Ny computer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Ny computer

Indlægaf Teddy » 19. jan 2008, 09:37

Skal have mig en ny bærbar og er blevet så glad for Ubuntu, så er det eneste der skal ligge på den..

Men nu tænkte jeg, om det er smart at dele den op i partitioner som man gjorde med windows, en til Ubuntu, en til musik og lign eller om det er ligemeget??
Tænker også på hvis jeg en dag får lyst at afinstallere Ubuntu og installere det igen, gjorde jeg jævnligt med Windows. Men ved ikk om der er samme behov med Ubuntu

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ny computer

Indlægaf Jimmyfj » 19. jan 2008, 09:49

Hej Teddy

Der er ingen umiddelbar grund til at dele din disk op i partitioner, som under Windows. Du kan godt dele den op, så du har din /home mappe på sin egen partition, så kan du lege alt det du vil med selve OS. Men Ubuntu går ikke ned, som Windows har det med at gøre. Min egen 7.10 install er tre måneder gammel nu, og den kører perfekt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Ny computer

Indlægaf thj01 » 20. jan 2008, 08:41

Jeg deler min computer op i partitioner.

XP (skal bruge det på arbejde :?
/ (primær partition)
/backup (logisk drev)
/swap (logisk drev)
+7,5 Gb til at lege med andre linux varianter når jeg får tid

Jeg har aldrig fået med med at have en /home partition til at fungere optimalt, men på denne måde kan jeg gemme mine filer på /backup når jeg opdaterer Ubuntu. Vi ved at 8.04 kommer om et stykke tid. Og jeg ved at jeg nogle gangle leger så meget med ubuntu at det er hurtigere at ominstallere end løse problemet.

Men igen. Bruges den kun til tekstbehandling så er en partition (+swap) rigeligt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster