HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Kvaksalver
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:05

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf Kvaksalver » 4. okt 2007, 11:15

Efter installation af Ubuntu 7.04 på en IDE harddisk, kan den ikke ses i BIOS og dermed heller ikke boote.

Jeg har besluttet mig for at installere Ubuntu og for ikke at rode for meget i mit nuværende system og for overskuelighedens skyld, har jeg pillet min Windows-disk (SATA) fra og sat en anden disk (IDE) i maskinen.

Jeg booter fint op fra live-CD'en, og laver en guidet installation på en 40GB disk, jeg alligevel havde liggende. Det er den eneste HD i maskinen, kan fint ses under Ubuntu og der er ingen problemer under installationen. Jeg genstarter så, men der findes ingen boot-record. Genstart igen og ind i BIOS settings, hvor disken overhovedet ikke kan ses. Den sidder som IDE primary master, brænder og DVD-drev sidder på secondary og kan fint ses, -hmm. Nå, jeg sætter min Windows-disk (SATA) til og starter, smutter ind i Device Manager og, tadaa, IDE disken ligger der lige så fint...

And now I'm like: Err, what up? :?

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf tbresson » 4. okt 2007, 14:07

Der findes en setting inde i bios, hvor du vælger den teknologi, der skal være første prioritet ved boot.

Fx hvis du har en IDE disk, en SATA disk og en SCSI disk. Hvilken disk skal så boote først? Det bruger du denne option til.

Håber det hjælper...

Kvaksalver
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:05

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf Kvaksalver » 4. okt 2007, 15:29

Boot priority kan ikke sættes, da BIOS ikke kan se disken overhovedet! Den anerkender simpelthen ikke, at der sidder et drev. Og LiveCD'en bootes jo fint op fra mit dvd-drev, der sidder på secondary IDE.

Feltet under primary master (og slave, for den sags skyld) er simpelthen tomt...

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf tbresson » 5. okt 2007, 08:52

Det undre mig lidt du siger du ikke kan se disken i bios samtidig med du påstår du kan se den i Windows under specielle omstændigheder.

Og lige et andet spørgsmål. Du skriver du har en anden disk (IDE), er det den samme som den 40GB du snakker om ?

Kvaksalver
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:05

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf Kvaksalver » 5. okt 2007, 13:34

tbresson skrev:Det undre mig lidt du siger du ikke kan se disken i bios samtidig med du påstår du kan se den i Windows under specielle omstændigheder.

Og lige et andet spørgsmål. Du skriver du har en anden disk (IDE), er det den samme som den 40GB du snakker om ?


Der er kun éen disk, jeg undskylder for uklarheden. Grunden er, at jeg ikke i første omgang har lyst til at rode for meget rundt med mbr, dual boot og stuff. Så derfor: Éen harddisk og så bootes og installeres der fra Live CD'en. Da det så ikke fungerer sætter jeg min Windows disk til igen (det er en SATA disk) og lader den disk jeg lige har installeret Ubuntu på, sidde i maskinen, som under installationen. Disken kan _stadig_ ikke ses i BIOS, men dukker fint op i device manageren under XP.

Jeg bliver i øvrigt overhovedet ikke spurgt om GRUB under installationen, men jeg går ud fra, at det er fordi den reelt kun kan ligge et sted og der ikke er fundet andre styresystemer...

Kvaksalver
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:05

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf Kvaksalver » 7. okt 2007, 00:18

Løsning (næsten) fundet...

Jeg byttede lidt rundt på de forskellige drev og fandt en konstellation, hvor både mit dvd-drev og harddisken kunne ses. Tak for hjælpen...

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf eyvind » 9. okt 2007, 19:06

Som hjælp til din egen løsning:

Primary IDE
Her bør HD med styresystem ligge og sat som MAster
Her kan CD/DVD ligge og sat som SLave

Secondary IDE
Her kan HD nr2 ligge sat som MAster
Her kan CD/DVD ligge som SLave

med to Cd/DVD på samme IDE kabel bør den nyeste være sat som MAster og den anden sat som SLave

Med harddiskskuffe kan du skifte mellem systemerne på en nem måde.
Rigtige mænd tager ikke backup.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf tbresson » 10. okt 2007, 10:20

Det betyder ikke så meget hvor du sætter de forskellige enheder.
Selvf. skal din boot disk være primary master, men ellers er det andet ligemeget.

Jeg kender dog til et gammlt rygte om at CDrom drev bedst kan li' at være slave drives. Skal dog ikke kunne sige om at der er noget om det.

Kvaksalver
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:05

HD kan ikke findes i BIOS efter installation af Ubuntu

Indlægaf Kvaksalver » 10. okt 2007, 11:06

tbresson skrev:Det betyder ikke så meget hvor du sætter de forskellige enheder.
Selvf. skal din boot disk være primary master, men ellers er det andet ligemeget.

Jeg kender dog til et gammlt rygte om at CDrom drev bedst kan li' at være slave drives. Skal dog ikke kunne sige om at der er noget om det.


Boot disken sidder som Secondary Master, med et DVD-drev som Slave. Den sad som Primary Master, da problemerne startede...

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster