Installation kan ikke se min Harddisk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installation kan ikke se min Harddisk

Indlægaf Drachmann » 6. jan 2008, 15:52

Jeg har en Sata harddisk, med tre partitioner på. Harddisk er sat på port 2 så jeg undgår problemer med Grub.

Jeg vil lave en dual boot med Xp og Ubuntu, Derfor slettede jeg partition Nummer to det frigjorder 100gb harddisk plads.

Første gang jeg booted Kunne Ubuntu overhovedet ikke se min harddisk. Så jeg gik ind i bio og stillede den til at køre Ide, så ville ubuntu live cd slet ikke start ordentligt op, den boot men den gå i gede imens den boot og der kommer en konsol af en slags.

Efter at have pillet ved min Bio et stykke tid fik jeg den endlig til både at boot og til at se min partition så jeg gik igang med at installer, jeg ville lave partitionerne manuelt, Normalt laver jeg en Swap en rod og en home, men ligeså snart jeg lave partition nummer to bliver resten af harddiske ubruglig.

Er der nogen der har en god ide, om hvad der går galt ?.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Installation kan ikke se min Harddisk

Indlægaf Jimmyfj » 6. jan 2008, 16:48

Det lyder lidt underligt at din Ubuntu ikke kan se din SATA-disk? Hvilken version af Ubuntu er det, du prøver at installere?

Jeg kører selv med SATA-diske i begge mine Ubuntu desktop-computere, og begge maskiner har ingen problemer med at finde disken. Begge mine SATA-diske er sat på SATA-port 1, og det virker udmærket, også dengang jeg med 6.06 kørte dual-boot med Windows XP Pro.

Det vil være meget lettere at råde dig, hvis vi ved hvilken version du tumler med, og ved en smule om hvilken hardware du har i computeren. Hverken på 6.06, 6.10, 7.04, 7.10 eller 8.04 har jeg oplevet nogen problemer med SATA-diskene. Alle de nævnte versioner virker "out-of-the-box".
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installation kan ikke se min Harddisk

Indlægaf Drachmann » 6. jan 2008, 17:04

Det er 7.1 det drejer sig om. Min harddisk er en samsung spinpoint og mit bundkort er et MSI 965NEO-F

I bios under Intergrated Perip er der et punkt der hedder IDE\Raid jeg kan vælge Disable, ide og raid.

Vælger jeg raid vil den slet ikke boote cden, vælger ide vil den gerne boot men den kan ikke se min harddisk.

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installation kan ikke se min Harddisk

Indlægaf Drachmann » 8. jan 2008, 19:08

Okay nu er jeg kommet frem til at skulle lave partitionerne.
Jeg vil lave en SWAP en / og en /home, Men når jeg lave nr to bliver resten af pladsen ubrugligt, det er ligegyldigt i hvilken rækkefølge jeg lave partitionerne.

Nogen bud ?

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Installation kan ikke se min Harddisk

Indlægaf Jacoo » 13. jan 2008, 23:30

Jeg havde nogenlunde samme problem tror jeg. Jeg brugte

Kode: Vælg alt

sudo cfdisk /dev/sda


Du kan prøve, at se emnet her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... ot+langsom

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installation kan ikke se min Harddisk

Indlægaf Drachmann » 20. jan 2008, 18:29

Man kan åbentbart kun have 4 primære partitioner på en harddisk, og jeg viste ikke at man ikke behøvede en /home.

Nu fryser den bare 4 ud af 5 gange jeg booter up.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster