Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Benjamin » 13. jun 2008, 14:53

Kære Sprocket.

Tak for god vejledning - jeg tog mod til mig, og det lykkedes at lave en clean installation af 8.04.

Jeg brugte metode #1, og intet gik (vist) galt, og jeg fik (vist) ej heller slettet noget, der ikke skulle slettes.

Dog en enkelt ting: Jeg synes at have læst på Forum et sted, at det kunne være en god idé, at /home ikke ligger på root-partitionen - jeg mener dog ikke, at jeg under installationen fik muligheden for at vælge en separat /home-partition. Ellers er der noget hér, der er gået 'galt' for mig, hvilket evnt. jo kan skyldes tiltagende senilitet m.v. :)

Er det evnt muligt at få en god vejledning, igen, til, hvad jeg skal gøre, hvis jeg bør have den separate /home-partition.

På forhånd: Tak for hjælpen, og rigtig god w/e.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sprocket » 13. jun 2008, 21:11

Under installationen, prepare partitions, vælger du manual. Så kommer en liste med de partitions du har laver i gparted. Der vælger du så mount point, ex. "/" og "/home". Skriv endelig hvis du er i tvivl.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Benjamin » 16. jun 2008, 05:12

Kære 'Sprocket', igen.

Tak for Din hjælp :)
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

crocean
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28. okt 2008, 11:58
IRC nickname: crocean

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf crocean » 28. okt 2008, 13:28

jeg er ikke programør elle top elite bruger,
har dog arbejdet med edb på fritids plan siden starten af 90'erne.

og tænker så, er det ikke muligt at lave en eller anden smart pakke som instalere alle de foretrukkene ting på en gang ?

i stedet for at man skal huske de 50 milioner forskellige ting man plejer at instalere løst og huske hvilke af de efterhånden 70 miliaerder cd'er man efterhånden har liggende det nu ligger på..

et helt andet spørgsmål..

jeg har aldrig fået taget mig sammen til at sammensætte en linux maskine, men nu har jeg fået en gammel bærbar op under neglene, som jeg påtænker at bruge til formålet, så er der nogen som har nogle anbefalsesværdige programmer og add on til ubuntu, og hvad er den seneste ubuntu version på nu værende tidspunkt ?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf soundpartner » 28. okt 2008, 13:39

crocean skrev:jeg er ikke programør elle top elite bruger,
har dog arbejdet med edb på fritids plan siden starten af 90'erne.

og tænker så, er det ikke muligt at lave en eller anden smart pakke som instalere alle de foretrukkene ting på en gang ?

i stedet for at man skal huske de 50 milioner forskellige ting man plejer at instalere løst og huske hvilke af de efterhånden 70 miliaerder cd'er man efterhånden har liggende det nu ligger på..

et helt andet spørgsmål..

jeg har aldrig fået taget mig sammen til at sammensætte en linux maskine, men nu har jeg fået en gammel bærbar op under neglene, som jeg påtænker at bruge til formålet, så er der nogen som har nogle anbefalsesværdige programmer og add on til ubuntu, og hvad er den seneste ubuntu version på nu værende tidspunkt ?

i linux er det super nemt at lave et script som klarer ærterne på en gang.

jeg har efterhånden lavet en del scripts jeg har liggende til forskellige formål. hvis du søger på min tråd om ubuntu på asus eee kan du få lidt inspiration til hvordan dette gøres.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 28. okt 2008, 17:30

crocean skrev:jeg er ikke programør elle top elite bruger,
har dog arbejdet med edb på fritids plan siden starten af 90'erne.

og tænker så, er det ikke muligt at lave en eller anden smart pakke som instalere alle de foretrukkene ting på en gang ?

i stedet for at man skal huske de 50 milioner forskellige ting man plejer at instalere løst og huske hvilke af de efterhånden 70 miliaerder cd'er man efterhånden har liggende det nu ligger på..

et helt andet spørgsmål..

jeg har aldrig fået taget mig sammen til at sammensætte en linux maskine, men nu har jeg fået en gammel bærbar op under neglene, som jeg påtænker at bruge til formålet, så er der nogen som har nogle anbefalsesværdige programmer og add on til ubuntu, og hvad er den seneste ubuntu version på nu værende tidspunkt ?


Eks. kan du skrive ned hvad alle din programmer ned med sudo apt-get install kommando så du altid har den eksempelvis.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install app-1 app-2 app-3 app-4 app-5 app-6 app-7 app-8 app-9 etc etc


Gem det som en txt fil og en backup på en USB stick. Så har du den altid.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Claus Henriksen » 1. nov 2008, 23:42

En anvendt kommandolinje-metode til at gemme og genskabe installationen er
# gem pakkenavne i fil:
dpkg --get-selections >minepakker.txt
# genskab fra minepakker.txt:
dpkg --set-selections <minepakker.txt
sudo apt-get dselect-upgrade
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

clauskp
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. nov 2008, 18:14
IRC nickname: clauskp

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf clauskp » 16. nov 2008, 22:46

hejsa alle...
overvejer at installere ubuntu på et par af familiens puttere, -har pt. vista, -har dl programmet, -bruger nero som "brænderprogram", -men får kun iso-et som mirror på skiven ??? ikke en disk jeg kan boote op på ???
mvh, clauskp

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf eitreach » 16. nov 2008, 23:05

Jeg kender ikke til Nero, men Infrarecorder bliver tit brugt i guides heromkring. Prøv at kigge i indlæg to i denne tråd:

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... &sk=t&sd=a
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 25. dec 2008, 19:05

Guide/råd opdateret.
fixed typos.

flemmingbjerke
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. sep 2008, 14:47

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf flemmingbjerke » 10. jun 2009, 08:18

Jeg synes at det er en håbløs tanke at man skal foretrække at reinstallere i stedet for at opdatere. Det kunne jeg da aldrig drømme om, med mindre at jeg havde en god grund til at tro at opdatering gik galt! Så skulle jeg geninstallere alt det man har fået til køre. (På arbejde er det to maskiner der er opdateret 4 gange!) Selvom det er sandsynligt, er der da ingen garanti for at en installation fra scratch går bedre end en opdatering. Hvis man først har slettet sit gamle system, er det bare surt at have installeret et nyt der ikke virker.

Det vigtigste er at man prøver at finde ud af om ens pc vil fungere godt med det nye system, inden man ødelægger det man har, og som virker. Derfor skal man som minimum teste om en live-cd virker før man installere/opdaterer. Men det er ikke nogen 100% garanti for at en installation også virker out-of-the-box.

En meget sikker testmåde er at have en ekstra test-partition (brug f.eks. en USB). Man kopierer det gamle system med cp -a, retter i /etc/fstab og ved hjælp af grub gør man test-systemet boot-bart (man kan sandsynligvis klare dette grafisk i system settings). Så opdaterer man et af systemerne og går det godt, er man glad. Går det ikke godt, så har man det gamle system, og venter til senere, eller laver en bug-report. Man er i hvert tilfælde ikke på røven. Dette måtte jeg sande da hardy smadrede næsten alle mine installationer fordi man ikke lige have fået intel-driverne til at fungere ordentligt. Jeg måtte efter en helvedes masse tidsspilde gå midlertidigt gå over til Mandriva.

Man må se i øjnene at hvis et så komplekst system som ubuntu skal opdateres halvårligt, går der noget galt en gang imellem. Så hvis man ikke passer på, er der en ret stor chance for at lige pludselig sidder med skægget i postkassen og får en forfærdelig masse bøvl. Min Acer eee kan f.eks. slet ikke boote jaunty fra en live-usb-stick! Hvis man vil have noget mere sikkert så man køre debian eller sådan noget.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf soundpartner » 10. jun 2009, 09:35

flemmingbjerke skrev:Jeg synes at det er en håbløs tanke at man skal foretrække at reinstallere i stedet for at opdatere. Det kunne jeg da aldrig drømme om, med mindre at jeg havde en god grund til at tro at opdatering gik galt! Så skulle jeg geninstallere alt det man har fået til køre. (På arbejde er det to maskiner der er opdateret 4 gange!) Selvom det er sandsynligt, er der da ingen garanti for at en installation fra scratch går bedre end en opdatering. Hvis man først har slettet sit gamle system, er det bare surt at have installeret et nyt der ikke virker.

Det vigtigste er at man prøver at finde ud af om ens pc vil fungere godt med det nye system, inden man ødelægger det man har, og som virker. Derfor skal man som minimum teste om en live-cd virker før man installere/opdaterer. Men det er ikke nogen 100% garanti for at en installation også virker out-of-the-box.

En meget sikker testmåde er at have en ekstra test-partition (brug f.eks. en USB). Man kopierer det gamle system med cp -a, retter i /etc/fstab og ved hjælp af grub gør man test-systemet boot-bart (man kan sandsynligvis klare dette grafisk i system settings). Så opdaterer man et af systemerne og går det godt, er man glad. Går det ikke godt, så har man det gamle system, og venter til senere, eller laver en bug-report. Man er i hvert tilfælde ikke på røven. Dette måtte jeg sande da hardy smadrede næsten alle mine installationer fordi man ikke lige have fået intel-driverne til at fungere ordentligt. Jeg måtte efter en helvedes masse tidsspilde gå midlertidigt gå over til Mandriva.

Man må se i øjnene at hvis et så komplekst system som ubuntu skal opdateres halvårligt, går der noget galt en gang imellem. Så hvis man ikke passer på, er der en ret stor chance for at lige pludselig sidder med skægget i postkassen og får en forfærdelig masse bøvl. Min Acer eee kan f.eks. slet ikke boote jaunty fra en live-usb-stick! Hvis man vil have noget mere sikkert så man køre debian eller sådan noget.

jeg kan så ikke være mere uenig med dig...
hvis du har en seperat /home partition så ligger alle dine instillinger der, og det er et simpelt spørgsmål om at installere pakker.
Det er super nemt at hive en liste ud med pakker der er installeret, og hvis man tager konsekvensen af at dder kommer et nyt system hver 6 måneder, og tager sig den ulejlighed at skrive ned hvad man installerer på en liste, så er det bare at installere denne liste...
det er for mig nemmere at lave en ny install på denne måde end at opdatere og bug hunte for jeg har mange ting der aldrig virker efter en opdatering
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

flemmingbjerke
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. sep 2008, 14:47

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf flemmingbjerke » 10. jun 2009, 20:48

hvis du har en seperat /home partition så ligger alle dine instillinger der, og det er et simpelt spørgsmål om at installere pakker.
Det er super nemt at hive en liste ud med pakker der er installeret, og hvis man tager konsekvensen af at dder kommer et nyt system hver 6 måneder, og tager sig den ulejlighed at skrive ned hvad man installerer på en liste, så er det bare at installere denne liste...
det er for mig nemmere at lave en ny install på denne måde end at opdatere og bug hunte for jeg har mange ting der aldrig virker efter en opdatering


Og så lige opsætningerne i /etc, og der kunne også let ligge lidt guf i /var. Min erfaring er nogen gange virker opdateringer med hovedet under armen, andre gange virker de overhovedet ikke, og andre gange igen med lidt småjusteringer.

Uanset om du opdaterer eller nyinstallerer, er det da absolut det sikreste at gøre det på et testpartition først. Jeg var ude for 5 ud af 5 (!) der ikke kunne køre på hardy med Intel chipset - heller ikke efter ny-installering. Skæg nok er det gået fint at opdatere direkte fra gutsy til jaunty på to af dem. Den tredje fik mandriva, men kører nu jaunty vist uden problemer. Den fjerde halter af sted på ny-installeret hardy ... den må jeg heller opdatere i aften. (Den 5. fik mandrive men døde senere fysisk.)

Så empirisk set er der meget der tyder på at det eneste rimeligt sikre er en testpartition - uanset hvad du finder på af større ændringer på din ubuntu.

At du synes at man skal re-installere hver gang, er for mig en lidt trist bekræftelse af at ubuntu ikke er nok gennemarbejdet før hver ny release. Men det er i sidste ende et spørgsmål om smag. Men jeg kunne da aldrig drømme at re-installere en debian-server ved opdatering med mindre den havarerede ved det. Det er livet da for kort til.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 10. jun 2009, 20:56

Tjaaaa .... Men så får man heller ikke nye ting som feks. EXT4 med, så jeg vil stadigt anbefale en clean install, frem for en opgradering af en tidl. udgave.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 12. okt 2010, 20:17

Quickguide updateret.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster