Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf thj01 » 22. dec 2014, 23:58

Jeg har en noget bedaget Lenovo PC, som for år (læs 6 år) siden var superavanceret endda med 2 GB RAM - men nu var den efterhånden ved at være træt når man startede Ubuntu 14.04 op på den. 12.04 gik nogenlunde - men 14.04 .......

Så da kæresten fik en ny PC prøvede jeg at gøre den gamle bærbare til en ny "børnemaskine" og eksperimenterede med Lubuntu.... og det er næsten blevet en ny maskine.

Der var en del bøvl med grafikken, da de gamle Intelkort har det med at være ustabile (Læs GMA 9 serien) når man ser video på nettet - men det er blevet løst ved at installere Intels nyeste drivers ( https://01.org/linuxgraphics/downloads ) og fjerne hardware accelerationen i chrome.

Det har halveret RAM forbruget og maskinen reagerer prompte når der skal startes programmer.

Pointen - drop at installere Ubuntu 14.04 på gamle maskiner - det er et styresystem til nyere modeller. Det kan køre på gamle maskiner men det er sløøøøøøøø ........ øøøøvt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf Claus Henriksen » 23. dec 2014, 06:37

thj01 skrev:Pointen - drop at installere Ubuntu 14.04 på gamle maskiner - det er et styresystem til nyere modeller. Det kan køre på gamle maskiner men det er sløøøøøøøø ........ øøøøvt.

Oh yes. Og hvis du allerede har installeret Ubuntu kan du få Lubuntu oveni ved at køre "sudo apt-get install lubuntu-desktop", logge ud og ind igen med Lubuntu grænsefladen.
Det er selvfølgelig bedre at installere Lubuntu fra Lubuntu dvden, for så har man et optimeret sæt af programmer på maskinen. Men jeg kan godt lide at have muligheden for at kunne logge ind i turbo mode.
Senest rettet af Claus Henriksen 24. dec 2014, 11:44, rettet i alt 1 gang.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf Blueeyez » 23. dec 2014, 11:07

Ja det er efterhånden mærkbart at en SSD og HD grafikkort er en nødvendighed for at få en god Ubuntu maskine :-) Men godt Lubuntu og Xubuntu prøver at hjælpe de gamle maskiner over målstegen :-)
Og ellers har jeg hørt at Linux Mint ikke skulle være for tungt :-) (Kan dog ikke lide Mints udseende i forhold til Ubuntus)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf thj01 » 23. dec 2014, 13:48

Claus Henriksen skrev:Det er selvfølgelig bedre at installere Lubuntu fra Lubuntu dvden, for så har man et optimeret sæt af programmer på maskinen. Men jeg kan godt lide at have muligheden for at kunne logge ind i turbo mode.


Det kan godt være at fundamentet i de forskellige versioner er ens, men rigtig mange ting er ikke - f.eks. det program man administrerer netværk med. Derfor vil man ikke få en Lubuntu oplevelse - med mindre man installerer Lubuntu - "blot" en oplevelse af LXDE brugerfladen.

Jeg har til denne lejlighed arbejdet med nogle efterinstallationsscripts jeg regner med at uploade i sandkasse-gruppen. For på den måde kan jeg uden det store besvær konfigurere en ny klient uden for meget bøvl - og der har jeg lavet et script til børnecomputerne og så de voksne i familien. Desværre kan f.eks. MS-fontene ikke scriptes ordentligt da de kræver at brugeren accepterer EULA'en- og Intels grafiske driver kan af uransagelige årsager heller ikke scriptes :|.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf Kurt Christensen » 23. dec 2014, 15:03

Det kan godt være at fundamentet i de forskellige versioner er ens, men rigtig mange ting er ikke - f.eks. det program man administrerer netværk med. Derfor vil man ikke få en Lubuntu oplevelse - med mindre man installerer Lubuntu - "blot" en oplevelse af LXDE brugerfladen.

Hmmm, det kunne måske så være at foretrække for nogen hvis man vil have lidt genkendeligt?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf AJenbo » 23. dec 2014, 15:27

Installation af Intel driveren kan give problemer på maskiner med Radeon

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf Claus Henriksen » 24. dec 2014, 09:36

thj01 skrev:Det kan godt være at fundamentet i de forskellige versioner er ens, men rigtig mange ting er ikke - f.eks. det program man administrerer netværk med. Derfor vil man ikke få en Lubuntu oplevelse - med mindre man installerer Lubuntu - "blot" en oplevelse af LXDE brugerflade.

Du får da en Lubuntu så vidt jeg husker. Ikke kun lxde.
Senest rettet af Claus Henriksen 24. dec 2014, 11:46, rettet i alt 1 gang.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf Kurt Christensen » 24. dec 2014, 11:01

Claus Henriksen skrev:
thj01 skrev:Pointen - drop at installere Ubuntu 14.04 på gamle maskiner - det er et styresystem til nyere modeller. Det kan køre på gamle maskiner men det er sløøøøøøøø ........ øøøøvt.

Oh yes. Og hvis du allerede har installeret Ubuntu kan du få Lubuntu oveni ved at køre "sudo apt-get lubuntu-desktop", logge ud og ind igen med Lubuntu grænsefladen.
Det er selvfølgelig bedre at installere Lubuntu fra Lubuntu dvden, for så har man et optimeret sæt af programmer på maskinen. Men jeg kan godt lide at have muligheden for at kunne logge ind i turbo mode.

Du glemte 'install' ;)
Når lejligheden byder sig.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf Claus Henriksen » 24. dec 2014, 11:45

Nåh ja. Naturligvis :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lubuntu gav den bærbare nyt liv

Indlægaf naucher » 26. dec 2014, 11:25

Jeg havde også en lidt spøjs oplevelse med Lubuntu:

Min gamle fars gamle PC med WinXP havde egentlig været udrangeret i meget lang tid, men da den til sidst end ikke kunne/ville åbne mails i Outlook Express, måtte vi jo til det.
Jeg købte ham en ASUS EBox EB1036-B0070 og lagde Lubuntu på den. Ny HP-printer dertil og så er han kørende ... nå ja, han skal jo så til at lære nyt udseende m.v., men det havde han skullet alligevel, for XP's dage er jo forbi.

Jeg tog den gamle XP-PC med hjem, for evt. at uddrage enkelte filer, inden den skulle videre til elektronik-skrot.
Men se - med Lubuntu Live-USB - så kører den jo som ny!

Så nu har farfar 2 "nye" computere ... hvoraf den ene er købt i 2008 ;)
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster