Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf lath » 18. mar 2016, 20:15

thj01 skrev:@jimmyFJ

Det vidunderlige ved at ahve 16 GB RAM er, at det er MEGET sjælden at man overhovedet rammer swap drevet ... især med swapiness sat til10. Så reelt bruges mit kun til dvaletilstand... og de få gange jeg har 5-6 billeder loaded i hukommelsen g

Jeg har haft min M4800 med 500 GB SSD disk i snart 2½ år, og der har endnu ikke været nogle fejl på SSD disken.

Modsat så har jeg kørt med LTS siden start, og den er reelt kun blevet ominstalleret 2-3 gange ... alle gangene fordi jeg forsøgte at få windows på :|

Så fremover kommer windows til at køre over KVM g


Min store desktop maskine har en AMD FX 8350 ( 8 kerner@4 GHz), samt 16 GB fysisk RAM + dertil 32 GB swap, og vm.swappiness=5).

Når jeg bruger maximal mængde af fysisk RAM, så har kernen ikke nogen som helst en ide om hvad den skal bruge de sidste 6 GB fysisk RAM til. På det tidspunkt er der mange giga bytes til disk buffers + det løse i brug.
Med Ubuntu 16.04 kan ZFS filsystemet få lov til at storforbruge noget fysisk RAM (ZFS kræver meget store permanente buffers - som kke en disk buffer.

Min maskine har så meget RAM og en 8 core mikroprocessor, fordi at jeg så meget nemt kan køre f.eks. en nyere udgave af Ubuntu i en virtuel maskine med en pæn stor mængde RAM og CPU saft, f.eks. 8 GB, og 4 mikroprocessor kerner@ 4 GHz.

Man kan ændre vm.swappiness til 10 (og andre sysctl værdier) lige nu og her med den her kommando (hvis du altså kan skrive et korrekt kodeord):

Kode: Vælg alt

sudo sysctl -w vm.swappiness=10


AJenbo skrev:Mener også det er muligt for programmer at indikere at noget bør skrives til swap frem for ram, det kan være det er det du oplever.


Det er ikke swap fremfor fysisk RAM, da programmer aldrig har direkte adgang til fysisk RAM.

I stedet er det at en memory mapped fil - mapped med mmap systemkaldet - skal være støttet af swap(=anonym) virtuel hukommelse, eller være støttet af en ikke-anonym (=en bestemt fil i filsystemet, VFS) som så agerer swap for et bestemt memory mapped område i den virtuelle hukommelse.
Man kan også angive at et memory mapped område i den virtuelle hukommelse aldrig må undertøttes af swap - altså at det memory mappede hukommelsesområde kun er fysisk RAM.

Databaser bruger ikke-anonym memory mappede filer med direkte I/O til at læse og skrive til tabeller i en database.
En scripting fortolker, så som Python, bruger også rigtig mange mmap systemkald- mmap (og alle andre systemkald) kan ses ved at starte Python fortolkeren med strace programmet. strace kan også koble sig ind på et program der allerede kører/er startet.

Ikke-anonym swap har prioritet over anonym swap.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 18. mar 2016, 21:42

thj01 skrev:Darktable kørende sammen med GIMP'en der har 5-6 20-30 MB png filer

png er et komprimeret format og siger ikke rigtig noget om hvor stor data er når den er indlæst, det ville være mere sigende med MegaPixels, men jeg har nu stadig svært ved at tro du kan fylde 16gb med en håndfuld billeder og lidt internet

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 19. mar 2016, 02:00

@lath

Jeg kører med swapiness = 10 ;) - lige siden jeg læste dit første indlæg.

@AJenbo

Jeg ved godt at PNG er komprimeret. pointen er netop at når man åbner png filer på 20-30 MB så fylder de måske omkring 250-300 MB i hukommelsen ... og mere når man begynder at manipulere med dem.

Min pointe var blot at det kun er i ekstreme situationer at jeg overhovedet anvender swap, så derfor vil de "få" gange der skal skrives data til dvale ikke skade harddisken. ... såmænd ;)

***

Når jeg underviser i LInux skal vi anvende flere virtuelle Ubuntu-servere og klienter, og der kan eleverne godt mærke forskellen på at virtualisere på windows og Linux. linux er bare bedre til at administrere RAM end Windows er.... og det gælder også swapfil ....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Spotten » 6. jul 2016, 17:13

Tak for en god forklaring, men jeg har nu stadig et pr spørgsmål.

Jeg er ikke typen der roder med maskinen hvis den virker, jeg roder kun når den ikke virker for at få den til at virke.

Det var blandt andet derfor jeg forlod Windows dengang og installerede 7.10, siden har jeg tålmodigt hængt ved, og holdt mig til LTS versionerne da jeg havde en masse problemer med de nyere på min bærbar (Virker ikke pt.)

Nu er jeg ret glad for Ubuntu og har kørt med 14.04 LTS 64 bit siden den kom ud (ventede dog den anbefalede måned før jeg hentede og installerede den på en frisk osv.)

Da jeg kom ind blev jeg lidt skuffet over Unity og valgte derfor af installere en jeg dårligt kan huske hvad hedder, mener den hed "gnome-flash" et eller andet som gav mig et andet skrivebord:

Billede

Det er denne jeg har installeret på følgende maskine:

Billede

Kan jeg bare installere den igen efter opgraderingen eller hvordan?

På forhånd tak. (Mangler der nogle detaljer, så spørg endelig!)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. jul 2016, 17:22

Den vil blive opgraderet sammen med resten af systemet så det vil ikke være nødvendigt at installere den igen bagefter.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Spotten » 6. jul 2016, 18:46

AJenbo skrev:Den vil blive opgraderet sammen med resten af systemet så det vil ikke være nødvendigt at installere den igen bagefter.


Hvis jeg laver en frisk installation men mounter mit home, vil dette så ske automatisk?
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. jul 2016, 22:08

Nej for så er du igang med at lave en ny installation hvor alle ekstra programmer skal installeres fra bunden. I så fald vil jeg råde dig til at skifte til ubuntu mate istedet da den er baseret på den gamle bruger flade.

Brian32
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. apr 2020, 20:45

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Brian32 » 18. jul 2020, 22:07

At vente en måned er en god ide, hvis man kan vente så længe :D

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster