afinstallere ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mortenus
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. nov 2007, 22:53

afinstallere ubuntu

Indlægaf mortenus » 25. nov 2007, 00:04

Jeg vil gerne køre en dualboot ubuntu og xp på min pc

jeg mener selv at have fundet en udmærket guide til at gøre dette. problemet er nu at jeg i forvejen har installeret ubuntu og er blevet fortalt at det er meget lettere at lave dualboot hvis ubuntu installeres efter windows..

Men hvordan fjerner man ubuntu...

Nogle skriver om fdisk /mbr som man kan bruge i dos???
og andre at man skal hente en boot cd ??

hvor kan man finde et program som kan afinstallere ubuntu og skabe to nye partitioner på pcen så jeg kan ligge windows og så derefter ubuntu ind
_________________
mortenus
linux newbie
mortenus
linux newbie

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: afinstallere ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 25. nov 2007, 00:46

Nogle siger ??

Hvis du vil lave en Dual-Boot mellem Windows og Ubuntu er det ganske rigtigt, at det bedste er at installere Windows som det første system på disken. For at gøre dette skal du sætte Windows Cd'en i drevet og igangsætte installationen der fra. Lav en partition der er stor nok til de programmer du bruger under Windows, og lad Ubuntu installeren om at partitionere resten af disken. Dette er, efter min mening den sikreste måde at lave en Dual-Boot på. Ikke noget med fancy DOS-kommandoer eller anden hokus-pokus. Brug det software, som ligger på hhv. Windows- og Ubuntu-Cd'erne.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

afinstallere ubuntu

Indlægaf sådanUBUNTU » 25. nov 2007, 01:03

Problemet er jo, at windows overskriver grub...

Lav backup af evt. dokumenter eller home-partition.

Start installation med Ubuntu-cd.

Når du kommer til trinnet vedr. diskpartitionering, vælger du manuel/avanceret (Kan ikke lige huske, hvad det hedder :-P)

Slet alle de partitioner du har lavet. Så har du "rent bord" til at lave nye partitioner (Hvis der er en windows recovery-partition i starten af dit drev, bør du nok lade den være).

Lav en partition af passende størrelse (15 GB eller mere) til windows først på disken. Formatér den til fat32-filsystem. Så kan windows "se" partitionen.

Den næste partition er til linux. Her er ca. 10 GB rigeligt i de fleste tilfælde! Formater partitionen til ext3-filsystem og monter på /. Ellers får du brok at høre.

Undersøg dit størrelsesbehov på de to ovennævnte partitioner. Det kan ikke ændres efterfølgende. Hellere for meget end for lidt!

Du må nok også hellere må lave en swap-partition. se link:
http://www.newlinuxuser.com/explanation ... o-how-big/

Sidste partition er til din /home partition. Den kan så fylde resten af disken. Den skal formateres med ext3.

Når du har gennemført partitioneringen, afbryder du installationen og genstarter computeren med windows cd'en i. Installer windows på fat32-partitionen. (Windows kan ikke se ext3-partitioner som udgangspunkt). Windows formaterer sikkert partitionen til NTFS filsystem.

Når du er færdig at installere windows, installerer du ubuntu på den anden partition. Husk at montere den sidste partition som /home.

Så let er det. Erstat evt. indholdet af /home/[dit brugernavn]/ med den backup, du har lavet af din gamle /home-partition.

PS. Du kan bagefter installere et program i windows, som giver dig adgang til din home-partition. Jeg har beskrevet det andetsteds i forummet. Søg selv. :)

mortenus
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. nov 2007, 22:53

afinstallere ubuntu

Indlægaf mortenus » 25. nov 2007, 01:04

ja men hvordan

jeg vil jo først fjerne ubuntu

Har nu fået fdisk til at køre

og når jeg skriver FDISK MBR får jeg muligheden

1 Create partition
2 delete patition
3 select bootable partition
4 display logical drives in extended partionen
5 rewrite master boot record

er som sagt lidt newbie her,, anyone der ved hvad der skal gøres her.. har læst noget om at jeg skal partitionere harddisken i fat og nfts
mortenus

linux newbie

mortenus
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. nov 2007, 22:53

afinstallere ubuntu

Indlægaf mortenus » 25. nov 2007, 03:11

har gjort som du skrev med bootable ubuntu.. selvom den booter op fra cd rom drevet kommer jeg ind i noget der hedder caldera dos 7.03 uanset om jeg bruger ubuntu eller fdisk .. hvad gør jeg forkert
mortenus

linux newbie

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

afinstallere ubuntu

Indlægaf sådanUBUNTU » 25. nov 2007, 03:28

Det tyder på, at du har brændt Ubuntu ISO som en bootable disk. Du skal bare brænde ISO som et helt almindeligt image. Prøv at brænde ubuntu igen uden at vælge "bootable". Nu går jeg i seng... Lykke til

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster