Installation på specifik partion & dual-boot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

Installation på specifik partion & dual-boot

Indlægaf ostekongen » 22. okt 2007, 18:40

Ja, så har endnu en windows-bruger besluttet sig for, at give Ubuntu en chance - efter alle de pæne ord 7.10 har fået med på vejen :D Jeg har dog et par start-problemer, som jeg håber nogen vil være mig behjælpelig med. Indledningsvis skal siges, at jeg absolut ingen forudgående erfaring har med Linux, så hjælp må gerne skæres ud i pap.

Jeg har 3 partioner på mit system:
1. 25 gb med Windows XP.
2. 20 gb uformateret.
3. 200 gb til data.

Jeg ønsker at installere Ubuntu på partion nr. 2 i en dual-boot-konfiguration med Windows. Derfor har jeg kigget lidt på denne guide, men den beskriver kun standardopsætningen mht. installation samt oprettelse af en partionen - og ikke som jeg ønsker det, en installation på en allerede eksisterende partion.

Dual-boot burde være til at konfigurere med baggrund i nævnte guide, så spørgsmålet er egentlig kun, hvorledes jeg installere Ubuntu på en allerede eksisterende partion?

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Installation på specifik partion & dual-boot

Indlægaf Volle » 22. okt 2007, 19:19

Du kan installere på din 20 gb disk med live-cd. Du skal i windows gå i Start højreklik denne computer og tryk administrer/diskhåndtering og hvis din 20 gb partion står som (ikke allokeret ) er det fint ellers højreklik på den og tryk slet.
Boot så fra live-cd - tryk installer - og når du blir spurgt hvor du vil installere, så vælger du den som hedder størst tilgængelige frie plads.
Så får du Ubuntu der og den installere Grub automatisk så du kan vælge om du vil starte Windows eller Ubuntu.
Håber det kan hjælpe dig på vej.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

Installation på specifik partion & dual-boot

Indlægaf ostekongen » 22. okt 2007, 19:34

Volle skrev:Du kan installere på din 20 gb disk med live-cd. Du skal i windows gå i Start højreklik denne computer og tryk administrer/diskhåndtering og hvis din 20 gb partion står som (ikke allokeret ) er det fint ellers højreklik på den og tryk slet.
Boot så fra live-cd - tryk installer - og når du blir spurgt hvor du vil installere, så vælger du den som hedder størst tilgængelige frie plads.
Så får du Ubuntu der og den installere Grub automatisk så du kan vælge om du vil starte Windows eller Ubuntu.
Håber det kan hjælpe dig på vej.


Mange tak for svar. Jeg har dog blot ét spørgsmål.

Hvor er det under, at pågældende partion skal stå som "ikke allokeret" og hvad vil der i modsat fald stå dér?

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Installation på specifik partion & dual-boot

Indlægaf Volle » 22. okt 2007, 20:35

start din windows op, og kig under diskhåndtering om din 20 gb disk/partition står som ikke allokeret, hvis den ikke gør så højreklik på den og tryk slet, så vil den stå som ikke allokeret.

Når din ubuntu installation når til partitionering vil du få valgmuligheden for at markere størst mulige ubrugte plads.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

Installation på specifik partion & dual-boot

Indlægaf ostekongen » 22. okt 2007, 20:52

Volle skrev:start din windows op, og kig under diskhåndtering om din 20 gb disk/partition står som ikke allokeret, hvis den ikke gør så højreklik på den og tryk slet, så vil den stå som ikke allokeret.

Når din ubuntu installation når til partitionering vil du få valgmuligheden for at markere størst mulige ubrugte plads.


Endnu engang mange tak for hjælpen :) Tror jeg er ved at have styr på det nu.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster