Oprette partionering ved installation ? Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
hardy
Indlæg: 129
Tilmeldt: 17. mar 2008, 22:57
Geografisk sted: Falster

Oprette partionering ved installation ?

Indlægaf hardy » 8. okt 2014, 20:51

Jeg skal installere Ubuntu på min datters gamle maskine og vil lige høre jer om det vil være en god ide at dele harddisken op inden installation (Den skal kun køre Unbuntu 14.04).
Så vidt jeg husker, kan man gøre det når Ubuntu installeres. Jeg vil gerne vide om jeg har ret i flg. antagelser:

a: En partionering til OS
b: En partionering til filer
c: En boot partionering

Ideen skulle være, at man skal kunne gemme sine filer på c og skulle det ske der blev behov for en reinstallation, køres boot sektionen (med Ubuntu installation), og reinstallerer på a, uden at påvirke filerne i b.

Hvis ovenstående kan lade sig gøre, hvordan får man så gemt ens filer i partion b, når OS er i partion a
OS: Ubuntu 16.04; 64 bit
Kører på gl. Labtop og mini PC

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Oprette partionering ved installation ?

Indlægaf martin joergensen » 8. okt 2014, 22:00

Nope Linux har ikke drev som windows har.

Lad Ubuntu gøre det for dig. Din datter vil gemme alle hendes filer i hendes egen /home (Hjemme mappe) så hvis du får brug for at installere igen, det er nok ikke nødvendigt når det Linux :)

Men så kan du tage backup af hendes hjemme mappe.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Oprette partionering ved installation ?

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2014, 22:33

hardy skrev:a: En partionering til OS
b: En partionering til filer
c: En boot partionering


En partition til /
En partition til /home

Går der noget galt kan du blot geninstallere på / partitionen og genbruge /home partitioen så vil alle hindes filer og indstillinger stadig være der.

At have et seperat /boot er kun til hvis / er på en disk der ikke er tilgængelig når computeren starter og kan give problemer under opdateringer.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Oprette partionering ved installation ?

Indlægaf lath » 8. okt 2014, 22:34

hardy skrev:Jeg skal installere Ubuntu på min datters gamle maskine og vil lige høre jer om det vil være en god ide at dele harddisken op inden installation (Den skal kun køre Unbuntu 14.04).
Så vidt jeg husker, kan man gøre det når Ubuntu installeres. Jeg vil gerne vide om jeg har ret i flg. antagelser:

a: En partionering til OS
b: En partionering til filer
c: En boot partionering

Ideen skulle være, at man skal kunne gemme sine filer på c og skulle det ske der blev behov for en reinstallation, køres boot sektionen (med Ubuntu installation), og reinstallerer på a, uden at påvirke filerne i b.

Hvis ovenstående kan lade sig gøre, hvordan får man så gemt ens filer i partion b, når OS er i partion a

Som martin allerede har nævnt er der ikke noget der hedder drevbogstaver i Linux (og for den sags skyld også i BSD, og UNIX styresystemer).
Derudover så er det installationsprogrammet der opdeler disken - ud fra hvad du fortæller den hvad den skal gøre.

I stedet for drevbogstaver gør man det sådan i Linux styresystemer at man starter ud med det man kalder / (læses "root") filsystemet.
Her har man så nogle tomme mapper og ved de tomme mapper kan man så montere fra nul til flere filsystem(er) fra noget der hedder et block device.
Et block device er de rå bits som et filsystem er lavet af og de kommer fra hardware såsom:
  • partitions på USB drev
  • partitions på harddiske
  • partitions på CD-ROM drev
  • partitions på DVD drev
  • ... og hvad der ellers findes af hardware hvor der kan lagres information på, sådan mere permanent
Som du nok kan regne ud er det et nærmest uendeligt antal af filsystemer som kan kobles ind i filsystemet.

Jeg kunne skrive meget om hvad der kunne være en god ide, men når man er man nybegynder, så bliver det hurtigt meget svært, og jeg anbefaler derfor at bruge den fuldautomatiske løsning i installationsprogrammet (øverste menupunkt).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Oprette partionering ved installation ?

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2014, 22:38

Jeg tror faktisk ikke hardy mener det som drev bogstaver, blot som en punkt opstilling (1, 2, 3) så det er vist jer der er Windows vane dyr :P

hardy
Indlæg: 129
Tilmeldt: 17. mar 2008, 22:57
Geografisk sted: Falster

Re: Oprette partionering ved installation ?  Emnet er løst

Indlægaf hardy » 8. okt 2014, 22:51

Nej, jeg mente det ikke som drevbetnelser :-) Havde fundet ud af vi er helt helt nede i roden

Selfølgelig også en smule naivt og tro jeg lige havde opfundet den dybe tallerken her
:)

Men mange tak for den fine respons, jeg tager den lette udgave og som Browser "Opera". Har lige installeret den og jeg tror ikke jeg har kørt noget der kører så godt og så hurtigt :D :D :!:

Ved ikke hvem der skal have fluebenet, men det bliver nok sidste mand
OS: Ubuntu 16.04; 64 bit
Kører på gl. Labtop og mini PC

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Oprette partionering ved installation ?

Indlægaf martin joergensen » 8. okt 2014, 23:31

AJenbo skrev:Jeg tror faktisk ikke hardy mener det som drev bogstaver, blot som en punkt opstilling (1, 2, 3) så det er vist jer der er Windows vane dyr :P


Haha Hov hov :)=

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst