Lave installations medie med 14.04 på en USB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 14. feb 2015, 17:47

Det er til at fortvivle over:

Jeg vil lave mig en USB, men downloadningen stopper ikke op for at spørge hvor jeg vil have den hen.

Nu sidder jeg med 2 downloadede 14.04, jeg ikke kan åbne og en meget tom USB-pind.

I min nuværende situation er den engelske brug af ordene "simply" og "easily" nærmest krænkende.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 14. feb 2015, 18:28

Hej Joehan60 og velkommen til forummet

Når du ikke har det samme problem som tråd starter er det bedst at du starter et ny tråd op omkring dit problem.

Jeg er ikke lige med på hvad for et system du er på, men hvis det er Ubuntu gemmes filer som standard i mappen Hentede filer (Downloads på engelsk) i din hjemme mappe. Desuden kan du også trykke på ikonet med en pil ned af i Firefox og så på mappen ud for den hentede fil for at gå til mappen hvor den er blevet gemt. Det kan vis også gøres ved at højerklikke på fil hentningen.

Alt efter hvilken browser du bruger kan du også stille den til altid at spørge dig hvor du ønsker at gemme henne.

Hvis det er Windows du sider ved afhænger det af hvilken udgave af Windows og jeg er ikke lige klar over hvordan det forgår i Internet Explorer.

Hvis det er en Mac du sider ved vil der være en liste af hentede filer nederst til højre ved siden af papirkurven, øverst på listen kan du vælge at åbne mappen med filerne.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installere 14.04 på en USB

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. feb 2015, 20:15

Jeg deler lige tråden her.

Det vil ikke nytte noget at downloade iso-filen til USB'en. Nu hvor du har hentet filen skal du have "brændt den til USB". Her vil det være nødvendigt at vide hvilket system du sidder med nu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 15. feb 2015, 07:51

Browseren hedder Google Chrome

Styresystemet hedder Windows 7

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2015, 10:02

Ok, nu er jeg så ikke helt sikker på hvor du er stød på ordne "simply" og "easy", men det må siges at være dit nuværrende system du har problemer med og mest af alt Google Chrome som ikke spørg hvor du ønsker filen gemt.

Når du downloader noget i Chrome vil der komme en bjælke for neden, her kan du højerklikke på det du har downloadet og vælge "Vis i mappe", så vil mappen hvor den gemmer filer blive åbnet. I Windows 7 skulle det gerne være mappen "Hentede filer" som liger i din brugermappe, og den skulle også være tilgængelig som et valg direkte i menuen Start,

Husk at du skal bruge et program der kan finde ud af at pakke ISO filen ud og skrive opstarts koden til USB'en, det kunne eks være http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 15. feb 2015, 21:56

tak for hjælpen AJenbo!

der krænkende termer står skrevet i optakten til pendrive-blablabla.

Jeg er foreløbigt nået samme stade, som jeg var på. Den bjælke i chrome, du nævner, forsvinder for en, når man ikke kan bruge det, den viser ved første klik.

det var netop pendrive, der først berømmede sig hvor let det var og så ikke virker alligevel.

hvorfor findes der ikke et link, man kan klikke på, hvorefter det virker?

hvad har jeg ud af at finde den downloadede fil i windows 7 ? der kommer bare et rødt kryds ledsaget af at filen ikke finder et program , der kan åbne den.

Jeg er pissefrustreret, men (selvfølgegigt) ikke på dig.

har du et bud på hvilken browser og hvilken anden hakkelse jeg skal have for "let" og "problemløst" at kunne afprøve linux på min computer, i øjeblikket er det mig FOR fjernt.

mvh
Joehan

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2015, 22:06

Ok, men det er jo ikke pendrive du har problemer med men det at hente/finde filer på din nuværende maskine, så det ville jo også gøre sig gældende hvis det var en CD med billeder af hundehvalpe med våde øjne du forsøgte at hente og se.

Nu da du ved hvor din Windows 7/Chrome gemmer filer der hentes fra nettet, ved du hvor den ISO fil du har hentet ligger. Det gør dig så i stand til at vælge den når du trykker browse i "Universal USB Installer", som der står i dens optakt.

Hvis jeg forstår dig ret forsøger du i stedet at åbne ISO-en direkte, hvor du så støder ind i at du ikke har et DVD brænder program installeret i Windows. Men du vil jo nettop heller ikke lave en DVD eller tilgå filerne der på, i stedet ønsker du at lave en opstarts USB via Universal USB Installer. Kan det passe at det er noget liggende dette billede du får:
Billede
Hvis ikke det er tilfældet bliver du nød til at vise os et billede af hvad det er du ser så vi bedre kan forstå hvor du sider fast.

Her er en lidt udmalet vejledning til hvordan du skal gøre:
-1: Hent ISO.
0: Hent og åben Universal USB Installer.
1: Vælg Ubuntu
2: Tryk Browse og vælge ISO filen som du hentede i trin -1
3: Vælg dit USB drev.
4: Tryk Create.
5: Genstart computeren.
6: Vælg USB'en som opstarts disk (dette variere fra computer til computer hvor dan man gør præcis)

Når der ikke bare er et link til det er det fordi der også skal være plads til folk som ikke køre Windows 7 eller som ønsker at bruge en DVD frem for en USB, eller måske et helt andet Linux end Ubuntu.

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 16. feb 2015, 21:20

Hej AJenbo!

Jeg er på forretningstur og kan derfor først teste din vejledning fredag aften, men et par af dine ytringer kan jeg allerede forhokde mig detaljeret til.

Jeg har ALDRIG tidligere haft besvær med at downloade nogetsomhelst, være det sig med eller uden våde øjne, at finde tingene igen har været relativt let, ikke mindst fordi de fleste downloads, der er løbet mig over vejen, har sluttet operationen med at åbne et dokument eller en dialogboks, der har vist mig at den som forventet er anbragt korrekt AF SIG SELV, i stedet for at plage mig med uforståelige spøgsmål. Det sidste klarer fruen, det behøver computeren ikke også at gøre.

Hvordan laver du det flotte stunt med at indkopiere en windowsfejlmelding, det ser raffineret ud i en supportmelding.

Er der et eller andet sted, man for rørlig mønt kan lade denne proces lave for sig??

Jeg føler mig mere end fælt usikker på resultatet

med håbefulde hilsener

Joehan

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2015, 22:22

Vi har DVD'er i foreningen som du kan rekvirere. Enten ved at skrive til vores mail adresse eller oprettet et emne her på forummet om det.

Du er åbenbart aldrig før været ude for at hente en fil type som computeren ikke i forvejen kender.

Når du skriver et indlæg her på forummet er der en knap der heder "Upload af vedhæftede filer", der kan du vælge et billede fra din computer.

Måske er det lettere for dig med en video i forhold til at tekst vejledning:
https://www.youtube.com/watch?v=FfEbsf06IwU

Linux pusher sælger vist også USB med Ubuntu forud indlagt, det ser dog ud til kun at være 32bit udgaver:
http://www.linuxpusher.com/da/distribution/ubuntu-linux-1404-lts-usb

Jeg vil lige understrege at det eneste du gør forkert er at trykker på en knap (åben iso-fil) du ikke skal trykke på, så du er ikke langt fra selv at nå i mål.

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 17. feb 2015, 23:25

Kære AJenbo!

Trods det faktum at jeg har været ingeniør siden før PCén blev opfundet, sidder jeg med fornemmelsen af at rende panden mod en mur igen og igen. For at undgå ærgrelse gennemgår jeg den sidste posting mht. hvad jeg savner, hhv. hvilke fejl, der er i beskrivelserne.

1: Havde det ikke været muligt at skrive : USB fås ikke, en DVD, artikelnummer wxyz kan købes hos- - -
Så havde sagen været ude af verden en gang for alle. Jeg sidder stadig med klangen af "man kunne også prøve at - - - "

2: Selvfølgelig har jeg været ude for at hente en hidtil ukendt filtype, men altid oplevet at netop den dialogboks, du så flot har kopieret ind, fik besked på at finde det tilsvarende program eller en reader, som så i løbet af 20-30 sekunder havde løst DET problem.

3: Kan jeg forestille mig, men hvordan skelner den mellem et billede og et "screendump"?

4: Tak for den indtryksvækkende tydelige demonstration af hvordan brugsanvisninger bare ikke må laves. For det første snøvler manden som et femårsbarn hver gang han taler om ting, publikum burde vide, for det andet beskriver han en bestemt "farlig" dialogboks, ivrigt ignorerende at der er 4 felter, han IKKE fortæller hvad der skal stå i. Han gentager utrætteligt hvor "relatively easy" det hele er i stedet for at "takte" sine ytringer med det, han gør. Den manglende taktning, kombineret med en løs musehånd i stadig bevægelse gør det 98% umuligt at følge hvad han laver.

5: Hvor skal dette sæt oplysninger bringe mig hen? Kan den 32-bits etellerandet bruges, ja eller nej? hvad er det præcist jeg skal bruge? så nøjes med at nævne det, resten bidrager kun til at øge forvirringen.

Jeg er dig på et par punkter dybt taknemmelig; Jeg har et par gange undervist i kunsten at skrive/fremstille brugsanvisninger, nu har jeg (især youtubevideoen) hidtil uovertrufne eksempler på hvad der er værre end slet ingen brugsanvisning.

Hvad er det, der gør det så svært? jeg ville bare have afprøvet linux, en brugsanvisning , der enentydigt siger hvad der skal gøres, havde rakt.

Så en gang til inden du kalder mig idiot, hvordan får jeg fat på det medium, jeg behøver?

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Toddvarg » 18. feb 2015, 00:13

Du har hentet ned ubuntu 14.04, om det er en 32 bits eller 64 bits betyder ikke så meget, dog har din maskine mere end 3 gb ram så er det bedre at bruge 64 bits.

jeg antager at du har installeret Universal USB Installer, ellers kan den hentes her http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Derefter installere du Universal USB Installer og starter den
Universal-USB-Installer.png
Universal-USB-Installer.png (29.49 KiB) Vist 326 gange

step 1: vælger Ubuntu i rullegardinet (i toppen af rullegardinet står det ---Ubuntu 32/64 bits--
så den gælder for begge 2)
step 2: finder din ISO fil hvor den er downloadet, brug browse
step 3: vælg hvor det skal gemmes, dvs. din usb-stik, check at det er den rette. set flueben i, så den formateres.
step 4: du kan lave det så, at du kan gemme noget på usb-stikket. Jeg gør aldrig det, så jeg ville vælge den fra.

Derefter trykker du create, og efter den er færdig, skulle du gerne have en bootbar usb-stik med Ubuntu 14.04

Du kan evt. kigge på denne video https://www.youtube.com/watch?v=Q7ZXA2Zedko dog er det ikke nødvendigt med 8 GB usb-stik
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf AJenbo » 18. feb 2015, 01:49

Joehan60 skrev:1: Havde det ikke været muligt at skrive : USB fås ikke, en DVD, artikelnummer wxyz kan købes hos- - -
Så havde sagen været ude af verden en gang for alle. Jeg sidder stadig med klangen af "man kunne også prøve at - - - "

Jeg sider ikke med dit fulde rationel, så jeg kan ikke træffe beslutninger for dig. Derfor listede jeg blot de ting jeg tænkte kunne blive en mulig løsning. Jeg har givet dig et link til hvor du kan købe en USB 32bit, samt nævnt at du gratis (+porto) kan få en 64bit DVD ved blot at spørge.

Joehan60 skrev:2: Selvfølgelig har jeg været ude for at hente en hidtil ukendt filtype, men altid oplevet at netop den dialogboks, du så flot har kopieret ind, fik besked på at finde det tilsvarende program eller en reader, som så i løbet af 20-30 sekunder havde løst DET problem.

Reader'en heder i dette tilfælde Universal USB Installer, men du skal ind i programmet og åbne filen der fra frem for at dobbelt klikke på filen. Anden forskel er der ikke. Jeg forstår ikke hvor det er du går i stå i forhold til dette?

Joehan60 skrev:3: Kan jeg forestille mig, men hvordan skelner den mellem et billede og et "screendump"?

Forummet analysere ikke indholdet af de billeder du vælger at uploade. Spørg du i stedet hvordan man laver skræmbilleder i Windows 7?

Joehan60 skrev:4: Tak for den indtryksvækkende tydelige demonstration af hvordan brugsanvisninger bare ikke må laves. For det første snøvler manden som et femårsbarn hver gang han taler om ting, publikum burde vide, for det andet beskriver han en bestemt "farlig" dialogboks, ivrigt ignorerende at der er 4 felter, han IKKE fortæller hvad der skal stå i. Han gentager utrætteligt hvor "relatively easy" det hele er i stedet for at "takte" sine ytringer med det, han gør. Den manglende taktning, kombineret med en løs musehånd i stadig bevægelse gør det 98% umuligt at følge hvad han laver.

Ok, han er måske ikke den bedste læremester men han gør det så frivilligt, måske for at øve sig, men jeg er sikker på du også kan søge dig frem til liggende videoer hvor der måske er en person hvis fremføring falder bedre i din smag. Det var blot den første video jeg fandt og ud fra filmen (jeg hade ingen lyd) virkede det til at alle trinende blev gennemgået, i det mindste visuelt.

Joehan60 skrev:5: Hvor skal dette sæt oplysninger bringe mig hen? Kan den 32-bits etellerandet bruges, ja eller nej? hvad er det præcist jeg skal bruge? så nøjes med at nævne det, resten bidrager kun til at øge forvirringen.

For at kunne svare bedst muligt på det skal jeg vide hvilken maskinen du har tænkt dig at køre Ubuntu på.

Joehan60 skrev:Jeg er dig på et par punkter dybt taknemmelig; Jeg har et par gange undervist i kunsten at skrive/fremstille brugsanvisninger, nu har jeg (især youtubevideoen) hidtil uovertrufne eksempler på hvad der er værre end slet ingen brugsanvisning.

Jeg beklager hvis de mange muligheder gør det uoverskueligt for dig, men du byder heller ikke selv ind med informationer der kunne hjælpe med at indsnævre emnet.

Joehan60 skrev:Hvad er det, der gør det så svært? jeg ville bare have afprøvet linux, en brugsanvisning , der enentydigt siger hvad der skal gøres, havde rakt.

Computere kan være forskellige og mennesker har forskellige præferencer, der for er der ikke 1 korrekt løsning, men en serie af valg og informeret beslutninger du må træffe inden du kan når i mål. Hade det nu været Windows ville du også have haft valgt mellem Starter, Home, Primium, Pro eller Ultimate, alle med deres fordele/bagdele samt begrænsninger og alle sammen (undtagen Starter) i enten 32 eller 64 bit varianter, processen for at få dem overført fra DVD til USB ville også have været langt mere besværlig end det du sider med nu.

Joehan60 skrev:Så en gang til inden du kalder mig idiot, hvordan får jeg fat på det medium, jeg behøver?

For at jeg kan gøre det bliver du nød til først at fortælle mig præcis hvad det er du ønsker. Det du gør nu svare til hvis jeg bestilte et sæt ruller fra dig og den eneste oplysning du fik var at jeg ønsker at bruge den til at lave offsettryk og de ikke måtte være for dyrt (jeg er udannet medie grafiker og ved der for lidt om emnet).

Hvis du kan svare på følgende 5 punkter ville vi meget bedre kunne lave en skræddersyet beskrivelse af hvad du skal gøre:
  • Er det den almindelige desktop udgave af Ubuntu du ønsker at prøve?
  • Er den (de?) maskine du ønsker at køre Ubuntu på en 64bit maskine og har den 2GB eller mere hukommelse?
  • Har du et DVD drev til maskinen?
  • Hvor meget er du eventuelt villig til at betale for at få en færdig disk tilsendt, og hvor længe kan du vendte?
  • Hvad er det du gerne vil prøve med Linux?

For at kunne hjælpe dig videre med selv at oprette en USB må du beskrive trin for trin det er du gør, præcise fejl beskeder og eventuelt et billede af fejlen.

Joehan60 skrev:Så en gang til inden du kalder mig idiot, hvordan får jeg fat på det medium, jeg behøver?

Jeg har bestemt ikke i sinde at kalde dig idiot. Hvis jeg lyder lidt firkantet er det blot pga. jeg forsøger at skære tingende tydeligt ud. Du virker dog selv til at være lidt ude med riven i dinr "anmeldelser" af vores evner til at vejlede dig.

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 20. feb 2015, 04:58

Hej Ajenbo!

så er den forsamlede vidensoverførsel testet i episk bredde.

Iso-filer og disses håndtering må da være opfundet af fanden selv, den lakoniske besked "hent iso" er et stykke vej fra at være beskrivende.

Jeg fik så den downloadede installationsfil åbnet, adresseret E: trykket på create og startede derefter en 40 min lang proces, der sluttede med at fortælle mig at alt var i orden.

Derefter fjernede jeg usb-sticken fra computeren, lukkede den ned, satte usb´eren i igen og startede i største spænding, kun for at få den helt normale Windows 7 at se.

Mærket af skuffelsen og ventetiden klikkede jeg E-drevet frem, fandt ud af hvilken fil (wubi), der skal startes, gjorde dette og sukkede opgivende da det frembragte dialogboksen, der fortæller at jeg skal starte maskinen med en DVD i skuffen. Åbenbart ved wubi ikke at den skulle melde sig hos mr. usb

En af knapperne kunne dog tilsyneladende sætte processen i gang alligevel. Efter 30 min kom meldingen:der opstod en fejl: nontype object has no attribute "get info", efterfulgt af en remse om at se i wubi`slogfil

Hvad er der så at gøre?

Hvorfra vidste du at jeg laver offsetruller?

Joehan60
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14. feb 2015, 17:32

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Joehan60 » 20. feb 2015, 05:08

Jeg vil gerne tilbage til den med den rørlige mønt:

Hvem kan/vil lave mig en installations-DVD, der virker for Kr.100,- + 35,- til posten

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Lave installations medie med 14.04 på en USB

Indlægaf Klaus Rasmussen » 20. feb 2015, 05:43

Jeg fik så den downloadede installationsfil åbnet, adresseret E: trykket på create og startede derefter en 40 min lang proces, der sluttede med at fortælle mig at alt var i orden.

Den skal ikke åbnes!! Det er et image af en disk og skal brændes som sådan. Brug feks. et gratis program som Imgburn.

PS. Hvis du sender mig en PM med navn og adresse, skal jeg gerne sende dig en. 32 eller 64 bit?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster