Nybegynder

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 11. jan 2007, 00:00

Hejsa

er helt ny i Linux verdenen, eller er faktisk en overdrivelse, for er ikke kommet igang endnu. Har længe gået med lysten til at prøve et Linux system, men ikk ået gjort noget ved det. Er dog i skrivende stund ved at hende ubundu cd'en og vil så prøve mig frem stille og roligt, først med live cd'en og så se om jeg bliver fanget.

Er der nogle gode råd eller tricks til nye som mig før jeg skal igang??

Jeg har feks en partion liggende kun med mp3 musik, vil den kunne ses og afspilles i linux eller hvordan ser det ud med den slags??

På forhånd tak for hjælpen..

En forhåbentlig kommende glad Linux bruger

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Nybegynder

Indlægaf Wrapper » 11. jan 2007, 06:51

Ja den kan sandynligvis godt ses, den vil meget sikkert ligge som ikon ude på skrivebordet lige når du er logget ind.

Et godt råd vil være at installere en anden MP3-afspiller da dem der er i ubuntu ik rigtig kan afspille noget, tror det er noget med codecsrettigheder, men hæng mig ikke op på det.
Jeg kan anbefale "Amarok" eller "XMMS", Amarok er en større afspiller der kan det "meste", og XMMS er lige som winamp, XMMS skulle dog være ret forældet, men den virker.
Og hvis du vil se film kan jeg anbefale VLC.

Disse programmer kan installeres i pakkemanageren "Synaptics" (system > administration > synaptics) eller via "apt-get", men vent med apt-get da det er i konsol, og jeg synes lige du skal vænne dig til ubuntu før du bevæger dig ind på konsolområdet.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 11. jan 2007, 07:25

@ Teddy:

Der er vist ikke så meget at rådgive omkring, for du har selv regnet den ud: Nemlig først at køre Ubuntu som live-CD et stykke tid. Derved vil du hurtigt opdage, at Ubuntu er ret nem at gå til.

Beslutter du dig senere for at installere systemet rigtigt på din computer, skulle der ikke være noget i vejen for at du kan tilgå den partition, hvor din musik ligger. Denne partition, som du formodentlig har oprettet med Windows, skal dog helst være med filsystemet FAT32.

Det, der i praksis sker er, at man ”monterer” partitionen med læse og skrive rettigheder. Det lyder måske lidt skræmmende, men lad dig ikke afskrække...

Når den side af sagen er klaret kan du spille dine mp3 filer med f.eks. musikafspilleren Amarok, som ligger i Tilføj/fjern programmer.

God fornøjelse og bare spørg, hvis du får problemer undervejs...
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 11. jan 2007, 19:14

Tak for hjælpen indtil videre, men kom bare med mere hvis der er nogle der har..

Balder: har læst din guide på webbyen, var til god hjælp

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 11. jan 2007, 20:14

Teddy skrev:... guide på webbyen, var til god hjælp


:D
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 11. jan 2007, 20:34

Min pc er delt op i 7 partitioner, når elelr hvis jeg beslutter at ville installere ubuntu skal jeg så bare ligge det på en af de eksisterende eller hvordan??

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 11. jan 2007, 20:51

@ Teddy:

Ubuntu installeres på et tomt (ikke-allokeret) område på harddisken og altså ikke på en i forvejen eksisterende partition. Er der ikke et tomt område kan det skabes ved at krympe én af partitionerne. Til at krympe kan Gparted anvendes. Ligger på Ubuntu live-CD'en (System > Administration > Gnome Partition Editor).

De partitioner du har på harddisken er formodentlig oprettet i Windows og er dermed i andre filsystemer (FAT32 eller NTFS) end det Ubuntu bruger (ext3).

Ved installationen af Ubuntu på det tomme område partitionerer systemet selv og vælger også selv filsystem.

Vær opmærksom på, at der er grænser for, hvor mange primærpartitioner, der kan/må være på harddisken. Mener at det er max. fire...
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 11. jan 2007, 20:58

Balder skrev:@ Teddy:

Ubuntu installeres på et tomt (ikke-allokeret) område på harddisken og altså ikke på en i forvejen eksisterende partition. Er der ikke et tomt område kan det skabes ved at krympe én af partitionerne. Til at krympe kan Gparted anvendes. Ligger på Ubuntu live-CD'en (System > Administration > Gnome Partition Editor).

De partitioner du har på harddisken er formodentlig oprettet i Windows og er dermed i andre filsystemer (FAT32 eller NTFS) end det Ubuntu bruger (ext3).

Ved installationen af Ubuntu på det tomme område partitionerer systemet selv og vælger også selv filsystem.

Vær opmærksom på, at der er grænser for, hvor mange primærpartitioner, der kan/må være på harddisken. Mener at det er max. fire...


vil det så sige at ved evt dual boot eller hva det hed kan ens windows drev, ex musik ikk aflæses når man kører linux??

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 11. jan 2007, 21:18

Windows drevene kan både læses og skrives til, fra Linux.

Bedst er det, hvis de er i FAT32 filsystem, men det kan også lade sig gøre selvom de er i NTFS (NTFS foregår vist endnu på beta stadiet).

Windows drevene skal bare monteres med læse/skrive rettigheder i Linux, så kører det... :)
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 12. jan 2007, 08:08

når jeg vil køre fra ubuntu cd'en så allerførst står den og loader hvor der står ubuntu på skærmen og der kører sådan en orange bjælke hen over den. Så går den videre, men så kommer der bare en sort skærm med nærmest en prik i venstre hjørne der står og blinker, så sker der ikke mere..

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 12. jan 2007, 08:58

@ Teddy:

Prøc at se efter om der er fejl på CD'en.

Boot fra CD'en > når sekunderne begynder at tælle brug piltast for at komme til: Check CD for defects > Enter.

Det tager ca. fem minutter...

En live-CD bør brændes med "følelse", d.v.s. ikke med alt for stor hastighed. Det er endvidere en god ide at kontrollere md5 summen inden brænding. - Ved at tjekke md5 summen kan man se om den downloadede ISO fil er intakt. Til opgaven kan f.eks. Nero MD 5 Verifier bruges.
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 12. jan 2007, 16:49

Hmm den siger fail under testen på cd'en, men nummeret er identisk med det fra den side du henviser til

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 12. jan 2007, 17:20

Teddy skrev:... den siger fail under testen på cd'en, men nummeret er identisk...


Du har kigget efter ridser og skidt på CD'en..?

Ellers må du nok brænde igen og så prøve at boote. Evt. på en anden CD.
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 13. jan 2007, 00:23

hmm nu har jeg tjekket den der sum og den var god nok. Brændt en ny kopi og ikk haft den ude af drevet, dvs ingen ridser og brændte den meeeeeget laaaaangsomt og alligevel giver den samme fejl, checksum failed eller noget i den stil.. er der noget at gøre??

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 13. jan 2007, 11:47

@ Teddy:

Bortset fra at du ikke kan boote fra live-CD'en, så har jeg lidt svært ved at kloges på, hvad du gør... :?

Hvordan bærer du dig f.eks. ad med at konstatere, at der ikke er ridser i CD'en, når du ikke har haft den ude af drevet?

Når du gentagne gange får "checksum failed" må det formodes, at der rent faktisk er en fejl.

Lad og begynde fra begyndelsen (så kan jeg også følge med):

En ISO fil er downloadet og md5 summen kontrolleres for at se om filen er ok (er den ikke i orden må en ny downloades).

Når filen er fundet i orden brændes den i god ro og orden over på en CD som image.

CD'en tjekkes for uregelmæssigheder (check CD for defects). Er alt som det skal være bootes der (forhåbentlig uden problemer). Ses derimod meddelelser om fejl brændes en ny CD. - På samme CD eller evt. på en helt anden. Der kan jo være fejl på den første.

Kommer der ingen fejlbeskeder og vil computeren stadig ikke boote fra CD'en, så må vi til at lægge hovederne i blød...

En helt anden mulighed er naturligvis at afprøve live-CD'en på en anden computer.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster