Installation af ubuntu på extern server.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bjarkes
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. jan 2007, 00:07

Installation af ubuntu på extern server.

Indlægaf bjarkes » 18. jan 2007, 00:16

Hej folkens.

Jeg har fornyligt fået mig en server i en "server park" med SSH forbindelse.

jeg var rimelig overbevist om at jeg selv var i stand til at installere Ubuntu og få sat et grafisk interface op (Remote desktop). der er ikke noget interface fra starten kun SSH med command line.

efter flere forsøg på at få det hele til at virke, har jeg næsten opgivet.

praktisk talt kager jeg rundt i SSH og er helt blank hvor jeg skal bevæge mig hen af. nogen der ved hvor det er muligt at finde en guide til at installere Ubuntu 6.06 og sætte et remote desktop op kun gennem commandline via SSH?.

på forhånd tak
Bjarke S

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installation af ubuntu på extern server.

Indlægaf Balder » 18. jan 2007, 20:20

@ bjarkes:

Søgeord på Google: GUI server Ubuntu

Det her (eng.) var, hvad der lige kom frem.

Det er noget med: sudo aptitude install x-window-system-core gnome-core

Og her er der noget om remote desktop.

SSH Network i ord og billeder.

Håber at du kan bruge det til noget... :)
Mvh. - Balder

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation af ubuntu på extern server.

Indlægaf spook » 19. jan 2007, 10:21

I stedet for at installere en "rigtig" GUI, så kast et blik på webmin - http://www.webmin.com Så har du et letvægts-webinterface der kan ca. alt :)

Det sparer dig for installationen af et tungt gui, og remote desktop er uden lag, og tager MEGET mindre trafik.
Billede

vic
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:50

Installation af ubuntu på extern server.

Indlægaf vic » 20. jan 2007, 07:37

hey spook,

ja det har jeg lige installeret =), prob er enlig at jeg har nogle "krævende kunder" som absolut vil have noget Remote interface til et desktop.... DO NOT ask me why.

men har allerede smidt Webmin in som er et dejligt let interface at arbejde i (bare lige fiks et nyt theme ned til det =) )
----

Balder tak for det, men desværre nu er jeg på tusinende time med det her, og jeg kan simpelthen ikke se problemet...
har været over et helt uforståligt antal sites for at finde noget guide værk eller ligende... no luck so far (pt 36 Tabs åbne i FF). det nægter at virke...

så jeg tænkte "hey jeg skriver da til deres support"

guess the what they told me?!?!?

"You need a X window manager to run VNCserver"

det var deres reply... jeg var så |--| tæt på at sprænge dem i luften... ved ikke om de havde forventet at jeg troede man VNCede til Terminal interface eller sådan noget .." yay VNC til SSH" ... gawd..

----

Jeg har opgivet RemoteDesktop.

et andet spørgsmål er så ved folket om man kan "costumize" 'adduser' så den ikke laver eks et homedir som er = login name, men istedet et andet dir?

skal have simplificeret det lidt bare for dovenskabens skyld..

Vic's tabletten der er træt

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Yandex [Bot] og 0 gæster