Afinstallering af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nilsjorn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jan 2007, 11:25

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf nilsjorn » 3. jan 2007, 11:27

Nybegynder ud i Ubuntu, og vil derfor gerne vide, hvordan man evt. afinstallerer Ubuntu.

eMpi

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf eMpi » 3. jan 2007, 12:21

Det kommer an på, om du kører med dual-boot, altså Ubuntu og Windows sammen, eller om du installerer Ubuntu på hele harddisken.

Hvis det kun er Ubuntu, som er installeret, så kan du bare indsætte Windows installations-CD'en, og under installationen vælge at formatere hele harddisken. Så forsvinder Ubuntu samt alt andet...

nilsjorn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jan 2007, 11:25

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf nilsjorn » 3. jan 2007, 12:42

Hej igen.
Vil køre dual-boot, men ved ikke om jeg vil beholde Ubuntu.
på forhånd tak for svaret.
venligst
Nilsjorn

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf spook » 3. jan 2007, 13:13

Hvis du laver en dual-boot, så er det nemmeste faktisk at bruge Ubuntu live-cd'en (den du installerer fra). Start op på den, og under System -> Administration finder du "Gnome Partition Editor". Med den kan du nemt og enkelt slette de(n) partition(er) som Ubuntu har oprettet - og ikke mindst skrue din windows-partition tilbage til sin gamle størrelse. Også uden at slette indholdet på windows-partitionen.

Hov, der fik jeg da også lige nævnt en ting som windows ikke selv kan klare ;) (Resize partitioner m. data intakt)
Billede

nilsjorn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jan 2007, 11:25

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf nilsjorn » 3. jan 2007, 14:13

Mange tak for hjælpen!
Grunden til spørgsmålet i dette forum, er, at jeg har fundet en måde at afinstallere Ubuntu på - men lidt ud over mine evner! - på dette site her: http://ubuntuguide.webbyen.dk/ (under menupunkt: Slip af med Linux).
Så er din måde lige i min ånd...og evner!

Venligst
Nilsjorn

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf spook » 3. jan 2007, 14:29

http://ubuntuguide.webbyen.dk/vishjemme ... de=6438171

Perfekt eksempel at vise dem der stadig mener at windows er nemmere end Linux :D

Bemærk forøvrigt at den guide ikke nævner noget som helst om at resize windows partitionen. Den vil altså efterlade dig med et stort gabende hul i din harddisk...
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf Balder » 3. jan 2007, 15:59

@ Spook:

Kigges under guidens menupunkt; Gparted, burde de fleste kunne regne ud, hvorledes Windows resizes...

Men, - og det er langt mere interessant -, kan man virkelig slette Ubuntu med Gparted og så regne med at Windows kan starte bagefter? Er du sikker på at Windows egen bootloader kan holde til den behandling?

Slettes Ubuntu i Windows' Diskhåndtering er det nemlig slut med Windows indtil man har været den tur igennem, som står i guiden.
Senest rettet af Balder 3. jan 2007, 18:09, rettet i alt 1 gang.
Mvh. - Balder

nilsjorn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. jan 2007, 11:25

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf nilsjorn » 3. jan 2007, 17:52

øhhhh.....hvordan skal så forstå situationen vedr. afinstallering?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf spook » 3. jan 2007, 18:32

Balder skrev:@ Spook:

Kigges under guidens menupunkt; Gparted, burde de fleste kunne regne ud, hvorledes Windows resizes...

Men, - og det er langt mere interessant -, kan man virkelig slette Ubuntu med Gparted og så regne med at Windows kan starte bagefter? Er du sikker på at Windows egen bootloader kan holde til den behandling?

Slettes Ubuntu i Windows' Diskhåndtering er det nemlig slut med Windows indtil man har været den tur igennem, som står i guiden.


Hmm... se der tror jeg da faktisk du har ret - man slipper vidst ikke uden om fixmbr. Det var en forglemmelse efter en lang dag på jobbet.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf Balder » 3. jan 2007, 19:56

spook skrev:- man slipper vidst ikke uden om fixmbr.


Det kunne ellers have været rart, hvis Ubuntu live-CD'en også kunne have klaret den side af sagen...

@ nilsjorn:

Det at køre en "fixmbr" er ikke noget du behøver at være nervøs for. Det er faktisk ganske enkelt og kan så at sige ikke gå galt. Du kan trygt installere Ubuntu i dualboot med Windows.
Mvh. - Balder

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf spook » 5. jan 2007, 09:59

Hvae Balder, hvis du nu tilføjer ssn@gutaarn.dk til din messenger, tror du så ikke vi i fællesskab kan lave en howto om det her? Både af & på med Ubuntu...
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Afinstallering af Ubuntu

Indlægaf Balder » 5. jan 2007, 17:15

@ spook:

Jeg har ikke messenger...

Bortset fra det, så er jeg stor tilhænger af korte og gode howtos. I guiden her er arbejdet vel mere eller mindre gjort. I alle tilfælde m.h.t. afinstallation af Ubuntu, men der mangler måske noget kortere på selve installationsdelen.

Da guiden er udgivet under Creative Commons licensen, er man da heldigvis ret frit stillet, når det drejer sig om at bruge indholdet.

Menupunktet: ”Slip af med Linux” kan vel stort set lægges uændret i ”Guides og HowTo's” i dette forum.

Ved ikke rigtig med en installations-howto. Tror at det bliver svært at koge det ned til en lille nem howto, idet der er ret mange ting at tage højde for.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster