Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Nikohaiku

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Nikohaiku » 14. jan 2008, 18:18

Hej

Jeg skal til at installere Ubuntu for første gang, men er allerede stødt på første probelem. Når jeg kommer til partitionspunktet i installationen, vælger jeg "den største sammenhængende fri plads", men så kommer der en fejlmeddelelse, der siger, at der ikke er nok plads... men det er der(!). Der er 30 GB ledig ud af i alt 60 GB. Harddisken er ntsf.

Sætter jeg derimod min eksterne harddisk til (fat32) på 250 GB, så vil Ubuntu med glæde lade mig gøre det.

Hvorfor kan jeg ikke gøre uden den eksterne? Nogen der har et bud?

Kan det lade sig gøre at installere Ubuntu på den eksterne (det kan godt være, at det er et dumt spørgsmål...).

Håber der er nogen, der kan give en hjælpende hånd, for jeg vil SÅ gerne i gang med Linux.

Med venlige hilsner
Niko

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plad

Indlægaf Jimmyfj » 14. jan 2008, 18:29

Umiddelbart vil jeg sige, at du, som begynder under Ubuntu blot bør lade installeren på din Live Cd afgøre, hvor meget/lidt plads den har brug for. Der er ingen grund til at ændre på det, installeren selv kommer og foreslår.

Ellers kan du prøve at vælge det punkt, hvor du får slideren, som du kan bruge til at ændre størrelsen på din partition ved. Men INDEN du gør noget overhovedet, vil det være en rigtig god ide at defragmentere din Windows-partition. Det kan være derfor Gparted har lidt svært ved at overskue pladsen på din disk.

Med hensyn til at installere Ubuntu på din Eksterne disk: Det er muligt, men ikke noget man, som begynder skal kaste sig ud i, det vil være at bede om uoverskuelige problemer fra dag et.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf ddv » 14. jan 2008, 18:56

Jeg tror problemet er ordet
sammenhængende


Sådan som jeg har forstået det, så deler filstystemet NTFS filer op i blokke og disse lægges på disken, problemet er at disse blokke ikke lægges i rækkefølge, men "hulter til bulter", hvilket vil sige, at Ubuntu ikke bare kan gøre din disk mindre. Mener der findes et værktøj i windows, der prøver at lægge disse blokke i forlængelse af hinanden, kan ikke lige huske hvad det hedder, måske "Disk fragmentering". Det mener jeg kan skabe "sammenhængende" plads nok.
Ok er måske en "Ekstra-blad" forklaring, men hvis du vil læse mere om NTFS og måden den deler filer op.
http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS
http://en.wikipedia.org/wiki/B%2B_tree

Når du tilslutter din eksterne disk, så er der nok "sammenhængende" plads på den til at du kan installere, derfor vælge installation den disk, men vil ikke anbefale at installere ubuntu på den, da det er langsomt og besværligt.

Nikohaiku

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Nikohaiku » 14. jan 2008, 19:22

Tak for svar.

Jeg ved ikke helt, om jeg tør gøre det på den eksterne, da I begge har modsatte holdninger til dette :D

Jeg har defragmenteret min harddisk, før jeg gik i gang med installationen. Problemet er, at jeg slet ikke får en "slider" frem, når jeg ikke har den eksterne siddende i. Og jeg tør ikke helt gøre det manuelt, for det har jeg virkelig ikke styr på.

Nikohaiku

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Nikohaiku » 14. jan 2008, 19:33

Nogen der har et bud på, hvordan jeg kan installere på selve computerens harddisk, selv om den er ntfs?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Stra » 14. jan 2008, 20:05

Hvilket resultat opnår du ved at bruge Jimmyj forslag

Umiddelbart vil jeg sige, at du, som begynder under Ubuntu blot bør lade installeren på din Live Cd afgøre, hvor meget/lidt plads den har brug for. Der er ingen grund til at ændre på det, installeren selv kommer og foreslår.


Så skulle det hele foregår automatisk.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Jimmyfj » 14. jan 2008, 20:12

Det, at din disk har NTFS filsystemet installeret har ikke noget med Ubuntu, eller Linux som sådan at gøre. Ubuntu bruger et filsystem ved navn EXT3, som er et rigtig godt system.

Jeg tror at løsningen for dit vedkommende vil være, at du bruger din eksterne disk til at lave backup af de data, du ikke vil miste, og så ellers gå i gang med at gen-installere Windows. Der kan godt være ged i din partitopnstabel, og der er, så vidt jeg husker, ikke noget program under Windows som kan korregere dette.

Når du har gen-installeret din Windows skal du sørge for at starte med at køre defragmenering, efter du har installeret alle de drivere du har brug for. Her efter kan du igen forsøge at installere Ubuntu fra din Live Cd.

Hjælper det ikke, er der vist ikke andre muligheder end at du downloader en ny ISO-fil og brænder en ny Live Cd. Disse skiver, Live Cd'erne kan også være brændt forkert, men det tror jeg ikke er tilfældet her.

Bemærkningen "sammenhængende" diskplads nok er ikke forkert. Det installeren til Ubuntu fortæller dig er, at den plads, du har brug for, for at installere Ubuntu. De 30 GB skal ligge i forlængelse af hinanden, ikke i små portioner rundt omkring på disken.

Jeg vil, igen, anbefale at du ikke forsøger at installere Ubuntu på din eksterne disk. Det er, som skrevet, en langsommelig og, til tider, meget krævende, læs ekspert, proces.

Alternativt kan du forsøge at installere via Alternate Install Cd'en. Denne er ikke en grafisk installer, men en tekst-baseret installation, som dog er let at arbejde med.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf ddv » 14. jan 2008, 20:43

Vil også klart anbefale det som "Stra" og "Jimmyj" foreslår, altså at lade installation selv afgøre det. Fik jeg vidst ikke lige med :)

Hvis det ikke virker, kan du evt prøve, at lave partionerne i windows før du installere eller med live-cd'en. Der er et program som hedder "Partition editor" i System-->Preference-->"Partition editor"
Du skal have to partitioner en "stor" partition og en mindre som skal være dit swap drev.

Den "store partition", vil jeg anbefale på min 15 gb, da man hurtigt får brug for plads. (men kan altid diskuteres)

"Swap drev", er til når dine ram, er for hårdt belastet og der er brug for mere hukommelse. Man plejer at sige 2 gange din ram størrelse, men personligt synes, jeg at hvis du har over 1 gb ram, så skal du bare lave swap drevet, samme størrelse som dine ram.

Installere derefter fra live-cd'en

PS Husk at tage backup før du går igang, ligegyldig hvad du vælger :)
Ellers er der nogle begynder guider her når du kommer igang
http://ubuntu.linuxin.dk/ og http://ubuntuguide.webbyen.dk/

EDIT
HOV, havde ikke lige set Jimmyj havde skrevet et indlæg, mens jeg var ved at skrive. Vil lige prøve at lave partitioner, og kører ovenstående igennem, før du geninstallere windows, men ellers vil jeg give Jimmyj ret.

Nikohaiku

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Nikohaiku » 14. jan 2008, 20:55

Tak til ddv, Stra og Jimmyj.

Hvis jeg følger det, som Ubuntu foreslår, og jeg har min eksterne harddisk sat i, så er det dette, som den foreslår:

http://hausmedia.dk/UBUNTU/Screenshot1.jpg
http://hausmedia.dk/UBUNTU/Screenshot2.jpg
http://hausmedia.dk/UBUNTU/Screenshot3.jpg
http://hausmedia.dk/UBUNTU/Screenshot4.jpg

Hvis den eksterne ikke er sat i, så sker der det samme som i screenshot1, bortset fra at der ikke er en "slider". Det ser altså ud som om, at den ikke foreslår noget... eller?

Hvis det kræver, at jeg geninstallerer XP, så har jeg et problem, da der ikke fulgte en installations-cd med til min Dell Inspiron 6000 bærbare, som jeg købte for et par år siden.

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf ddv » 14. jan 2008, 22:47

Nej ikke helt, som sagt tror jeg stadig det er et problem med at filerne ligger "spredt" på din harddisk. Ved ikke hvordan defragmenterings programmet virker i windows, men tror måske den bare lægger blokkene i nærheden af hinanden, men med fri plads imellem, i stedet for at lægge blokkende fra "A til Z".
Spørger måske dumt, men der er ikke en mulighed for at lave en avanceret/grundig (=langsom) defragmentering?

Du ved det nok, men din harddisk i computeren er SCSI1 (sda) og SCSI3 (sdb) er din eksterne harddisk. Og det er din eksterne disk du kan ændre størrelsen på

Kan godt se at det er besværligt at installere Windows igen.

Jeg kan se to løsninger:

    1. At du prøver at lave partitionerne i Windows, med enten "Partition Magic", eller "swissknife". Må indrømme at jeg ikke har brugt det sidste program, og det er længe siden, jeg har brugt det første, men mener det var ret godt. (håber der er en shareware version)

    2. At du har mulighed for at flytte nogle filer fra din harddisk over på den eksterne disk, så du skaber mere plads. Efter du har gjort det så prøv at køre en ny defragmentering.

Nikohaiku

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Nikohaiku » 15. jan 2008, 11:07

Tak for svarene allesammen!

Jeg har fundet ud af, at jeg kan bruge programmet NTFS Configuration Tool til at gøre det muligt for installeren at vælge/skrive til min interne harddisk.
MEN: jeg har installeret den fint (kører LiveCD), men eftersom jeg ikke kan komme ind i System Tools, kan jeg ikke anvende programmet. Kan man slet ikke benytte System Tools, når man kører LiveCD?

HVIS jeg skulle lave partitionerne klar før installationen, vil jeg bare lige høre, om der er en lille guide til dette? Og er der den store fare for noget, når man laver partitioner?

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf ddv » 15. jan 2008, 12:53

Du skal lave en partition, om det så enten bliver gennem installeren, eller før. MEN se nedenunder

NTFS er i kernen, hvilket vil sige at du ikke mere behøver at installere driver/programmer til, at skrive til NTFS drev, men er vidst stadig nogen begræsninger. Vil dog KLART anbefalde at du bruger ext3, hvis du installere, da det er mere sikkert end NTFS, der stadig kan give problemer i Linux

Du kan dog undgår alt dette gennem et program der hedder "wubi", hvilket vil installere Ubuntu, som et stykke andet software i Windows. Vil helt klart IKKE anbefale det, siden det ikke er den måde som Ubuntu/Linux, normalt installeres på, hvilket vil sige at der kan opstå en masse problemer, samt at det stadig er i beta (dvs stadig mulighed for fejl i programmet). Det kan dog være en god måde at prøve Ubuntu på, og måske noget for dig, da du ikke lige med det samme skal til at lave partitioner, og uden at skulle lave filsystemet om. Samtidig give dig lidt tid til at omstille dig:)

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Wubi_(Ubuntu) og
http://wubi.sourceforge.net/

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Toddvarg » 16. jan 2008, 12:31

Måske har jeg misforstået noget under læsningen, men i teorien burde det være meget enkelt at installere. Jeg har prøvet at installere ubuntu på en maskine med windows og hvor harddisken var ntfs.

Jeg vil prøve at komme med et bud på hvad der kan gøres.
Det du skal gøre er enten downloade gparted som en iso-fil og eller bruge live-cd.
Derefter skal du resize din ntfs partion til 30 Gb (eller hvor stor du vil have den) og tilbage vil du have 30 Gb som er "unallocated". Måske har du allerede lavet det og det ligevel ikke fungerer, så er det jeg som har misforstået det.

Men hvis hardisken er delt om i 30Gb ntfs del og 30 Gb unallocated, burde det ikke være nogen problem at installere ubuntu med at bruge guidet installation med "den største sammenhængende fri plads". Så installere ubuntu selv, både swap, ext3 og grub
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Nikohaiku

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Nikohaiku » 16. jan 2008, 13:34

Hej Toddvarg

TUSIND tak!

Det var dét, der skulle til. Som jeg har beskrevet, er jeg ganske grøn og vidste ikke, at jeg selv skulle resize min harddisk for at få det til at virke, men det var løsningen! TAK!!

MEN... nu er der et andet problem (ved ikke, om jeg skal poste det her). Jeg bliver bedt om et brugernavn... ??? Hvad er det for et brugernavn?

Er der en måde man kan finde det på?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Kan ikke bruge "den største sammenhængende fri plads&qu

Indlægaf Stra » 16. jan 2008, 13:37

1.) hvis det er ved instalationen, kan du selv bestemme det. Det bliver brugernavnet for din Ubuntu-desktop.

2) er det efter genstart og du ikke selv har givet det et brugernavn, hedder det sikkert ubuntu.


stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster