Printer driver

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jorgenelmer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. okt 2010, 05:52

Printer driver

Indlægaf jorgenelmer » 5. jan 2008, 10:51

Nu vil jeg prøve igen. Jeg kender en del til computerteknik, men bruger den efterhånden kun til det nødvendige: Office, mail og bank. Jeg læser også lidt i nyhedsgrupperne.
Min kone bruger også PC'en del: bank, word, hotmail og google.

Mine overvejelser er. Kan min kone, som er udpræget bruger (ej tekniker) finde ud af at bruge ubuntu.
Og ikke mindst kan jeg få min gode gl. laserprinter en Canon LBP 460 til at køre med ubuntu?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Printer driver

Indlægaf Wrapper » 5. jan 2008, 11:11

De fleste printere plejere at blive genkendt af systemet efter man har tilsluttet printeren. Men selvfølgelig ikke en regel uden undtagelse...

Og ja jeg tror godt hun kan finde ud af at bruge Ubuntu.
Billede

Billede

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Printer driver

Indlægaf Stra » 5. jan 2008, 11:16

Elmer skrev:Mine overvejelser er. Kan min kone, som er udpræget bruger (ej tekniker) finde ud af at bruge ubuntu.


Som alm bruger skulle der ikke være de store problemer, når først Ubuntu er sat op med de programmer der skal bruges.

Yderligere kan den sættes til at åbne de programmer hun bruger ved start via system>indstillinger>sessioner.

Og læg så hjemmemappe ikonet op i panelet og der vil ikke gå længe før hun bliver begejstret for det nye system.

Elmer skrev:Og ikke mindst kan jeg få min gode gl. laserprinter en Canon LBP 460 til at køre med ubuntu?


Jeg google lidt og fandt denne side http://www.boichat.ch/nicolas/capt/ til hjælp til instalering, hvis det ikke virker out of the box.

Så bare gå igang.

mvh
Stra
Senest rettet af Stra 5. jan 2008, 11:25, rettet i alt 2 gange.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

jorgenelmer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. okt 2010, 05:52

Printer driver

Indlægaf jorgenelmer » 5. jan 2008, 11:18

LBP 460 er jo en "windows-printer" fra dengang det hed win95. Jeg kan ikke forestille mig at ububtu vil genkende den, er der nogen der ved det?
Ellers har jeg forøvrigt lige fundet dette: http://www.boichat.ch/nicolas/lbp660/ er her er der åbenbart en driver - eller hvad hedder en driver i linux?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Printer driver

Indlægaf Stra » 5. jan 2008, 11:33

Jeg tror det er en fordel at bruge mit link http://www.boichat.ch/nicolas/capt/ , da der er en .deb pakke.
Og de er nemmere at bruge ved instalering end .tar.gz pakker, fordi de er pakket til systemet og derfor instaleres uden at du behøver at gøre noget.

mvh
Stra
Senest rettet af Stra 5. jan 2008, 12:42, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Printer driver

Indlægaf ddv » 5. jan 2008, 12:00

hmm hvis jeg var dig ville jeg prøve en Live-cd først og se om den virker, for så vidt jeg kan se er det en printer som folk har problemer med.

jorgenelmer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. okt 2010, 05:52

Printer driver

Indlægaf jorgenelmer » 6. jan 2008, 17:41

Jaaaaa, nu har jeg installeret en "Wubi" og det ser ud til at være OK, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre for at installere printeren?
Skal jeg bare hente filen og dobbeltklikke på den, eller skal den pakkes ud og lægges i et dir?

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Printer driver

Indlægaf ddv » 6. jan 2008, 18:07

Der er en "how to" på ubuntu's forums
Ser desværre ud til at du skal downloade kilde-koden og compile den. Det skal du ikke blive skræmt af især hvis du er en lidt erfaren bruger som du siger.
Det hele bliver forklaret i guiden, kan dog ikke blive klog på om den virker til 7.10 eller om det kun er til 7.04.

EDIT glemte link
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=610734

Har ikke prøvet en Ubuntu igennem "Wubi", kører det stabilt? Vil dog stadig foretrække en "ren" installation, men er sikkert en god måde at prøve ubuntu på.

jorgenelmer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. okt 2010, 05:52

Printer driver

Indlægaf jorgenelmer » 6. jan 2008, 19:51

Tak for hjælpen.
Desværre kan jeg ikke få det til at virke... Jeg ved ikke om jeg har 7.04 eller 7.10, men det er vist heller ikke nødvendigt.
I howto står der i første punkt: apt-get install build-essential ...o.s.v. hvad betyder det. hvad skal jeg gøre? Jeg sprang det over, da jeg så havde downloaded og udpakket og skiftet til su skrev jeg "make" => lbp660.c:23:19: error: stdio.h: No such file or directory---- Der er en fejl?
Jeg skrev også make install hvilket medførte masser af fejl meddelelser.

Jeg har søgt i hele filsystemet og kan ikke finde:restartcups.sh filen...

Er det muligt at få lidt hjælp?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Printer driver

Indlægaf Stra » 6. jan 2008, 20:07

Prøv at lave det/de manglende directory manuelt

past i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /(det du mangler)


er der mere end et / skal du måske starte med at lave det inderste drev først.

Skal du slette et directory paster du

Kode: Vælg alt

sudo rmdir /(det du vil fjerne)..


Det brugte jeg da jeg skulle instalere en brother printer i 7.04

mvh
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Printer driver

Indlægaf ddv » 6. jan 2008, 23:27

apt-get install build-essential


apt-get er det program som holder styr på hvilke pakker der installeret og kaldet et "pakkehåndterings program", da Ubuntu som mange andre Linux systemer er bygget op omkring et pakke system til at hjælpe med at holde styr på de programmer og biblioteker der er installeret, så det er nemt at fjerne dem igen, og at der findes de biblioteker så programmerne kan kører.
Hvis du vil læse mere
http://en.wikipedia.org/wiki/Package_management_system

apt-get skal du kører i terminalen, du kan også bruge Synaptic til at gøre det. Så skal du søge på det navn, der står efter install.
Du skal huske at have "sudo" foran den kommando, da der kræves administrations rettigheder til bruge programmet.
Når man skriver guides er det nemmere at skrive så terminalen bruges, da det er nemmere at forklare, kopier kommandoen ind i terminalen og kør dem. Og den som skriver guiden er også mere sikker på at det lykkes, da man sådan cirka ved hvad der sker. Samtidig gør det at guiderne måske kan bruges på tværs af forskellige linux distrobutioner.

Som sagt er det desværre nødvendig, at gøre det som står i den "how to", da der ikke er nogen der har lavet en pakke som man kan hente ned og installere.

Du skal ikke for tvivle selvom det måske ser lidt "teknisk ud"

Her lidt hurtig hjælp, men min erfaring er at man lærer af sine fejltagelser, så skal nok hjælpe hvis der opstår problemer

I en terminal skriver du

Kode: Vælg alt

apt-get install build-essential


Lav en mappe som hedder "temp" og pak den fil du har hentet ned ud i mappen. Husk at der i Linux er forskel på store og små bogstaver. Du Kan gøre dette i Nautilus (stifinderen)

Igen i terminal skriver du så

Kode: Vælg alt

cd temp/lbp660-0.3.1
EDIT fjernet et "sudo"

Kode: Vælg alt

sudo make
og derefter

Kode: Vælg alt

sudo make install


Det skulle hjælpe på dig lidt på vej. Ved ikke om du vil prøve det andet selv

"restartcups.sh" er i den fil du henter ned

Undskyld den lange post.

OFFTOPIC er en god begynder guide her http://ubuntu.linuxin.dk[/quote]
Senest rettet af ddv 7. jan 2008, 15:25, rettet i alt 1 gang.

jorgenelmer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. okt 2010, 05:52

Printer driver

Indlægaf jorgenelmer » 7. jan 2008, 13:27

Fedt indlæg. Det gør ikke spor at det er så langt,
Jeg har kæmpet med filer og howto, uden at det er lykkedes. Jeg har dog ikke givet op endnu. Indtil nu har jeg:
lavet en temp mappe i mit homedir.
Kopieret og udpakket lbp660-0.3.1
Når jeg skriver: sodu make, svares: bash: sodu: command not found - hvad gør "make"?
Tilsyneladende virker det bare at skrive make. Herefter skrives: sodu make install og så sker der også noget og der er ingen fejl meddelelser :-)
Så retter jeg restartcubs-filen som angivet på; http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=610734.
Hertil er det vistnok gået godt....Men når jeg så skal: make cups-install-460-a4 - er acces denied. Og når jeg prøver med; sodu make cups-install-460-a4 siger den : command not found - ?

Det ser også ud til at der er mange andre som har lignende problemer. Hvordan ser jeg hvilken version min wubi installation er?

jorgenelmer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. okt 2010, 05:52

Printer driver

Indlægaf jorgenelmer » 7. jan 2008, 13:33

Lige et tilægsspørgsmål. Hvad er root password ? Jeg mener ikke at have angivet andet end brugerens...
Det må være nemmere at logge på som root, istedet for at skrive sodu hele tiden ikk'

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Printer driver

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. jan 2008, 13:52

I Ubuntu bruger man ikke standard root password, men bruger kommandoen sudo (not sodu), derved får man adgang til at rører ved linux "hjerne".
Password er det samme som den første brugers password.

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Printer driver

Indlægaf ddv » 7. jan 2008, 15:24

make
er den kommando, som "laver" kilde koden om til et program eller i dit tilfælde en driver så, det kan bruges af systemet.

Vil ikke anbefalde dig at få et root password, da man virkelig kan komme til at lave noget, som er svært at komme ud af f.eks. noget med rettigheder til filer. Men er til meget diskussion, nogen mener at Ubuntus brug af "sudo" er roden til alt ond, fordi man åbner system i 15, da det er den tid "sudo" husker ens password. Men den diskussion skal ikke tages her

Kan godt fortælle dig hvordan man laver root password, men så må du lige lave en tråd mere og spørge efter det, hvis der ikke allerede er en tråd som fortæller hvordan.

Ok vi prøver igen

Kode: Vælg alt

cd temp/lbp660-0.3.1
(undskyld fik sudo med sidste gang er ændret nu)

først sletter vi det der allerede er lavet

Kode: Vælg alt

sudo make clean


Kode: Vælg alt

make


Her får jeg også nogle fejl meddelelser. Ved ærlig talt ikke hvad det helt er, men tror ikke at det er noget man skal taget sig af. (Håber jeg MEGET stærkt på) :)

Kode: Vælg alt

sudo make install

Her skulle du gerne få, nogle linjer i konsolen, der ser sådan ud
install -s -m a=rxs lbp660 /usr/bin
install -s -m a=rxs lbp460 /usr/bin


og til sidst

Kode: Vælg alt

sudo make cups-install-460-a4

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster