Installation mislykkedes

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nilsjorn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jan 2007, 11:25

Installation mislykkedes

Indlægaf nilsjorn » 4. jan 2007, 22:57

Forsøgte at installere Ubuntu, men det mislykkedes desværre!
Fulgte denne vejlidning: http://ubuntuguide.webbyen.dk/ (Under installation punktet). I denne vejledning gøres opmærksom på, at man skal vælge midterste punkt ud af 3: Vælg den største sammenhængende fri plads. MEN desværre kunne jeg ikke vælge dette punkt men kun følgende punkter: Slet hele denne disk eller Rediger selv partitionstabellen. Jeg valgte at stoppe installationen, da jeg ikke vidste hvad de 2 nævnte punkter ville indebære for installationen - øv!
Jeg har 2 diske. C: Windows installeret på (ca 45 GB friplads) og D: til back-up (ca 45 GB friplads). Skulle gerne køre med dual-boot.
Hvad kan jeg gøre?
På forhånd tak for hjælpen!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installation mislykkedes

Indlægaf Balder » 5. jan 2007, 07:45

Kør Ubuntu live-CD'en og krymp dit D-drev med Gnome Partition Editor (System > Administration > Gnome Partition Editor). Så får du et "ikke-allokeret" (tomt) område på harddisken til Ubuntu og kan ved installation vælge muligheden: Vælg den største sammenhængende fri plads.

Det er altså med andre ord ikke den friplads du allerede har på henholdsvis C-drevet og D-drevet, der kan bruges til at installere Ubuntu på. Det er et helt tomt område på harddisken du skal have fat i. Og det skabes med Gparted (Gnome Partition Editor). - Det står også i guiden under menupunkt: Gparted.
Mvh. - Balder

renejuul
Indlæg: 21
Tilmeldt: 5. jan 2007, 19:55
Geografisk sted: Odense

Installation mislykkedes

Indlægaf renejuul » 8. jan 2007, 22:52

har samme problem men har blot lavet en fri partition i win. man når jeg vælger størst mulige.... eller hva der står, mangler der noget med rodfilsystem
Brand new to the Linux world

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installation mislykkedes

Indlægaf Balder » 9. jan 2007, 08:18

@ renejuul:

Du skal ikke oprette en partition i Windows eller andre steder for den sags skyld. Du skal blot sørge for at der er et tomt (ikke-allokeret) område på harddisken som Ubuntu selv kan partitionere og installere sig på.

Fylder Windows hele harddisken skal Windows partitionen krympes for at et tomt område. Fylder Windows ikke hele harddisken, er der altså allerede et tomt område.

Under installationen af Ubuntu vælges muligheden: Brug den størst sammenhængende fri plads.

Så klarer Ubuntu selv resten... :)
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster