, 15:24

Prøv at køre følgende kommando fra en terminal og kopier resultatet her ind så vi kan se det:

Kode: Vælg alt

ping -c 1 google.com

Det samme må du også gerne gøre for denne:

Kode: Vælg alt

ifconfig


Jeg vil også igen bede dig oplyse os hvad det er for en maskine der er tale om da det kan gør, det en del letter for at hjælpe dig hvis vi ved hvad vi har med at gøre.

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 1. mar 2015, 15:44

Hej AJenbo!

Opkoblingen lykkedes så først i tredie forsøg, så din diagnose var alligevel rigtig.

Så lykkedes det alligevel, af hjertet tak for dine anstrengelser. Jeg er en del spændt på at bruge "Linuxmaskinen" sideløbende med firma-pc´en.

Med venlig hilsen
Joehan60

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster