Ubuntu server på ældre HardWare?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
pefu
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. dec 2011, 03:22
IRC nickname: pefu

Ubuntu server på ældre HardWare?

Indlægaf pefu » 30. jan 2015, 06:03

Jeg har en ældre server stående, som der løbende har været installeret Debian på.

Det er ganske udmærket - MEN jeg er ikke specielt gode venner med Debians versions- & versions-support-politik.

Jeg gider nemlig ikke rode med opgraderinger / ominstaleringer i tide og utide, når det passer Debian teamet at udsende en ny version, hvorefter der er nul sikkerheds-opdateringer mv. på den afgående version.

Det klør derfor ret meget i fingrene for at installere Ubuntu 14.04 LTS server versionen på æsken ... men her løber jeg ind i installationsproblemer.

Æsken tjener fint sit formål i det daglige (man ka' selvfølgelig altid bruger mere CPU power + RAM ... uanset hvor meget man har ...), så planen er ikke at lukke muldvarpeskindet ud i lyset for at hente nyt HardWare hjem til projektet.


Givet: VIA C3 CPU + ½GB RAM.

Problemet er at CPU'en er non-PAE (Physical Adress Estension) og så gider en standard Ubuntu 14.04 ikke glide ind på æsken.


Jeg har bladret lidt rundt via Google ... men jeg er ikke rigtig løbet på noget, der giver en god inspiration, når det handler om en standard Ubuntu 14.04 LTS og en no-PAE CPU.

Er det bare ærgeligt / no go ... eller er der et godt tips, der kan sætte gang i processen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu server på ældre HardWare?

Indlægaf AJenbo » 30. jan 2015, 08:31

Der findes en Ubuntu udgave med en ikke standard kerne til maskiner uden PAE, den har ca. samme politik som normale Ubuntu men bliver ikke drevet af Canonical.

pefu
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. dec 2011, 03:22
IRC nickname: pefu

Re: Ubuntu server på ældre HardWare?

Indlægaf pefu » 31. jan 2015, 00:44

Det kunne være en mulighed - kan du evt. overtales til at lukke lidt mere op for posen?

Evt. et link?


PAE er en kernel build option ... så det kan undre, at Canonical ikke har en non-PAE kernel in stock ... men sådan en kernel har man tilsyneladende fravalgt.

BTW: Er man alment interesseret i hvad PAE er for en fætter, kan man fx starte med at bladre lidt i wiki-artiklen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension


På den aktuelle gamle Hardware, der primært kører som mail og XMPP server, siger en: cat /proc/cpuinfo

$ cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : CentaurHauls
cpu family : 6
model : 9
model name : VIA Nehemiah
stepping : 8
cpu MHz : 998.747
cache size : 64 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr cx8 sep mtrr pge cmov pat mmx fxsr sse up rng rng_en ace ace_en
bogomips : 1997.49
clflush size : 32
cache_alignment : 32
address sizes : 32 bits physical, 32 bits virtual

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu server på ældre HardWare?

Indlægaf AJenbo » 1. feb 2015, 11:33

Canonical valgte at droppe PAE understøttelse omkring 12.04 så de hade mindre at lave support på, og mindre til at belaste deres build og test servere.

http://phillw.net/isos/linux-tools/9w/obi_Trusty-nonpae-txt5-9w.iso

pefu
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. dec 2011, 03:22
IRC nickname: pefu

Re: Ubuntu server på ældre HardWare?

Indlægaf pefu » 7. feb 2015, 19:53

Tak for henvisningen - den vil jeg se nærmere på.

Nu kender jeg ikke miljøet omkring den ISO og i en tid hvor tendensen tilsyneladende er, at kompromitere software på forskellige niveauer, skal man være en kende på stikkerne for ikke at få noget trojansk snavs ind på matriklen.


Er der andre, der har alternative forslag, modtages de også gerne :-)


BTW: Fordelen ved den VIA C3 Nehemiah maskine er det (relativt) lave strømforbrug, men det kan da være tiden er inde til at overveje et HW-alternativ.

Jeg kan se, at SoeKris har en Net6801 i støbeskeen i forskellige varianter fra ca. 2Q 2015: http://soekris.com/products/net6801.html

En net6801-70: C2758, 8C 2.4 Ghz CPU, 8 Gbyte ECC DRAM, Standby 9W, Acitve 31W med noget virtualization af OS'er kunne være en mulighed, hvis prisen er rigtig ;-)

Den eneste udfordring der er ved SoeKris er, at de er headless (ud over en seriel connection) ... men en HDMI kreds er efterhånden nede i ingen penge, jfr. Raspberry Pi med forskellige varianter, så man kunne jo ønske sig, at SoeKris fremadrettet tog den vinkel med i de kommende designer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu server på ældre HardWare?

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2015, 00:04

Jammen så får du da også lidt bagrund (du kunne også google) så du kan føle dig mere tryk:
Side om 9w på Ubuntu community siden:
https://help.ubuntu.com/community/9w?action=info
Forfatter af den side:
https://launchpad.net/~nio-wiklund

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster