Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
skipperskip
Indlæg: 57
Tilmeldt: 5. okt 2007, 10:28
Geografisk sted: Kolding

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf skipperskip » 13. nov 2007, 20:03

Hej Kloge hoveder!

Jeg har for kort tid siden, opdateret til 7.10, efter en succesfuld prøvekørsel af 7.04.
Jeg var imponeret over, hvor godt 7.04 kørte, og var derfor sikker i min sag, og opdaterede.
Nu kan jeg ikke få mit netværk til at køre med den stationære Win-pc, og jeg får eller ikke lov til, at køre med statisk IP adresse, noget der ikke var bøvl med i den tidligere version.
Det burde da ikke give problemer....

Men det er nu de mindste problemer..... :-((

Jeg har gentagne gange formatteret og installeret uden nogle problemer.
Jeg kører dual med Win XP.

Mine problemer kommer tilfældigt, uden at jeg nødvendigvis har pillet ved noget, blot kørt mail og internet.
Jeg kan ikke altid lukke ned. Jeg vælger enten "dvale" eller "sluk", men computeren lukker ikke altid ned, men bliver hængende, hvorfor ved jeg ikke.
Når jeg så genstarter, efter at have tvangslukket, starter Ubuntu enten op, eller kommer med en masse diskfejl. Som regel noget med, at superblock er en gang i fremtiden. Jeg kører så en FSCK -y og det hjælper, men ikke altid 100 %
I dag mistede jeg instillingerne til mail, Firefox, samt de filer jeg hentede med Ktorrent i aftes, som om at alt nulstilles, dog er cookies og password ikke mistet i Firefox.

Hvad går galt??

Jeg har taget et par bileder med mobilen af et skærmbillede ved fejlen. Er der en mulighed for, at lave en log, som i kan læse noget ud af.

Hjælp mig, for jeg vil helst over på Linux 100 %.

ssandersen.dk/linux/diskfejl1.jpg
ssandersen.dk/linux/diskfejl2.jpg

Svend
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf tbresson » 14. nov 2007, 09:12

Der står på billede1 at du skal køre en manual diskcheck med kommandoen fsck (filesystemcheck).
Da den allerede går i maintenance og read-only mode burde du bare kunne sætte en diskcheck igang.

Læs her: http://linux.die.net/man/8/fsck

Så vidt jeg kan se er den disk, der er fejl på: sda6 (hvis du skal bruge et device name).

skipperskip
Indlæg: 57
Tilmeldt: 5. okt 2007, 10:28
Geografisk sted: Kolding

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf skipperskip » 14. nov 2007, 11:59

Jeg kører en manuel fsck - y for at rette fejlene, og det hjælper så også, dog mister jeg af og til nogle data.
Fsck - y er det ikke den rigtige option? -p løser intet.

I dag var den så gal igen. Jeg kørte Ubuntu i går aftes i flere timer uden problemer. Lukkede korrekt ned. Computeren slukkede af sig selv, så det må jo have været succesfuld.
I dag da jeg startede den igen, stoppede alt efter jeg havde indtastet brugernavn og kode.
Jeg var jo så nødt til, at tvangslukke og så måtte jeg igen igennem en fsck -y.
Hvad er der galt??!!

Jeg har haft disse fejl.
http://ssandersen.dk/diskfejl.html
Fik rettet op på det hele med fsck -y, men manglede denne gang igen min mailkonfiguration. Jeg er efterhånden hård til at indtaste oplysningerne igen....
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf tbresson » 15. nov 2007, 12:55

Det lyder ikke så godt. Hvad model har du af disk? Jeg tænker på du måske burde få den undersøgt via et program lavet af vendor'en.

Maxtor har PowerMax
IBM/Hitachi har Fitness Test

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf Jimmyfj » 15. nov 2007, 18:35

Alt afhængig af hvor gammel din disk er, så er der noget som tyder på, at der er nogle dårlige sektorer på den. Hvis du eventuelt vil være helt sikker på om der er dårlige sektorer på disken er der flere måder at finde ud af det på: Som tbresson siger, så skal du ind på producenten af din disks hjemmeside og hente et program, som kan gennemsøge disken for fejl.

En anden, men knap så sikker metode er at installere windows på disken, dele disken op en en række mindre partitioner, og så ellers fuld-formatere disse med format /u - Enten gennem Windows Stifinder/Exporer eller via en kommando-prompt/vindue - format /u skal nok fortælle dig hvis disken har dårlige sektorer. Men du skal regne med, at uanset om du kører den ene eller anden kontrol af disken, så er det en tidskrævende proces, og hvis disken alligevel er meget gammel, så er det nok lettere at investere i en ny.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

skipperskip
Indlæg: 57
Tilmeldt: 5. okt 2007, 10:28
Geografisk sted: Kolding

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf skipperskip » 15. nov 2007, 23:53

Hej og tak for jeres hjælp.

Det er vel altid lettere, at bare købe en ny, men til bærbare er de desværre ikke billige :-(

Jeg har ikke kunne finde et program til min Samsung MP0804H, det har de ikke liggende.
Jeg her i stedet kørt en chkdsk /r på c: og d: drevet under Windows. C: var fin, men D: :-( 5984 kb i beskadige klynger på 33Gb. Der er måske også beskadigede i Linux partitionen.
Så vidt jeg ved, fjerner Windows adgangen til de ramte områder, men kan Linux gøre det samme?
Hvad hedder chkdsk /r i Linux, er det fsck /...?

Men der er vel desværre ingen anden udvej, end at komme til lommen snart, for den bliver nok ikke bedre.
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.

skipperskip
Indlæg: 57
Tilmeldt: 5. okt 2007, 10:28
Geografisk sted: Kolding

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf skipperskip » 16. nov 2007, 22:04

Nu har jeg kørt en fsck og checket for dårlige sektorer, og der var nogle.
Kan jeg formatere harddisken igen, uden det ødelagte område, og hvordan?

Jeg har en ekstern harddisk som kører på USB. Kan jeg installere Ubuntu derpå, og er hastigheden ok?
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf thj01 » 17. nov 2007, 13:15

så dyre er de ikke - men selvfølgelig alt efter størrelse

http://www.laptops.dk/index.php?cPath=5 ... c8e7e3de5b
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

skipperskip
Indlæg: 57
Tilmeldt: 5. okt 2007, 10:28
Geografisk sted: Kolding

Tilbagevendne diskfejl efter korrekt installation.

Indlægaf skipperskip » 17. nov 2007, 13:35

Nej det har du da ret i.
Der er vist igen gund til at spilde mere tid på den HD.

Tak for hjælpen
Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster